Anonym (Bitterhet är ett gift) skrev 2024-06-15 10:27:32 följande:
Jag menar inte att det måste vara något fel du gör, men om det nu är så ofta som folk missförstår dig som du säger, så är det ganska troligt att roten till problemet ligger hos dig, även om du inte är medveten om det. De flesta människor blir inte missförstådda utan att ens ha pratat med någon annan. Jag tror att du antingen
1: Tror att andra stör sig på dig/missförstår dig utan att de egentligen gör det
2: Du skickar ut en viss typ av signal som du inte är medveten om
Eller en kombination.
Jag funderar över om du har någon typ av NPF? Jag menar inte att sätta diagnos på dig eller så, jag bara uppriktigt undrar och tror inte varken eller. Anledningen till att jag frågar är för att det förekommer att människor med autism och/eller ADHD har dels svårt att läsa andra människor och dels att vissa har även svårt att se hur de själva uppfattas eller sin egen del i konflikter. Men jag säger inte att jag tror att du har diagnos, jag funderar bara.
Jo, jag har Asperger. Och känner ofta att folk helt oprovocerat är elaka mot mig, fast vi kanske aldrig ens pratat med varandra. Jag är extremt lättsårad och lättkränkt och det blir ju inte lättare ju fler gånger jag blir attackerad av någon utan att förstå varför!
Jo jag KAN faktiskt se min egen del i konflikter, och jag står för det JAG gjort fel! Men det är sällan som andra ser SIN del, och erkänner att de OCKSÅ gjort fel! Det är det som gör mig mest upprörd. Jag ber ofta om ursäkt till folk, men det är extremt sällan någon ber MIG om ursäkt när de betett sig illa. Det är lätt att känna hat mot mänskligheten och tro att de flesta människor är elaka när man blivit illa och orättvist behandlad hela livet utan att förstå vad man gjort för att förtjäna det!