Inlägg från: Anonym (Anonymtjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonymtjej)

Äter jag för lite?

Hej 
    Äter jag för lite? 

Exempel kan vara såhär: 
    Frukost - Havregrynsgröt och frukt 
    Mellanmål - Frukt 
    Lunch - Mackor med ost 
    Middag - Kött, potatis och grönsaker 

Det jag mest funderar på är lunchen. Känner flera som äter på det viset och klarar det utan problem. Jag har dock utmattning / ME och kanske kräver mer då, gissar jag på. Men jag jämför mig med andra och tänker att om de klarar det så borde väl jag också göra det. Men jag tror att när jag ätit iallafall en liten portion lunch med riktig mat så blir jag piggare. Ska bara finns orken att göra lite lådor också , och inspiration. 

Hur gör ni? Är detta för lite? Eller ska det räcka? Jag är 176 cm och väger 69 kg, vägde innan 58. är 30 är. Vore intressant att höra era åsikter. 

• Svar på tråden Äter jag för lite?
  • Anonym (Anonymtjej)
    Lynx123 skrev 2024-06-12 20:33:30 följande:
    Du vöger normalt så nej, inte alls för lite.
    Jag frågade inte om vikten. 
  • Anonym (Anonymtjej)
    Lynx123 skrev 2024-06-12 20:33:30 följande:
    Du vöger normalt så nej, inte alls för lite.
    Jag är så oerhört trött emellanåt så jag tror det kan bero på att jag äter för lite. Det känns som att när jag äter lunch så blir jag piggare , ibland äter jag bara mackor. Men jag vet ju inte om det är det som är problemet ändå. Det var det jag menade att tråden handlar om. Vikten struntar jag i, jag tycker snarare jag väger för mycket 
  • Anonym (Anonymtjej)
    chriparkk skrev 2024-06-12 22:31:58 följande:
    Fett är lagrad energi. Mat innehåller energi. Eftersom TS inte ger oss någon information så får vi anta att TS är viktstabil på 69 kg på den kost hon äter idag. Om TS är viktstabil så äter TS på balans. Alltså inte för lite. Sedan att man inte håller sig mätt och känner sig utmattad på en kost baserad på 80% kolhydrat är en annan sak (om det ens är kosten som orsakar utmattningen).

Till TS: du behöver först veta hur mycket energi du konsumerar samt hur mycket du förbrukar för att veta om du äter för lite eller för mycket. Att väga sig dagligen och göra en graf ger en bra överblick.

Men jag tror du bara vill känna dig mer energisk? Då skulle jag byta till en kost som består av mer fett och protein. Ägg, fisk, kött, kyckling, grönsaker, någon frukt då och då (behövs inte dagligen), och få in långpromenader och styrketräning i din vardag om det inte redan är en del av den.

Lösningen på dina problem är inte att äta mer om du ligger på kaloribalans, utan att ändra din livsstil gällande kost och motion. Tråkigt svar men sant förutsatt att du är en frisk individ.
    Jag har problem med sköldkörteln så jag tror det är därför jag har ökat i vikt. Men jag ville inte min tråd skulle handla om vikten. Utan hur andra äter och om ni skulle vara trötta genom att inte äta lunch osv. 
  • Anonym (Anonymtjej)

Tar dessutom kortison. Men som sagt det gör inte hit, jag bryr mig inte om vikten. Det är maten jag pratar om

• Anonym (Anonymtjej)
    Jårdi skrev 2024-06-12 22:45:19 följande:

Jag tycker det ser väldigt lite ut. Hade själv hungrar ihjäl på det där. Är normalviktig och tränar max en gång i veckan. Promenerar lite Varje dag.

Tack för svar. Ja jag börjar undra om inte lunchen är boven men ibland är jag inte hungrig då. Ibland är jag det, då blir det liksom lättare att leta upp någon riktig mat än mackor vid lunch 
    Anonym (Lisa) skrev 2024-06-13 06:36:55 följande:

Jag skulle råda dig att testa byta på lunch och middag. Dvs äta lagad mat till lunch och något lättare på kvällen. Samt lägga in ett mellanmål på eftermiddagen. Det brukar vara ett allmänt råd, det är på dagen man behöver fylla på med rätt energi för att orka eftermiddag.

Mja men jag tycker det vore så trist, middagen på kvällen är mysig. Men kanske kan jag göra små matlådor som jag kan ha vid lunchen. Mackor är jag skeptisk till om det egentligen räcker för att hålla energin uppe.

• Anonym (Anonymtjej)
    Anonym (Också me/cfs) skrev 2024-06-13 01:07:22 följande:

Alla är vi olika men jag som också har me/cfs behöver äta oftare än andra människor jag känner för orken inte ska ta slut mellan måltiderna. Jag äter något varannan timme ungefär. Varje portion är då inte så stor, men det är som att min kropp behöver en jämn ström av lagom energi istället för ett par stora mål vars energi "lagras" över fler timmar.

Så en dag kan se ut så här för mig:
    Kl 6 en liten smörgås med "tyngre" pålägg som leverpastej, korv eller ost, kaffe lite grädde och en sockerbit.
    Kl 8 en liten smoothie, ca 1 dl
    Kl 10 en liten/halv frukt och kaffe med en sockerbit
    Kl 12 e pn halv kycklingfilé, en potatis, en matsked sås och en dl sallad
    Kl 14 en halv smörgås med "lättare" pålägg, som en skinkskiva eller färskost
    Kl 16 en dl frysta bär och ett par matskedar Kvarg eller yoghurt
    Kl 18 en halv portion pasta med spenatsås
    Kl 20 en kopp te och ett par smörgåsrån med färskost

Intressant. Ja det var det jag var inne på lite om vi liksom, kräver mer. 

Men tycker du äter lite lite vid lunch och middag? en halv portion? Fast det kanske är för att du ska kunna äta ofta över hela dagen. annars blir du kanske inte hungrig så du kan äta ofta, gissar jag på? 

• Anonym (Anonymtjej)
    Lynx123 skrev 2024-06-13 06:39:15 följande:
    Om du går upp i vikt äter du ett kaloriöverskott. Tröttheten kan bero på sköldlörteln, men också att du inte får i tid tillräckligt med näring. Extremt överviktiga personer i USA har ofta näringsbrist.

Se över matvanorna och testa över ett par månader så ser du om det gör skillnad. Har du kollat att du inte har någon vitamin/mineralbrist förresten?
    Nej jag tror det är kortisonet. Men som sagt vikten struntar jag i. 
  • Anonym (Anonymtjej)

Ja jag har inte det. 

• Anonym (Anonymtjej)

Jag har ME så jag kräver väl helt enkelt lite mer och klarar mig inte på mackor vid lunch. Sedan dippar jag ju vissa dagar och vissa dagar har jag energi. Anlesningen kan lika gärna vara att jag har ME. 

Men detr därför jag vill klura på hur ni andra äter, om ni klarar er på enbart mackor vid lunch. 

• Anonym (Anonymtjej)
    Lynx123 skrev 2024-06-12 21:42:06 följande:

Kanaske mer varierad kost? Laga maten själv och satsa mer på grönsaker än frukt. Om du tränar är protein extra viktigt.

Jag varvar kyckling, kött och fisk. Är lite dålig på grönsaksrätter dock. 
  • Anonym (Anonymtjej)
    Anonym (ZQ) skrev 2024-06-13 06:54:17 följande:
    Men förstår du inte vad folk säger? Eftersom du är normalviktig äter du INTE för lite. Det handlar inte om vikten i sig eller hur du ser ut, det handlar om vad din vikt säger om ditt matintag. Din fråga är om du äter för lite och svaret på den frågan är NEJ. Hade du ätit för lite skulle du varit underviktig. Vi förstår att du inte är ute efter att ändra din vikt utan att du vill ha mer energi, men din vikt är fortfarande svaret på din fråga om du äter för lite - nej det gör du inte, DÄREMOT äter du fel saker. Så du behöver inte äta mer utan du behöver äta annan mat. Mat med mer näring. Är det dock din sjukdom som skapar tröttheten så lär det ju inte hjälpa helt med annan kost. Du får väl prata med din läkare.
    Jag tror du missförstår mig. Jag undrade med tråden hur ni andra blir om ni äter bara mackor vid lunch. Äter dåligt annars gör jag inte. Det vet jag om. Det är lunchen jag funderar på.

Jag undrar inte om jag äter för lite överlag, jag undrar om jag äter för lite vid lunch. 

Jo, kost kan påverka måendet även vid ME. Men du har kanske inte så mkt kunskaper i det. Tagga ner.
  • Anonym (Anonymtjej)
    Men förstår du inte vad folk säger? Eftersom du är normalviktig äter du INTE för lite. Det handlar inte om vikten i sig eller hur du ser ut, det handlar om vad din vikt säger om ditt matintag. Din fråga är om du äter för lite och svaret på den frågan är NEJ. Hade du ätit för lite skulle du varit underviktig. Vi förstår att du inte är ute efter att ändra din vikt utan att du vill ha mer energi, men din vikt är fortfarande svaret på din fråga om du äter för lite - nej det gör du inte, DÄREMOT äter du fel saker. Så du behöver inte äta mer utan du behöver äta annan mat. Mat med mer näring. Är det dock din sjukdom som skapar tröttheten så lär det ju inte hjälpa helt med annan kost. Du får väl prata med din läkare.
    Fel saker, vad baserar du det på? Havregrynsgröt? den är bra. Kött och potatis, den är bra. Jag antar att du menar lunchen. Mina mackor /frallor är mestadels egenbakade med råg och diverse fröer i. 
  • Anonym (Anonymtjej)

Det jag syftar på är att jag kanske äter för lite ändå, för att orka.

Man kan vara normalviktig men ändå äta för dåligt/lite. Min viktuppgång beror på kortisonet. Så jag tror inte riktigt det är så svart eller vitt, att om man väger normalt så äter man lagom, 

• Anonym (Anonymtjej)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-13 09:38:23 följande:
    Normalvikt säger inget om din kropp och hälsa, inte så mycket i alla fall. 
    Du kan ha en hög fettprocent och lite muskler även om du är smal med normalt BMI. 

Det är viktigt att inte bara fokusera på vikten.

Jag tycker att TS skall äta mer protein, styrketräna och träna kondition på lämplig nivå. Om man är väldigt trött så är promenader lagom nivå, till att börja med. 

Precis. Sen kan ju mycket annat påverka vikten också. 

Tack! Protein, hjälper det till att orka mer helt enkelt? Så det blir mer matigt? Gör jag inte riktig mat som lunch kanske jag kan göra mina frallor mer matiga. Vore ju ett alternativ kanske.

Ja jag styrketränar lite. Men känner inte riktigt att jag orkar när jag inte äter mar vid lunch. Orken försvinner liksom. Sen på kvällen när jag äter middag, poff komme energin. Ibland som en duracellkanin. Så energin svajar lite.

Så lunchen känns som problemet. 

• Anonym (Anonymtjej)
    Anonym (My) skrev 2024-06-13 11:21:46 följande:

Om en stadig lunch är avgörande för att du ska ha ork kvar efter jobbet så känns det fullkomligt självklart att det är det du ska satsa på. Det enda du behöver göra är att laga en extra portion när du gör middag och ta med den till jobbet nästa dag.

Själv äter jag mackor till lunch och mår bra av det. Men då jobbar jag 75% och äter en tidig middag, samt ett litet kvällsmål före läggdags.

Angående protein så behövs det främst för att bygga muskler, så styrketränar du är det bra för den sakens skull. Men att äta protein bara för energin finns det ingen anledning till. Långsamma kolhydrater och lite lagom mycket fett är bättre till det.

Jag är lika trött om jag bara går hemma. 
  • Anonym (Anonymtjej)

Men, bara vissa dagar. Andra dagar funkar det bra på mackor. Jag fattar ingenting men det har väl med ME att göra :( ingen förstår och inte jag själv heller

• Anonym (Anonymtjej)

Jag tänkte bara att jag kanske kunde försöka förbättra lunchen så kanske det hjälper mig må bättre. 

Svar på tråden Äter jag för lite?