Inlägg från: Anonym (Pigg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pigg)

    Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!

    Pixxel skrev 2024-06-13 13:08:55 följande:

    Allt handlar väl om kalorier? Jag äter godis varje dag men håller mig smal iallafall. Förmodligen för att jag fortfarande gör av med lika många eller fler kalorier än vad jag stoppar i mig?


    Ja, så är det.

    Vissa tänker på människor som äter dålig mat och inbillar sig att det därför handlar gener. Det de inte förstår är att man blir mätt på skräpmat också. 

    Jag hade kunnat leva på pizza och hade haft det svårt att lyckas gå upp i vikt. Däremot hade jag med lätthet kunnat bli fet på potatis och bröd.
  • Anonym (Pigg)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-13 13:21:03 följande:
    Vi som är medelålders tränar mycket, men inte de yngre. 
    De är däremot oerhört smala. Och bleka. Solar gör de inte heller. 
    Ingen är överviktig. 
    Det kanske är vår personalavdelning som sållar ut de smala? 
    Men de är inte smala pga träning för de har inga muskler och de har dålig kondis. De vill inte vara med på Vårruset och annat roligt vi medelålders gärna gör.
    Fast handlar ju nästan bara om person. Finns enormt många lata i medelåldern precis som det finns väldigt många lata unga.
  • Anonym (Pigg)
    beli skrev 2024-06-13 20:56:43 följande:

    Det känns alltid surrealistiskt att läsa inlägg av folk som alltid varit smala och aldrig behövt tänka på sin vikt. Jag fick pcos i tonåren och har dessutom alltid älskat all sorts mat, är så okräsen man kan bli. Fick redan som ung en mage på några extrakilon, och den har jag aldrig blivit av med, fast den ibland minskat lite. Har nog jojobantat en stor del av mitt vuxna liv (det är tio kilo som jag alltid antingen går ner eller går upp) och har nog tänkt på min mage dagligen i typ 30 år nu. Viktproblemet har gjort mig vansinnig ibland, och jag har i perioder tränat och ätit nyttigt, nyttigt, nyttigt. Och samtidigt glömt bort att vara mitt sociala, glada jag. Så fort jag blir social och glad så går jag upp i vikt.

    Så jag vet inte heller hur man håller sig smal utan att offra sitt psykiska välmående. Nu pratar jag inte om de där som på nåt magiskt sätt håller sig smala utan att ens tänka på det, utan om oss andra dödliga.


    Handlar om att fixa bra rutiner.

    Med bra rutiner behöver man inte tänka på vad man äter. Är man van att inte äta mellan måltider blir det till en vana och inget konstigt alls.

    Om man däremot är van att småäta är det oerhört svårt att låta bli. 

    Rutiner och vanor är A och O i den här typen av framsteg.
  • Anonym (Pigg)
    beli skrev 2024-06-13 23:37:03 följande:
    Verkligen avundsvärt. Du kan ha vilka kläder du vill. Du behöver aldrig tänka på magen. Du känner dig aldrig tung i kroppen.

    Jag har lagt så otroligt många timmar och dagar på att grubbla och noja över min vikt. Hade jag varit smal med små bröst hade jag haft en helt annan klädstil, mycket mer kreativ och kul. Det är nästan alltid problem att hitta vettiga kläder, för de flesta damkläder i Sverige är designade för smala och småbystade.

    Och nej, jag tror inte det är lika frustrerande åt båda hållen. Det är mycket värre att älska mat och ständigt tvingas hålla igen, att varje dag dividera med sig själv: "Det är ju så gott, men jag borde inte ta mer. Men om jag tar lite mer nu, så kanske jag kan äta mindre nästa måltid? Eller så skippar jag den extra biten och tar ett glas Cola Zero istället. Fast jag är ju så sugen..." Mot att äta "precis vad som helst" och "en massa godis" utan att behöva tänka efter - och utan att ens behöva tvinga sig att träna och springa en massa! Det blir stooor skillnad i sinnesro.
    Det är bara att anpassa sig. De flesta människor är födda med stor aptit samt stor vilja att få sitta mycket. En minoritet har liten aptit och/eller stor vilja att röra sig.

    Det är i de två skillnaderna som de största genetiska skillnaderna finns. Men bara för att man har stor aptit och gillar att sitta still behöver man inte äta jättemycket och sitta still.

    Så allt tjat som vissa har om att vikten skulle vara förutbestämd är rent nonsens. Det är de själva som inte förstår att man kan ta kontrollen över sitt liv. De är fast i ett tänk där de menar att de måste följa sina drifter. Vilket ju är helt befängt för en säkrare garanti för ett dåligt liv finns inte. Nästan allt i livet handlar om att tänka efter och agera klokt, inte efter vad reptilhjärnan säger till oss.

    Om man tillhör den största  kategorin med stor aptit och marginell vilja till rörelse så är det vissa grundläggande rutiner som krävs för att göra det enkelt  för sig och förbli hälsosam.
    * Äta regelbundet (helst max 3 mål per dag), bra mat med begränsad mängd kolhydrater.
    * Daglig rörelse. Minst 10000 steg. Helst 20000.

    Våra kroppar är helt enkelt inte skapta för att äta 5-10 gånger per dag och att röra sig så mycket man "vill". Lever människor så blir den stora majoriteten överviktiga.
  • Anonym (Pigg)
    Mia04 skrev 2024-06-14 04:49:35 följande:

    Äter typ godis varje dag och skitmat. Men jag går inte upp i vikt. Jag har väö turen att kunna äta vad jag vill. tillägger jag tränar inte heller


    Alla har turen att äta vad de vill utan att gå upp i vikt. Däremot har inte alla turen att äta så mycket de vill av vad de vill, utan att gå upp i vikt.

    Vi har olika aptit genetiskt. Den går att påverka med hur man äter och med mediciner. MMen det är likväl en faktor som man inte ska glömma bort.
  • Anonym (Pigg)
    Mia04 skrev 2024-06-14 05:33:42 följande:
    Men folk reagerar att jag äter hur mycket godis & chips + skräpmat. Men trots det är jag väldigt tjock. Har vänner som tränar och äter nyttigt men som går upp om dom bara äter väldigt lite godis
    Om man ser vad forskningen visar så rör du dig mer än du tror och/eller övervärderar hur mycket du äter.

    Medan dina vänner rör sig mindre än de tror och undervärderar vad de äter.

    Det finns max 10-20 procent skillnad på ämnesomsättning genetiskt men det är lite i jämförelse med hur enormt mycket man kan påverka med rörelse och mat.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Ozempic) skrev 2024-06-13 18:06:20 följande:
    Jag blir lite chockad faktiskt över att det 2024 fortfarande finns de som inte uppfattat att alkoholism är en sjukdom. Fetma också.
    Jag är chockad över att det 2024 finns de som inte fattar att fetma är en psykisk sjukdom som har fysiska symptom.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Inte så svårt egentligen.) skrev 2024-06-14 18:17:01 följande:
    Skyll på det. Tjockisar är duktiga på att hitta på ursäkter.
    Exakt. Det är en sjukdom att konstant skylla ifrån sig. 
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-06-14 21:17:11 följande:
    Vem har sagt nåt annat menar du?  Dvs - vad vill du ha sagt med det här inlägget? Det inlägg du svarar på säger ju samma sak?
    Anonym (Inte så svårt egentligen.) skrev 2024-06-14 18:17:01 följande:
    Skyll på det. Tjockisar är duktiga på att hitta på ursäkter.

    Ah - så det du vill ha sagt är att psykisk ohälsa bara har att göra med karaktär, och har man bara lite självdisciplin så kan man göra sig av med sin psykiska ohälsa?
    Nej, det är bara en del av paketet.

    Den som har fetma måste inse att den lever helt fel och successivt börja med förändringar. Fast det är långt ifrån bara.

    Självklart är det mycket svårt att fixa sitt liv när de har en livsstil som är helt messed up och där de som mental sköld dessutom lagt till att skylla på andra och annat.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Gener) skrev 2024-06-14 22:38:59 följande:

    Ja du?har varit smal hela livet, är idag 44 (kvinna) och väger ungefär som när jag var 20. 

    Äter allt, alltid frukost, lunch, middag, ofta mellanmål och ngt innan jag sover. Tackar aldrig nej till godsaker som bjuds, men om jag ätit en bulle tex så blir det automatiskt att jag äter mindre mat, utan att tänka på det. Kroppen känner själv när den behöver mer eller mindre.

    Men är också aktiv, cyklar till och från jobbet varje dag, 30 minuter t.or. Cyklar mountinbike i skogen 2 dagar i veckan kanske en timme åt gången, joggar 1-2 kvällar varje vecka, har hus och rör mig allmänt ganska mycket, klipper gräs, fixar och grejar.

    Är ju ingen hemlighet att man får upp i vikt av för mycket kalorier. Vet att väldigt många kämpar varje dag med vikten och är väldigt tacksam att inte behöva tänka. Är 166 lång och väger 56-57 kilo, har 2 barn.

    Sen spelar väl gener in och det sociala arvet. Båda mina föräldrar har alltid varit smala, vi åt inte mycket tårta, bullar och sånt. Man fortsätter ju leva lite som man är uppvuxen.


    Folk underskattar det sociala arvet. Barn ärver sina föräldrars matvanor och livsstilsvanor.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Ozempic) skrev 2024-06-15 12:51:49 följande:
    Jordnötssmör känns ju inte så fettsnålt heller. Är det inte färre kalorier i en kaka?
    Allt är relativt. Mycket nyttigare med jordnötssmör än kakor.
    Så om alternativet är kakor har man tagit ett steg framåt.
    Ofta är det så en förändringsprocess startar. Genom att successivt välja bättre alternativ.

    Säg någon som har vanan till frukost med:
    * 4 Ljust bröd och marmelad.
    Bytes ut mot:
    * 2 Mörkt bröd och ost & 2 ljust bröd med marmelad 
    Bytes ut mot:
    * 2 Mörkt bröd, ost, 1 ljust bröd med ost och ägg
    Bytes ut mot
    * 2 mörkt bröd med ost, Ägg, havregrynsgröt
    Bytes ut mot:
    * Ägg, grönsaker, havregrynsgröt, nötter, bär

    Att gå direkt från steg 1 till steg 5 är mycket svårare.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Mia) skrev 2024-06-15 14:54:25 följande:
    Men det är en bra grej, jag äter en liten mängd nötter/jordnötssmör om jag dietar. Fett av bra sort dämpar hunger ju och håller blodsockernivåerna vettiga. Socker ger jag inte mkt för förutom vid ansträngning.
    Sant. Det går knappt att bli tjock på protein och fett. Det krävs rejäla mängder kolhydrater för det.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Mia) skrev 2024-06-15 16:37:26 följande:

    För att svara på trådens fråga så anpassar jag vad jag äter efter hur mkt jag rör på mig. Äter inte supermycket kolhydrater heller utan mer kött i olika former och grönsaker. Lite vin på helgen men inte så värst mkt numera. Jag kan äta lite mer kolhydrater ibland men det är såpass sällan att det inte märks.

    Är lustigt det där med godisätande i Sverige, här äter även vuxna lösgodis t ex. Är inget jag tycker är särskilt gott längre så äter det inte vilket ju är bra, ser inte nyttan med att dra på så mkt blodsocker.


    Handlar om vad man vant kroppen vid. Den som lever på en söt diet i allmänhet gillar godis mycket mer än någon som äter sparsamt med socker. Den som är restriktivt med socker uppfattar frukt och bär som söta och som godis. Medan den som har sockrig mat i allmänhet behöver mer för att få den där goda söt-känslan.

    Som alltid underskattar folk helheten och framförallt att ett dåligt beslut leder till ett annat dåligt beslut som leder till ännu fler dåliga beslut...och så vidare.
  • Anonym (Pigg)
    Anonym (smal och nöjd) skrev 2024-06-15 17:33:42 följande:

    Jag äter godsaker varje dag. Sånt jag tycker är gott som choklad, hemmabakat, våfflor, mackor med nutella eller honung. 


    Tränar 1-3 gånger i vecka
    Cyklar till jobbet
    Äter oftast vegetariskt, och minskar på ris, pasta och andra snabba kolhydrater. 
    Aldrig söta drycker. 
    Så ingen uppoffring alls för mig. 

    Trots fika varje dag håller jag mig smal och ser ganska vältränad ut. Är 46 år. Snygg vet jag inte.  


    Bra gjort! Om man har bra livsstil över lag med flera källor till glädje så blir det enkelt. 

    Det räcker att du berättar om vilka vanor du har för att man ska förstå att du har ett bra liv.
Svar på tråden Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!