• stellamozzarella

    Arcus och arbetsförmedlingen - överreagerar jag?

    Hej! Jag gick med i arbetsförmedlingen förra hösten och blev placerad på ett arbetsmarknadspolitiskt program för funktionsvarierade. Min funktionsnedsättning är en mild hjärnskada efter en bilolycka.

    Via arcus fick jag en praktikplats på ett lager där många fler deltagare från arcus också praktiserade. Några av deltagarna hade funktionsvariationer som påverkade den sociala förmågan och detta i samband med dålig överblick på arbetsplatsen ledde till att jag blev sexuellt trakasserad vid ett flertal tillfällen.

    Jag berättade detta på ett uppföljningssamtal på telefon med min handläggare på af och min kontaktperson på arcus. Vi beslutade att jag skulle sluta praktisera där. Direkt efter att vi hade lagt på ringde min kontaktperson på arcus upp mig och konfronterade mig över att jag inte hade pratat med honom om detta först. Han sa något i stil med "tydligen så har du inget förtroende för mig". Vi bestämde att vi skulle ses och prata dagen efter.

    Väl dagen efter så inledde han vårt samtal med att säga att chefen på lagret hade sagt till honom att detta inte hade hänt någon annan på platsen. (Det var ungefär 10 manliga deltagare och 2 kvinnliga deltagare på platsen.)
    Jag frågade honom om detta betydde att de inte trodde på mig och då sa han att de tror på att det har "känts" obehagligt för mig att vara där. Han nämnde att det måste ha varit jobbigt för mig eftersom att jag är så "ung" (jag är 31 år) och att chefen på praktiken också var besviken på att jag inte pratat med honom också. Han sa att jag hanterat situationen på fel sätt och tog åter igen upp att jag "av någon anledning inte haft förtroende för honom". Trots att jag berättat detaljerat om specifika händelser på praktikplatsen så avfärdade han mig med att detta bara var något jag "kände" hade hänt.

    Jag kände mig överkörd, skuldbelagd och förminskad av det samtalet så jag tänkte att det kunde vara bra att berätta detta för min handläggare på arbetsförmedlingen. Jag sökte handläggaren i en veckas tid innan jag tillslut fick tag på henne. Hon lät arg och sa att hon har haft möten hela veckan och att jag ringt mycket. När jag började berätta om vad jag upplevt så avbröt hon mig och sa att jag kunde byta kontaktperson eftersom jag hade en "konflikt" med min nuvarande. Jag upplevde att hon behandlade mig som någon som bråkat och ringde för att "skvallra". 

    Jag mår fruktansvärt dåligt av hur jag har blivit bemött av båda parter och undrar nu eftersom jag blivit behandlad som om jag bara "bråkar", ifall jag blåser upp detta i onödan? Jag känner mig så arg att jag vill göra en JO-anmälan men jag är osäker på om min reaktion över huvud taget är rimlig?

  • Svar på tråden Arcus och arbetsförmedlingen - överreagerar jag?
  • Anonym (R)

    Du har gjort rätt. De har bemött dig illa. 

  • enfunderandeman

    Jag beklagar situationen, som du kanske redan vet. Är det tyvärr inte sällsynt numera att det ser ut så här. Arbetslösa och folk med diverse problem som utbrända, arbetsskadade, funktionsvariationer/hinder. Behandlas väldigt illa i Sverige numera.

    Jag har polare, och känner människor som blivit skadade i arbete och annat. Ska inte gå in på det så mycket. Av respekt för dom. Men min syn av hur Sverige numera behandlar folk i dessa grupper. Är inget vidare tyvärr. Dom ses som andra hands människor. "Slit och släng" och billig arbetskraft. Jag tror inte det är många av dom som du numera skickar på praktik. Som faktiskt får någon typ av tjänst efter. Att gå en praktik i 6 månader, och inte få en enda typ av anställning. Kan inte ses som annat än just billig arbetskraft. Därför så många fastnar i system. Och sen rullar det på osv osv. Med samma insatser som dyker upp igen.
    I ett land som Sverige, är det egentligen helt sjukt att man utynyttjar människor i en redan väldigt utsatt position.

    Men som mycket annat i Sverige. Är man numera tyst, och låtsats som att det regnar.  Jag kan absolut tänka mig at praktik kan vara ett bra verktyg in i gen i jobb. Men då ska det finnas något krav tillbaka för arbetsgivaren att anställa i någon form. I förutsättning att personen har gjort det bra på praktiken.  Om du visste hur korrupt dessa myndigheter, tjänstemän är numera. Du ska absolut göra en JO anmälan. Om du känner som du gör.

    Läste en rapport om att det fått ganska mycket anmälningar nu, just för diverse program. 

    Försök undvika rösta på högern dessutom, Du kanske inte gör det. Men om. Det har ingen vidare människosyn. Det införde dessutom funkisskatten igen.  Och det är en annan sak,  som är  knäppt för mig med. Man straffar människor som har funktionshinder och liknande. Med att betala högre skatt.  Ungefär som att man kan rå för att man skadat sig, eller fötts med en funktionsnedsättning. Det bryr sig inte om vanligt folk. 

    Ber om ursäkt för långt inlägg, men just sådant här gör mig redigt förbannad och upprörd.

    Du har inte gjort något fel.

  • Mia448
    enfunderandeman skrev 2024-06-14 16:17:22 följande:

    Jag beklagar situationen, som du kanske redan vet. Är det tyvärr inte sällsynt numera att det ser ut så här. Arbetslösa och folk med diverse problem som utbrända, arbetsskadade, funktionsvariationer/hinder. Behandlas väldigt illa i Sverige numera.

    Jag har polare, och känner människor som blivit skadade i arbete och annat. Ska inte gå in på det så mycket. Av respekt för dom. Men min syn av hur Sverige numera behandlar folk i dessa grupper. Är inget vidare tyvärr. Dom ses som andra hands människor. "Slit och släng" och billig arbetskraft. Jag tror inte det är många av dom som du numera skickar på praktik. Som faktiskt får någon typ av tjänst efter. Att gå en praktik i 6 månader, och inte få en enda typ av anställning. Kan inte ses som annat än just billig arbetskraft. Därför så många fastnar i system. Och sen rullar det på osv osv. Med samma insatser som dyker upp igen.
    I ett land som Sverige, är det egentligen helt sjukt att man utynyttjar människor i en redan väldigt utsatt position.

    Men som mycket annat i Sverige. Är man numera tyst, och låtsats som att det regnar.  Jag kan absolut tänka mig at praktik kan vara ett bra verktyg in i gen i jobb. Men då ska det finnas något krav tillbaka för arbetsgivaren att anställa i någon form. I förutsättning att personen har gjort det bra på praktiken.  Om du visste hur korrupt dessa myndigheter, tjänstemän är numera. Du ska absolut göra en JO anmälan. Om du känner som du gör.

    Läste en rapport om att det fått ganska mycket anmälningar nu, just för diverse program. 

    Försök undvika rösta på högern dessutom, Du kanske inte gör det. Men om. Det har ingen vidare människosyn. Det införde dessutom funkisskatten igen.  Och det är en annan sak,  som är  knäppt för mig med. Man straffar människor som har funktionshinder och liknande. Med att betala högre skatt.  Ungefär som att man kan rå för att man skadat sig, eller fötts med en funktionsnedsättning. Det bryr sig inte om vanligt folk. 

    Ber om ursäkt för långt inlägg, men just sådant här gör mig redigt förbannad och upprörd.

    Du har inte gjort något fel.


    Håller med. 


    I min kommun hade de en satsning som gick ut på att 150 personer med funktionsnedsättningar skulle få riktiga anställningar, inom kommunkoncernen. Ingen enda fick en fast anställning. Och istället för att undersöka vad som gick fel eller förbättra något så lades allt ner. Inga andra satsningar finns för att hjälpa denna målgruppen att få jobb. 

  • Anonym (Handledare)

    Nej du har inte gjort fel i sak och jag tycker också att du fått ett väldigt dåligt bemötande. Sexuella trakasserier ska alltid tas på allvar och man ska göra en ordentlig utredning av vad som skett. Det är väldigt oprofessionellt att börja avfärda det med att det handlar om dina egna "känslor och upplevelser". Huruvida du ska gå vidare med det eller inte måste du bestämma själv.

    Däremot så kan jag delvis förstå din handledare hos arcus då jag själv arbetat med liknande tjänst. Det är aldrig roligt att sitta i en uppföljning med Arbetsförmedlingen där det kommer fram allvarliga saker som man inte haft en aning om. Dels är det frustrerande för det man inte vet något om kan man ju inte åtgärda och sen kan det också se illa ut mot AF. Handledarna förväntas ju ha koll på hur det går för dig och att meddela AF om någon incident inträffar. Det var säkert därför personen blev upprörd och tyckte att du inte hade något förtroende för honom.

    Tråkigt oavsett och hoppas du får komma till en bättre arbetsplats. Samt förstås att du kan gå ut i arbete snart!

  • Anonym (Handledare)
    enfunderandeman skrev 2024-06-14 16:17:22 följande:

    Jag beklagar situationen, som du kanske redan vet. Är det tyvärr inte sällsynt numera att det ser ut så här. Arbetslösa och folk med diverse problem som utbrända, arbetsskadade, funktionsvariationer/hinder. Behandlas väldigt illa i Sverige numera.

    Jag har polare, och känner människor som blivit skadade i arbete och annat. Ska inte gå in på det så mycket. Av respekt för dom. Men min syn av hur Sverige numera behandlar folk i dessa grupper. Är inget vidare tyvärr. Dom ses som andra hands människor. "Slit och släng" och billig arbetskraft. Jag tror inte det är många av dom som du numera skickar på praktik. Som faktiskt får någon typ av tjänst efter. Att gå en praktik i 6 månader, och inte få en enda typ av anställning. Kan inte ses som annat än just billig arbetskraft. Därför så många fastnar i system. Och sen rullar det på osv osv. Med samma insatser som dyker upp igen.
    I ett land som Sverige, är det egentligen helt sjukt att man utynyttjar människor i en redan väldigt utsatt position.

    Men som mycket annat i Sverige. Är man numera tyst, och låtsats som att det regnar.  Jag kan absolut tänka mig at praktik kan vara ett bra verktyg in i gen i jobb. Men då ska det finnas något krav tillbaka för arbetsgivaren att anställa i någon form. I förutsättning att personen har gjort det bra på praktiken.  Om du visste hur korrupt dessa myndigheter, tjänstemän är numera. Du ska absolut göra en JO anmälan. Om du känner som du gör.

    Läste en rapport om att det fått ganska mycket anmälningar nu, just för diverse program. 

    Försök undvika rösta på högern dessutom, Du kanske inte gör det. Men om. Det har ingen vidare människosyn. Det införde dessutom funkisskatten igen.  Och det är en annan sak,  som är  knäppt för mig med. Man straffar människor som har funktionshinder och liknande. Med att betala högre skatt.  Ungefär som att man kan rå för att man skadat sig, eller fötts med en funktionsnedsättning. Det bryr sig inte om vanligt folk. 

    Ber om ursäkt för långt inlägg, men just sådant här gör mig redigt förbannad och upprörd.

    Du har inte gjort något fel.


    Håller helt med dig om att personer inte borde behöva snurra runt i systemet och ha praktik eller arbetsträning gång på gång. Till en början borde man starta med att omstrukturera samhall - bort med vinst och prestationskrav samt gör det återigen endast tillgängligt för människor med funktionsnedsättningar och diagnoser. Har man t ex autism ska man inte behöva snurra runt på olika platser utan få en fast anställning med enkla arbetsuppgifter. Här bör man även inkludera alla som har kraftigt begränsad arbetsförmåga pga fysiska besvär. Har man t ex svårt att gå, böja sig eller sitta under längre tid ska man kunna få ett relativt kravlöst arbete.

    Sen så behöver man höja taket för lönebidrag så det blir hållbart för arbetsgivare att anställa personer som har viss arbetsförmåga men som ändå inte är i närheten av att leverera som en fullt frisk arbetsför människa. Det kan låta mycket om en person t ex har 70% lönebidrag men pga taket och arbetsgivaravgifter så kan det ändå kosta arbetsgivaren t ex 20 000 kr/månaden. Om denna person bara kan leverera på 25-30% nivå av en vanlig arbetare så blir det en rejäl förlustaffär. 

    Skulle man genomföra dessa reformer så tror jag att man skulle kunna avsluta insatsen med privatiserade jobbcoacher. Man skulle även kunna spara in pengar på diverse utredningar och insatser som inte leder någonstans. Rekrytera in lite fler handläggare till Arbetsförmedlingen så de slipper sitta med hundratals personer vardera och återigen börja arbeta med att förmedla jobb. Med attraktiva erbjudanden till arbetsgivarna (anställ den här personen till en låg förmånlig kostnad) blir det mycket lättare att få ut fler i jobb.
  • Anonym (R)
    Anonym (Handledare) skrev 2024-06-15 09:09:08 följande:
    Håller helt med dig om att personer inte borde behöva snurra runt i systemet och ha praktik eller arbetsträning gång på gång. Till en början borde man starta med att omstrukturera samhall - bort med vinst och prestationskrav samt gör det återigen endast tillgängligt för människor med funktionsnedsättningar och diagnoser. Har man t ex autism ska man inte behöva snurra runt på olika platser utan få en fast anställning med enkla arbetsuppgifter. Här bör man även inkludera alla som har kraftigt begränsad arbetsförmåga pga fysiska besvär. Har man t ex svårt att gå, böja sig eller sitta under längre tid ska man kunna få ett relativt kravlöst arbete.

    Sen så behöver man höja taket för lönebidrag så det blir hållbart för arbetsgivare att anställa personer som har viss arbetsförmåga men som ändå inte är i närheten av att leverera som en fullt frisk arbetsför människa. Det kan låta mycket om en person t ex har 70% lönebidrag men pga taket och arbetsgivaravgifter så kan det ändå kosta arbetsgivaren t ex 20 000 kr/månaden. Om denna person bara kan leverera på 25-30% nivå av en vanlig arbetare så blir det en rejäl förlustaffär. 

    Skulle man genomföra dessa reformer så tror jag att man skulle kunna avsluta insatsen med privatiserade jobbcoacher. Man skulle även kunna spara in pengar på diverse utredningar och insatser som inte leder någonstans. Rekrytera in lite fler handläggare till Arbetsförmedlingen så de slipper sitta med hundratals personer vardera och återigen börja arbeta med att förmedla jobb. Med attraktiva erbjudanden till arbetsgivarna (anställ den här personen till en låg förmånlig kostnad) blir det mycket lättare att få ut fler i jobb.
    Ja. Och Samhall behöver också erbjuda flera olika arbeten och inte bara städ.. Man ska kunna ta till vara på vad personerna klarar av och är duktiga på. Tex min syster har gått högskolekurser inom ekonomi och det är där hennes styrka ligger. 
Svar på tråden Arcus och arbetsförmedlingen - överreagerar jag?