Vad ger ni för lunch till lågstadiebarn?
Jag tycker att det är supersvårt att hitta på lunch hemma på helger och under ledigheter. Vad ger andra föräldrar till sina barn i lågstadieålder?
Jag tycker att det är supersvårt att hitta på lunch hemma på helger och under ledigheter. Vad ger andra föräldrar till sina barn i lågstadieålder?
Rester blir det sällan men jag har på sistone funderat på att ge "middagsmat" till lunch och något lättare till kvällen.
Bra förslag hittills i tråden, tack! :)
Vi har allt ovan dvs rester, toast,lättare lunch som korv med bröd, tortillabröd och färdigstekt färs i bunke, eller kyckling stekt i småbitar samt en färdig hackad sallad att ha i wraps, bara plocka ihop själv!
Pastapesto, en stor färdig pastasallad, några Findus/ Dafgårds färdiga rätter finns också till hands. Egengjorfe piroger är också bra att ha i frysen, bakar ett stort lass!
Vet?alltid ett meck att tänka ut luncher.
När jag var barn fixade vi mest limpa med pålägg eller stekt ägg på?vi överlevde.
1.Pasta sallad som varieras med innehåll
2.stekt kyckling med grönsaker som får rostas tillsammans i ugnen.
3. sprödbakad fisk med pommes och remouladså.
4. rester är alltid bra
5. köttbköttbullar med önskad tillbehör
6. tacos
7. laxfilé, koktpotatis och byhäxans citronsås (googla, godaste såsen som alla älskar).
8. fajitas, så enkelt att rosta allt i ugn, vitlökssås och wraps.
här har du lite tips :)
Jag hatar lunch, dessutom avskyr jag att laga mat. Så vi äter alltid lättare lunch då vi äter middag relativt tidigt istället 15-16 senast.
Barnens favorit (min också för den delen!) är restfest. Vi samlar ihop några dagars rester, allt möjligt som jag hittar ifrån kyl och skafferi. Majskakor, bröd (gärna korvbröd/hamburgebröd/tacosbröd som blivit över), kex typ digistive/smörgåsrån, majs/champinjoner/makrill, flingor, osv. Kokar lite extra i värsta fall. Skär upp grönsaksstavar och lite frukt. En salig blandning helt enkelt. De får plocka vad dom vill ha och i bästa fall blir det kvar till dagen efter.
Andra tips: minipannkakor (färduga små pannkaksbollar), korv med bröd, hamburgare med bröd (hemmagjorda, går skitsnabbt!), toast/varma mackor i ugn, egen pizza (smidigt att slänga ihop en smet som att köpa färdig deg faktiskt, barnen älskar att få göra sin egen), grillspett med köttbullar/korv, potatisbullar, pyttipanna, baguetter med grönsaker/pålägg, minitacos (perfekt när de blir över tacofärs!), soppa med bröd, fruktsallad/pastasallad.
Passar gärna på att göra lite extra av allt under loven för att slippa laga mat dagen efter.
På sommarlovet lägger vi krut på frukosten och samtidigt så fixar vi lunchen. Oftast i picknickformat. Alltså det finns saker att fixa wraps, smörgåsar och sallader med. Man kan slänga ihop en smoothie och ofta gör vi pannkakor och omeletter. Det blir lite av en produktion på morgonen, men sedan är all maten klar tills middagen. Och vi är redo att ge oss ut på äventyr för dagen! Vi ser till att det finns frukt till mellanmål och är generösa med glass när vi är ute.
Ja med varmare väder är det nog lite lättsammare mat som gäller :)
Återigen tack till alla som svarar i tråden! Jag antecknar allt som kan tänkas funka :)
Nu får jag väl präktighetsmaffian på mig, men på sommaren äter vi ofta kall "frukostmat" till lunch.
Smörgåsar med olika pålägg, fil, yoghurt, flingor, kylskåpsgröt, fruktkräm etc. Stekt eller kokt ägg förekommer.
Finns det rester äter vi det, tex i en omelett.
Lunchen blir runt 13-14 tiden på sommaren när vi är lediga, ofta är vi iväg nånstans, stranden, cyklar etc och har med oss pastasallad eller kokkorv i termos etc. Är vi hemma kan det bli spagetti o köttfärssås, korvstragoff, pasta med kyckling, hemmagjord pokebow, köttbullar o pasta, snabbris och wokade grönsaker m.m. Alltså oftast något snabblagat och enkelt.
Ja där ser man hur olika man är ;)?Detta är enkla rätter som jag snabbt fixar till och det sköter sig själv i ugnen.
vad gäller tacos så portionerar jag upp till små portioner som jag har fryst. Tar knappt 10 minuter att steka, gurk, majs och lite salsa. Behöver inte vara svårare än så.
Men mitt Barn äter dåligt så jag lägger ofta krut på maten hemma.