• Anonym (Ledsen)

    Brott mot knivlagen , sjuksköterskelegitimation?

    Gjorde något fruktansvärt dumt och klantigt. Jag gick igenom en säkerhetskontroll med ett multiverktyg (sån där som har sax, flasköppnare mm som man fäller ut) i väskan.


    Hade inte använt väskan på flera år , den hade stått i garderoben och jag var jättestressad med småbarn som skulle göras iordning och kollade inte igenom den. Och nu kommer jag kanske låta otroligt korkad.. jag visste att det var ett vasst föremål (sax bland annat) men jag visste inte att det var en kniv också. Har fått den av min mamma för länge sen , tror verkligen inte hon visste att det var olagligt att ha den på sig för hon brukar ha en i sin väska. 

    Så nu är jag misstänkt för brott mot knivlagen.. är så otroligt ledsen. Jag pluggar till sjuksköterska med bara ett år kvar. Om jag blir dömd , kan det här göra så att jag inte kan få någon legitimation? Isåfall har jag förstört mitt liv och två år med plugg, stress , pusslande, långa dagar för barnen på fritids och förskola när jag har haft praktik varit bortkastade .. det känns helt fruktansvärt. 

    Är det någon som vet? Tar de hänsyn till omständigheterna eller tittar de bara på brottet? 


    Tacksam för svar om någon vet. Men vet redan att det var otroligt dumt så behöver inte höra det. 

  • Svar på tråden Brott mot knivlagen , sjuksköterskelegitimation?
  • Anonym (Ledsen)

    Är tidigare ostraffad , tänkte om det har nån betydelse 

  • Anonym (2)

    Nej eftersom du saknade uppsåt tror jag inte du kommer drabbas jobbmässigt. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (2) skrev 2024-06-11 18:26:38 följande:

    Nej eftersom du saknade uppsåt tror jag inte du kommer drabbas jobbmässigt. 


    Tack för att du svarade .. hoppas det. Det blir ju oaktsamt isåfall så det blir väl böter om jag blir dömd. 
  • Tecum

    Med tanke på omständigheterna kommer det inte att påverka din legitimation och framtida jobb. Dessutom är multiverktyg en gråzon, det är inte givet att de räknas som vapen. En polis sa till mig att multiverktyg med ett knivblad under 9 cm räknas inte som kniv. Men det var på stan, inte i en säkerhetskontroll till flyg.

  • Anonym (Ledsen)
    Tecum skrev 2024-06-11 18:39:30 följande:

    Med tanke på omständigheterna kommer det inte att påverka din legitimation och framtida jobb. Dessutom är multiverktyg en gråzon, det är inte givet att de räknas som vapen. En polis sa till mig att multiverktyg med ett knivblad under 9 cm räknas inte som kniv. Men det var på stan, inte i en säkerhetskontroll till flyg.


    Tack för svaret.. Känns lite lugnare. Bladet var nog mindre än 5 cm men det var ju i en säkerhetskontroll.
  • Anonym (Millan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-11 19:20:09 följande:
    Tack för svaret.. Känns lite lugnare. Bladet var nog mindre än 5 cm men det var ju i en säkerhetskontroll.
    Det blir nog bara böter, om det ens går till åtal.

    https://www.harrydaposten.se/nyheter/21-aring-ville-checka-in-trickskniv-pa-landvetter-doms.b60e544f-97c6-402c-9d50-e3e0810c455d

    Sedan kan du ju faktisk, OM du skulle bli dömd och det syns någonstans, berätta för din framtida arbetsgivare om vad som hände.

    Ofta är det väl mest om du vill jobba med barn som utdrag ur brottsregistret behövs, annars inte. Så jag tror absolut inte du behöver oroa dig för att få anställning. OM du blir dömd så kan du ju begära ut ett utdrag och se vad det står i det så kan du berätta själv för arbetsgivaren vad som står i om de vill ha ett utdrag (du måste lämna ett oöppnat kuvert, men då slipper de ju få en överraskning).

    Och som sagt, jobba inte på en avdelning med barn för då är risken mindre att de vill ha ett utdrag.
  • anonimus
    Anonym (Millan) skrev 2024-06-11 19:32:49 följande:
    Det blir nog bara böter, om det ens går till åtal.

    https://www.harrydaposten.se/nyheter/21-aring-ville-checka-in-trickskniv-pa-landvetter-doms.b60e544f-97c6-402c-9d50-e3e0810c455d

    Sedan kan du ju faktisk, OM du skulle bli dömd och det syns någonstans, berätta för din framtida arbetsgivare om vad som hände.

    Ofta är det väl mest om du vill jobba med barn som utdrag ur brottsregistret behövs, annars inte. Så jag tror absolut inte du behöver oroa dig för att få anställning. OM du blir dömd så kan du ju begära ut ett utdrag och se vad det står i det så kan du berätta själv för arbetsgivaren vad som står i om de vill ha ett utdrag (du måste lämna ett oöppnat kuvert, men då slipper de ju få en överraskning).

    Och som sagt, jobba inte på en avdelning med barn för då är risken mindre att de vill ha ett utdrag.
    Nu för tiden är det nog alla jobb inom vården som kräver utdrag ur brottsregistret.
  • Anonym (M)
    anonimus skrev 2024-06-11 19:53:43 följande:
    Nu för tiden är det nog alla jobb inom vården som kräver utdrag ur brottsregistret.
    Nej, faktiskt inte.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Millan) skrev 2024-06-11 19:32:49 följande:
    Det blir nog bara böter, om det ens går till åtal.

    https://www.harrydaposten.se/nyheter/21-aring-ville-checka-in-trickskniv-pa-landvetter-doms.b60e544f-97c6-402c-9d50-e3e0810c455d

    Sedan kan du ju faktisk, OM du skulle bli dömd och det syns någonstans, berätta för din framtida arbetsgivare om vad som hände.

    Ofta är det väl mest om du vill jobba med barn som utdrag ur brottsregistret behövs, annars inte. Så jag tror absolut inte du behöver oroa dig för att få anställning. OM du blir dömd så kan du ju begära ut ett utdrag och se vad det står i det så kan du berätta själv för arbetsgivaren vad som står i om de vill ha ett utdrag (du måste lämna ett oöppnat kuvert, men då slipper de ju få en överraskning).

    Och som sagt, jobba inte på en avdelning med barn för då är risken mindre att de vill ha ett utdrag.

    Tack för svaret..  Jo sant.. jag hoppas såklart att det inte går till åtal men jag hade ju den på mig så jag vet inte .. 

    Det var inte på en flygplats , glömde skriva det, det var i Tingsrätten när jag skulle vittna i en rättegång (inget som jag är direkt inblandad i). Sån extrem otur (eller ja att jag var klantig då). Skulle få iväg barnen till skola och släkting som skulle vara barnvakt åt yngsta så var superstressad på morgonen, tänkte inte alls på att kolla igenom väskan. 


    Jo isåfall är det väl bäst att berätta kanske. Och se vad det står i utdrag.. Tänkte på om det kan bli problem att få själva legitimationen, hoppas inte det. 


    Vakterna och poliserna gjorde ju sitt jobb men märkte att de mest tyckte synd om mig , även polisen som höll förhör .. Vakten som hittade den sa sen när jag skulle gå att han inte tror att det kommer bli något men tror det var för han tyckte synd om mig för jag var så ledsen. 

  • EpicF
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-11 21:13:12 följande:

    Tack för svaret..  Jo sant.. jag hoppas såklart att det inte går till åtal men jag hade ju den på mig så jag vet inte .. 

    Det var inte på en flygplats , glömde skriva det, det var i Tingsrätten när jag skulle vittna i en rättegång (inget som jag är direkt inblandad i). Sån extrem otur (eller ja att jag var klantig då). Skulle få iväg barnen till skola och släkting som skulle vara barnvakt åt yngsta så var superstressad på morgonen, tänkte inte alls på att kolla igenom väskan. 


    Jo isåfall är det väl bäst att berätta kanske. Och se vad det står i utdrag.. Tänkte på om det kan bli problem att få själva legitimationen, hoppas inte det. 


    Vakterna och poliserna gjorde ju sitt jobb men märkte att de mest tyckte synd om mig , även polisen som höll förhör .. Vakten som hittade den sa sen när jag skulle gå att han inte tror att det kommer bli något men tror det var för han tyckte synd om mig för jag var så ledsen. 


    lagen.nu/1999:1134

    Paragraf 16c står det vad Socialstyrelsen kontrollerar i belastningsregistret när man ansöker om sjuksköterskelegitimation.

    Står inget om Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen) så tvivlar på att det skulle försvåra din chans att få sjuksköterskelegitimation. 
  • Anonym (Om)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-11 21:13:12 följande:

    Tack för svaret..  Jo sant.. jag hoppas såklart att det inte går till åtal men jag hade ju den på mig så jag vet inte .. 

    Det var inte på en flygplats , glömde skriva det, det var i Tingsrätten när jag skulle vittna i en rättegång (inget som jag är direkt inblandad i). Sån extrem otur (eller ja att jag var klantig då). Skulle få iväg barnen till skola och släkting som skulle vara barnvakt åt yngsta så var superstressad på morgonen, tänkte inte alls på att kolla igenom väskan. 


    Jo isåfall är det väl bäst att berätta kanske. Och se vad det står i utdrag.. Tänkte på om det kan bli problem att få själva legitimationen, hoppas inte det. 


    Vakterna och poliserna gjorde ju sitt jobb men märkte att de mest tyckte synd om mig , även polisen som höll förhör .. Vakten som hittade den sa sen när jag skulle gå att han inte tror att det kommer bli något men tror det var för han tyckte synd om mig för jag var så ledsen. 


    Om det skulle gå till rättegång så förklarar du vad som hände på morgonen, att vara stressad med småbarn är ju inget ovanligt. 
    Du kommer inte att bli straffad.
    Min fru och jag har några gånger haft med oss vassa verktyg i vårat handbag och allt som har hänt på säkerhets kontrollen på flygplatsen är att de har förverkat föremålet, inget annat.


     

  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Brott mot knivlagen , sjuksköterskelegitimation?