• chriparkk

Äter jag för lite?

Anonym (r) skrev 2024-06-12 21:19:15 följande:
    Fast TS vikt säger ingenting om hur maten hon äter ger henne energi eller ens...En siffra säger ingenting om ev ned eller uppgång heller.
    Fett är lagrad energi. Mat innehåller energi. Eftersom TS inte ger oss någon information så får vi anta att TS är viktstabil på 69 kg på den kost hon äter idag. Om TS är viktstabil så äter TS på balans. Alltså inte för lite. Sedan att man inte håller sig mätt och känner sig utmattad på en kost baserad på 80% kolhydrat är en annan sak (om det ens är kosten som orsakar utmattningen).

Till TS: du behöver först veta hur mycket energi du konsumerar samt hur mycket du förbrukar för att veta om du äter för lite eller för mycket. Att väga sig dagligen och göra en graf ger en bra överblick.

Men jag tror du bara vill känna dig mer energisk? Då skulle jag byta till en kost som består av mer fett och protein. Ägg, fisk, kött, kyckling, grönsaker, någon frukt då och då (behövs inte dagligen), och få in långpromenader och styrketräning i din vardag om det inte redan är en del av den.

Lösningen på dina problem är inte att äta mer om du ligger på kaloribalans, utan att ändra din livsstil gällande kost och motion. Tråkigt svar men sant förutsatt att du är en frisk individ.
  • chriparkk
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-13 11:33:32 följande:

Jag tänkte bara att jag kanske kunde försöka förbättra lunchen så kanske det hjälper mig må bättre. 

Testa ändra lunchen och utvärdera.

Vi har även en naturlig dipp på eftermiddagen som signalerar att det är dags att sova men som vi ignorerar idag. För mig blir dippen värre ju större mängd mat jag äter till lunch. Jag fungrar bäst genom följande:

Frukost: Ingenting.
    Lunch: 400-600 kalorier mestadels protein och fett.
    Innan träning: 200 - 400 kalorier vad som helst.
    Middag: resterande kalorier.

(jag räknar inte kalorier men på ett ungefär)

Jag tror många som inte klarar sig flera timmar utan mat äter för mycket kolhydrater och processad mat vilket skapar mer hungerkänslor och överätning. Detta är motsatsen över vad du tänker är problemet (för lite mat) men värt att fundera över.
Svar på tråden Äter jag för lite?