Inlägg från: stellamozzarella |Visa alla inlägg
  • stellamozzarella

Arcus och arbetsförmedlingen - överreagerar jag?

Hej! Jag gick med i arbetsförmedlingen förra hösten och blev placerad på ett arbetsmarknadspolitiskt program för funktionsvarierade. Min funktionsnedsättning är en mild hjärnskada efter en bilolycka.

Via arcus fick jag en praktikplats på ett lager där många fler deltagare från arcus också praktiserade. Några av deltagarna hade funktionsvariationer som påverkade den sociala förmågan och detta i samband med dålig överblick på arbetsplatsen ledde till att jag blev sexuellt trakasserad vid ett flertal tillfällen.

Jag berättade detta på ett uppföljningssamtal på telefon med min handläggare på af och min kontaktperson på arcus. Vi beslutade att jag skulle sluta praktisera där. Direkt efter att vi hade lagt på ringde min kontaktperson på arcus upp mig och konfronterade mig över att jag inte hade pratat med honom om detta först. Han sa något i stil med "tydligen så har du inget förtroende för mig". Vi bestämde att vi skulle ses och prata dagen efter.

Väl dagen efter så inledde han vårt samtal med att säga att chefen på lagret hade sagt till honom att detta inte hade hänt någon annan på platsen. (Det var ungefär 10 manliga deltagare och 2 kvinnliga deltagare på platsen.)
    Jag frågade honom om detta betydde att de inte trodde på mig och då sa han att de tror på att det har "känts" obehagligt för mig att vara där. Han nämnde att det måste ha varit jobbigt för mig eftersom att jag är så "ung" (jag är 31 år) och att chefen på praktiken också var besviken på att jag inte pratat med honom också. Han sa att jag hanterat situationen på fel sätt och tog åter igen upp att jag "av någon anledning inte haft förtroende för honom". Trots att jag berättat detaljerat om specifika händelser på praktikplatsen så avfärdade han mig med att detta bara var något jag "kände" hade hänt.

Jag kände mig överkörd, skuldbelagd och förminskad av det samtalet så jag tänkte att det kunde vara bra att berätta detta för min handläggare på arbetsförmedlingen. Jag sökte handläggaren i en veckas tid innan jag tillslut fick tag på henne. Hon lät arg och sa att hon har haft möten hela veckan och att jag ringt mycket. När jag började berätta om vad jag upplevt så avbröt hon mig och sa att jag kunde byta kontaktperson eftersom jag hade en "konflikt" med min nuvarande. Jag upplevde att hon behandlade mig som någon som bråkat och ringde för att "skvallra". 

Jag mår fruktansvärt dåligt av hur jag har blivit bemött av båda parter och undrar nu eftersom jag blivit behandlad som om jag bara "bråkar", ifall jag blåser upp detta i onödan? Jag känner mig så arg att jag vill göra en JO-anmälan men jag är osäker på om min reaktion över huvud taget är rimlig?

Svar på tråden Arcus och arbetsförmedlingen - överreagerar jag?