• MaxTratt

Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?

Min fru har lite oväntat fått ett större arv (mer än en miljon) som är hennes enskilda egendom. Jag är naturligtvis glad för hennes skull och unnar henne detta. Hon kommer att göra saker för pengarna på egen hand och då tänker vi att hon räknar av dessa utgifter från sitt arv, i övrigt har vi gemensam ekonomi.

Men det som gnager i mig är hur jag ska kunna bevisa att hon har använt sitt arv och inte våra gemensamma pengar i händelse av en framtida tvist? Säg att hon gör flera resor för stora belopp. Idag är vi vänner och helt överens om detta, men vad händer om vi ligger i en bitter skilsmässa om fem år och hon hävdar att hon inte har rört arvspengarna? Att alla pengar hon har rest upp var våra gemensamma? Kan jag då hamna i skuld till henne och tvingas betala tillbaka allt? 

Hon hävdar att det räcker med ett kontoutdrag, att så länge pengarna dragits från hennes konto så kan hon aldrig hävda att hon använt våra gemensamma pengar? Men är det så enkelt?

• Svar på tråden Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?
  • Anonym (Linnea)

Om du tror att din fru skulle vara kabel till att lura dig på pengar i framtiden tycker jag verkligen inte ni ska ha gemensam ekonomi. Jag hade inte kunnat vara med någon som jag misstänker kan lura mig på det sättet men det kanske bara är jag.

• Anonym (A)

Hon kan ha sitt arv på ett speciellt konto som är hennes enskilda egendom. Där tar hon ut pengar till det hon vill köpa. Du lär väl märka om hon tar ut från era gemensamma konto. 

• MaxTratt

Jo, absolut. Hon kommer att ha pengarna på ett eget konto och jag tror inte alls att hon kommer försöka lura mig. Men det är ju när man är sams som man ska göra upp sådana här saker.

Det som kan komplicera till det lite är att räntan på pengarna tydligen blir våra gemensamma pengar. Som då ligger på hennes konto. Så hur ska jag kunna bevisa att det är arvet och inte räntan hon använder i händelse av en konflikt?

Allt detta är rent hypotetiska frågor, vi har varit tillsammans i 25 år och jag tror inte vi kommer att hamna i den situationen. Men om det värsta händer och hon vill göra livet surt för mig, kan jag på något vis då hamna i skuld genom att hon levt upp arvet och sen hävda att hon har arvet kvar och jag då måste betala? Det är själva kärnfrågan.

• Studentpappa

Med det upplägget att hon ärvt stålar som hon tänker leva loppan för på egen hand, kanske det är dags att fimpa den gemensamma ekonomin?

Åtminstone om hon är den som "vinner" på det upplägget..

Ride it like you stole it
  • PH76
    MaxTratt skrev 2024-06-09 21:57:53 följande:

Jo, absolut. Hon kommer att ha pengarna på ett eget konto och jag tror inte alls att hon kommer försöka lura mig. Men det är ju när man är sams som man ska göra upp sådana här saker.

Det som kan komplicera till det lite är att räntan på pengarna tydligen blir våra gemensamma pengar. Som då ligger på hennes konto. Så hur ska jag kunna bevisa att det är arvet och inte räntan hon använder i händelse av en konflikt?

Allt detta är rent hypotetiska frågor, vi har varit tillsammans i 25 år och jag tror inte vi kommer att hamna i den situationen. Men om det värsta händer och hon vill göra livet surt för mig, kan jag på något vis då hamna i skuld genom att hon levt upp arvet och sen hävda att hon har arvet kvar och jag då måste betala? Det är själva kärnfrågan.

Om det skulle bli så att ni skiljer er i framtiden så kommer ni att dela på alla pengar som finns kvar (förutom arvet) sen vems pengar det är eller vem som har använt vad innan spelar ingen roll, de pengar som finns kvar kommer att delas upp på er båda.
  • MaxTratt
    Studentpappa skrev 2024-06-09 22:00:51 följande:

Med det upplägget att hon ärvt stålar som hon tänker leva loppan för på egen hand, kanske det är dags att fimpa den gemensamma ekonomin?

Åtminstone om hon är den som "vinner" på det upplägget..

Haha ja eller hur. :) Nej, hon kommer inte att leva loppan och jag vill inte resa så det är självvalt. Det jag är rädd för är att hamna i skuld, att hon bränner pengar och sen på något sätt kan hävda att hon har hela arvet kvar. Då kan jag ju hamna i en riktigt knepig sits om jag behöver lösa ut henne i framtiden.
  • MaxTratt
    PH76 skrev 2024-06-09 22:09:27 följande:
    Om det skulle bli så att ni skiljer er i framtiden så kommer ni att dela på alla pengar som finns kvar (förutom arvet) sen vems pengar det är eller vem som har använt vad innan spelar ingen roll, de pengar som finns kvar kommer att delas upp på er båda.
    Jag tror inte ni förstått frågan riktigt. Om hon bränner upp arvet och sen kan hävda att hon har arvet kvar vid en skilsmässa så måste ju jag betala henne ur egen ficka. Det är den sitsen som oroar mig! Hur ska jag bevisa att hon använder sina pengar?
  • PH76
    MaxTratt skrev 2024-06-09 22:14:47 följande:
    Jag tror inte ni förstått frågan riktigt. Om hon bränner upp arvet och sen kan hävda att hon har arvet kvar vid en skilsmässa så måste ju jag betala henne ur egen ficka. Det är den sitsen som oroar mig! Hur ska jag bevisa att hon använder sina pengar?
    Egen egendom bör vara på ett eget konto, så fort den blandas ut med gemensamma pengar så räknas inte enskild egendom längre.
  • Anonym (Håll separat!)

Men hennes arv blandas väl inte med era gemensamma konton?
    Hennes arv som enskild egendom ska vara för sig och inte blandas med
    er gemensamma ekonomi.

• Anonym (A)
    MaxTratt skrev 2024-06-09 22:14:47 följande:
    De finns ju på ett eget konto. Så hon kan inte lura dig. 
Svar på tråden Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?