• Anonym (Mamma)

    Vad ger ni för lunch till lågstadiebarn?

    Jag tycker att det är supersvårt att hitta på lunch hemma på helger och under ledigheter. Vad ger andra föräldrar till sina barn i lågstadieålder?

  • Svar på tråden Vad ger ni för lunch till lågstadiebarn?
  • Anonym (Anette)

    Rester från gårdagens middag oftast eller lite enklare mat som korv med bröd, toast, varma mackor etc. 

    Alternativt att lunchen blir riktig lagad mat och att middagen/kvällsmaten istället blir det lättare slaget med mackor/choklad, korv , gröt, omelett eller liknande 

  • Jemp

    Vi kör också enklare alternativ: rester, korv med bröd, nudlar och ägg, gröt, osv. 

  • Anonym (Mamma)

    Rester blir det sällan men jag har på sistone funderat på att ge "middagsmat" till lunch och något lättare till kvällen.

    Bra förslag hittills i tråden, tack! :)

  • Anonym (Sofia)

    Vi har allt ovan dvs rester, toast,lättare lunch som korv med bröd, tortillabröd och färdigstekt färs i bunke, eller kyckling stekt i småbitar samt en färdig hackad sallad att ha i wraps, bara plocka ihop själv!
    Pastapesto, en stor färdig pastasallad, några Findus/ Dafgårds färdiga rätter finns också till hands. Egengjorfe piroger är också bra att ha i frysen, bakar ett stort lass!
    Vet?alltid ett meck att tänka ut luncher.
    När jag var barn fixade vi mest limpa med pålägg eller stekt ägg på?vi överlevde.

  • Anonym (P)

    Vi äter två lagade mål om dagen, men äter gärna rester till lunch. Att göra omelett på rester är en annan favorit. En enklare pasta brukar också slinka ner. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-06-09 12:57:03 följande:

    Vi har allt ovan dvs rester, toast,lättare lunch som korv med bröd, tortillabröd och färdigstekt färs i bunke, eller kyckling stekt i småbitar samt en färdig hackad sallad att ha i wraps, bara plocka ihop själv!
    Pastapesto, en stor färdig pastasallad, några Findus/ Dafgårds färdiga rätter finns också till hands. Egengjorfe piroger är också bra att ha i frysen, bakar ett stort lass!
    Vet?alltid ett meck att tänka ut luncher.
    När jag var barn fixade vi mest limpa med pålägg eller stekt ägg på?vi överlevde.


    Ja just det där med att steka i ordning kyckling, färs osv har jag funderat på. Borde nog testa piroger också! Tack :)
  • Goldskin

    1.Pasta sallad som varieras med innehåll 

    2.stekt kyckling med grönsaker som får rostas tillsammans i ugnen.

    3. sprödbakad fisk med pommes och remouladså.

    4. rester är alltid bra 

    5. köttbköttbullar med önskad tillbehör 

    6. tacos 

    7. laxfilé, koktpotatis och byhäxans citronsås (googla, godaste såsen som alla älskar).

    8. fajitas, så enkelt att rosta allt i ugn, vitlökssås och wraps.

    här har du lite tips :) 

  • Goldskin
    Goldskin skrev 2024-06-09 13:09:35 följande:

    1.Pasta sallad som varieras med innehåll 

    2.stekt kyckling med grönsaker som får rostas tillsammans i ugnen.

    3. sprödbakad fisk med pommes och remouladså.

    4. rester är alltid bra 

    5. köttbköttbullar med önskad tillbehör 

    6. tacos 

    7. laxfilé, koktpotatis och byhäxans citronsås (googla, godaste såsen som alla älskar).

    8. fajitas, så enkelt att rosta allt i ugn, vitlökssås och wraps.

    här har du lite tips :) 


    Skrev stekt kyckling vilket är fel. Krydda rå kyckling och lägg över grönsaker och låt rosta i ugn tillsammans. Jätte enkelt och snabbt fixat.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-09 13:08:50 följande:
    Ja just det där med att steka i ordning kyckling, färs osv har jag funderat på. Borde nog testa piroger också! Tack :)
    Kom att tänka på att dessa tips är främst för barnen när jag ännu jobbar under deras sommarledighet, men i princip ser det lika ut även när vi hela familjen har semester. Kanske mer matiga sallader, speciellt om det är varmt ute!
  • Anonym (Mamma)
    Goldskin skrev 2024-06-09 13:09:35 följande:

    1.Pasta sallad som varieras med innehåll 

    2.stekt kyckling med grönsaker som får rostas tillsammans i ugnen.

    3. sprödbakad fisk med pommes och remouladså.

    4. rester är alltid bra 

    5. köttbköttbullar med önskad tillbehör 

    6. tacos 

    7. laxfilé, koktpotatis och byhäxans citronsås (googla, godaste såsen som alla älskar).

    8. fajitas, så enkelt att rosta allt i ugn, vitlökssås och wraps.

    här har du lite tips :) 


    Jättegoda rätter! :) Flera kanske är mer passande till middag för min del för ork och tid gör att stora matprojekt inte funkar till lunch, om man då inte har rester eller infryst. Vi äter t ex inte tacos särskilt ofta just för att det är ett helt projekt att stå med, även om både jag och barnet älskar det. Hen är för liten för att hjälpa till med förberedelser än, men lite i taget ska vi försöka :)
Svar på tråden Vad ger ni för lunch till lågstadiebarn?