Anonym (......) skrev 2024-06-13 17:24:51 följande:
Jag är inte trångsynt. Man MÅSTE ha karaktär för att kunna sluta. Ingen annan kan sluta åt en. Jag vet hur det är eftersom jag själv är sockerjunkie, jag var tvungen att bestämma mig för att sluta helt. Och det gick tillslut.
Jag blir lite chockad faktiskt över att det 2024 fortfarande finns de som inte uppfattat att alkoholism är en sjukdom. Fetma också.
Enligt din teori skulle alltså hela befolkningen gå runt och vara sugna på alkohol, fet mat och godis hela tiden, men den andel som har bra karaktär kan stå emot och blir därför inte alkoholist eller överviktig. Det är ju helt absurt.
Kan säga att det inte var förrän jag hade tagit Ozempic ett tag som jag fattade varför jag inte kunnat gå ner i vikt tidigare. Jag gick från att tänka på mat hela tiden till att nästan glömma bort att äta och fokusera på allt annat i livet istället. Förklaringen är förstås medicinisk och handlar om att hormoner, blodsocker och signaler till hjärnan började fungera som hos en "normal" person. Har ingenting med karaktär att göra.