• Lynx123

Äter jag för lite?

Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-12 17:41:43 följande:
    Äter jag för lite?

Hej 
    Äter jag för lite? 

Exempel kan vara såhär: 
    Frukost - Havregrynsgröt och frukt 
    Mellanmål - Frukt 
    Lunch - Mackor med ost 
    Middag - Kött, potatis och grönsaker 

Det jag mest funderar på är lunchen. Känner flera som äter på det viset och klarar det utan problem. Jag har dock utmattning / ME och kanske kräver mer då, gissar jag på. Men jag jämför mig med andra och tänker att om de klarar det så borde väl jag också göra det. Men jag tror att när jag ätit iallafall en liten portion lunch med riktig mat så blir jag piggare. Ska bara finns orken att göra lite lådor också , och inspiration. 

Hur gör ni? Är detta för lite? Eller ska det räcka? Jag är 176 cm och väger 69 kg, vägde innan 58. är 30 är. Vore intressant att höra era åsikter. 

Du vöger normalt så nej, inte alls för lite.
  • Lynx123
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-12 20:38:40 följande:
    Jag frågade inte om vikten. 
    Nej, men din vikt avslöjar ju att du inte äter för lite. Hade du varit underviktig hade jag svarat ja på din fråga. Så enkelt är.det. 
  • Lynx123

Kanaske mer varierad kost? Laga maten själv och satsa mer på grönsaker än frukt. Om du tränar är protein extra viktigt.

• Lynx123
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-13 06:29:57 följande:
    Jag har problem med sköldkörteln så jag tror det är därför jag har ökat i vikt. Men jag ville inte min tråd skulle handla om vikten. Utan hur andra äter och om ni skulle vara trötta genom att inte äta lunch osv. 
    Om du går upp i vikt äter du ett kaloriöverskott. Tröttheten kan bero på sköldlörteln, men också att du inte får i tid tillräckligt med näring. Extremt överviktiga personer i USA har ofta näringsbrist.

Se över matvanorna och testa över ett par månader så ser du om det gör skillnad. Har du kollat att du inte har någon vitamin/mineralbrist förresten?
Svar på tråden Äter jag för lite?