Anonym (Kajsa) skrev 2024-06-13 12:59:08 följande:
Jag hittar så många studier som visar att genetiken spelar stor roll. Här refereras en studie
www.cam.ac.uk/research/news/slim-people-have-a-genetic-advantage-when-it-comes-to-maintaining-their-weight
Det innebär inte att människor inte kan påverka sin vikt men det är så oerhört förmätet att uttrycka sig som du gör.
Jag har alltid varit smal och har lätt för att gå ner i vikt. Inte är jag så dum att jag tror det handlar om att jag skulle vara bättre än andra...
Behöver du fler studier? Har du mejlat folkhälsomyndigehten och påpekat att de har hittat på sina siffror och att det som skrivs är trams?
Genetiken är ungefär hälften. Det betyder att man faktiskt kan påverka hälften själv, vilket är toppen.
Titta på bilder på folk i koncentrationsläger. De hade olika genetik, men alla var magra. Det är för att miljön var densamma.
Titta på rådjur i skogen. De är inte överviktiga, trots olika genetik. De äter aldrig för mycket av någonting och blir inte feta.
Vi har stor makt över hur vi ser ut, men det är förstås inte lätt i vårt samhälle där mat är billig och onyttig i stor utsträckning.