beli skrev 2024-06-13 23:37:03 följande:
Verkligen avundsvärt. Du kan ha vilka kläder du vill. Du behöver aldrig tänka på magen. Du känner dig aldrig tung i kroppen.
Jag har lagt så otroligt många timmar och dagar på att grubbla och noja över min vikt. Hade jag varit smal med små bröst hade jag haft en helt annan klädstil, mycket mer kreativ och kul. Det är nästan alltid problem att hitta vettiga kläder, för de flesta damkläder i Sverige är designade för smala och småbystade.
Och nej, jag tror inte det är lika frustrerande åt båda hållen. Det är mycket värre att älska mat och ständigt tvingas hålla igen, att varje dag dividera med sig själv: "Det är ju så gott, men jag borde inte ta mer. Men om jag tar lite mer nu, så kanske jag kan äta mindre nästa måltid? Eller så skippar jag den extra biten och tar ett glas Cola Zero istället. Fast jag är ju så sugen..." Mot att äta "precis vad som helst" och "en massa godis" utan att behöva tänka efter - och utan att ens behöva tvinga sig att träna och springa en massa! Det blir stooor skillnad i sinnesro.
Det är bara att anpassa sig. De flesta människor är födda med stor aptit samt stor vilja att få sitta mycket. En minoritet har liten aptit och/eller stor vilja att röra sig.
Det är i de två skillnaderna som de största genetiska skillnaderna finns. Men bara för att man har stor aptit och gillar att sitta still behöver man inte äta jättemycket och sitta still.
Så allt tjat som vissa har om att vikten skulle vara förutbestämd är rent nonsens. Det är de själva som inte förstår att man kan ta kontrollen över sitt liv. De är fast i ett tänk där de menar att de måste följa sina drifter. Vilket ju är helt befängt för en säkrare garanti för ett dåligt liv finns inte. Nästan allt i livet handlar om att tänka efter och agera klokt, inte efter vad reptilhjärnan säger till oss.
Om man tillhör den största kategorin med stor aptit och marginell vilja till rörelse så är det vissa grundläggande rutiner som krävs för att göra det enkelt för sig och förbli hälsosam.
* Äta regelbundet (helst max 3 mål per dag), bra mat med begränsad mängd kolhydrater.
* Daglig rörelse. Minst 10000 steg. Helst 20000.
Våra kroppar är helt enkelt inte skapta för att äta 5-10 gånger per dag och att röra sig så mycket man "vill". Lever människor så blir den stora majoriteten överviktiga.