Inlägg från: Anonym (Smal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smal)

Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!

Upp till 45 behövde jag inte tänka på vad jag åt överhuvudtaget. 

• Anonym (Smal)
    Anonym (Krjr) skrev 2024-06-12 07:31:02 följande:

Vi fick godis och skräpmat som små. Läsk varje dag. Så hade vanan med det. Men även hemgjord mat. Ingen direkt idrott förutom cyklade i skogen med vänner.

Vägde ändå 54 på 176 cm 

det är väl därför du har gått upp i vikt nu när du är äldre och fortsätter med de ohälsosamma vanorna som dina föräldrar införde. 

Det är ingen konst att vara smal när man är ung. (Kanske idag, eftersom många unga tyvärr är feta.) 
  • Anonym (Smal)
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-06-13 12:59:08 följande:
    Jag hittar så många studier som visar att genetiken spelar stor roll. Här refereras en studie 

www.cam.ac.uk/research/news/slim-people-have-a-genetic-advantage-when-it-comes-to-maintaining-their-weight 

Det innebär inte att människor inte kan påverka sin vikt men det är så oerhört förmätet att uttrycka sig som du gör. 
    Jag har alltid varit smal och har lätt för att gå ner i vikt. Inte är jag så dum att jag tror det handlar om att jag skulle vara bättre än andra...

Behöver du fler studier? Har du mejlat folkhälsomyndigehten och påpekat att de har hittat på sina siffror och att det som skrivs är trams?
    Genetiken är ungefär hälften. Det betyder att man faktiskt kan påverka hälften själv, vilket är toppen. 

Titta på bilder på folk i koncentrationsläger. De hade olika genetik, men alla var magra. Det är för att miljön var densamma. 

Titta på rådjur i skogen. De är inte överviktiga, trots olika genetik. De äter aldrig för mycket av någonting och blir inte feta. 

Vi har stor makt över hur vi ser ut, men det är förstås inte lätt i vårt samhälle där mat är billig och onyttig i stor utsträckning. 
  • Anonym (Smal)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-13 13:47:32 följande:
    Roligt att du jämför med koncentrationsläger. Smal är man nog i ett koncentrationsläger , men hälsosam?
    Nu handlar tråden inte om hälsa utan om att bli smal och snygg. Det vill säga smal = snygg? Många sätter också likhetstecken med smal = hälsosam.
    Om man är smal och har järnbrist, brist på vitamin D, dålig kondition och väldigt liten muskelmassa, ofta blir sjuk. Då är man verkligen inte hälsosam i alla fall. 
    Frågan var hur mycket som är gener och hur mycket som man kan påverka själv. Det var det jag svarade på. 

Självklart är inte lägerfångar hälsosamma. Vem tror det? 
  • Anonym (Smal)
    Mia04 skrev 2024-06-14 05:33:42 följande:
    Men folk reagerar att jag äter hur mycket godis & chips + skräpmat. Men trots det är jag väldigt tjock. Har vänner som tränar och äter nyttigt men som går upp om dom bara äter väldigt lite godis
    Jaha det är väl därför du är väldigt tjock då, som du själv säger. Skräpmat leder till fetma till slut.

Jag kunde också äta "vad jag ville" i större delen av mitt liv.
Svar på tråden Hur gör folk för att hålla sig smala och snygga?!