Inlägg från: Anonym (Håll separat!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håll separat!)

Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?

Men hennes arv blandas väl inte med era gemensamma konton?
    Hennes arv som enskild egendom ska vara för sig och inte blandas med
    er gemensamma ekonomi.

• Anonym (Håll separat!)
    MaxTratt skrev 2024-06-09 22:57:10 följande:
    Nja, men hon är expert på att flytta runt pengar och jag har ingen riktig översikt över vår ekonomi känner jag. Hon har även våra gemensamma pengar på konton där jag inte har insyn så jag har svårt att följa alla transaktioner.

Men så länge hon köper/handlar från sitt konto så kan hon inte kräva mig på pengar? Men räntan då? Som ju blir gemensam egendom men ändå hamnar på hennes konton? Hur ska jag kunna bevisa att det är det ursprungliga arvet hon handlar för?
    Det ska inte blandas.
    Min man fick ett arv och jag fick också ett arv, skillnad är att mitt arv stod som enskild egendom i testamentet vilket inte hans gjorde men då han la in större insats i vårt hus än jag när vi köpte det och vi la in arvpengar i huset så blandas 
    mitt arv in i vårt gemensamma och är alltså inte mitt enskilda längre.
    Men vi tjänar ändå båda två på att vi kunde lägga in arv i vårt hus när vi köpte det och bytt ifrån radhus. VI har varit gifta i 15 år och han har alltså lagt in både mer i insats och större del arv, skulle kännas konstigt att jag då skulle kräva mitt arv och han dela sitt. Men när pengarna placerades i huset som vi äger lika mycket av upphörde min enskilda del. Men som sagt så har jag ändå tjänat på det.
Svar på tråden Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?