Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

inför EU-valet

Anonym (Trumpensstumpen) skrev 2024-06-08 12:59:41 följande:

Det är väl ett sundhetstecken att välja att inte rösta på Trump och för den delen även Putin 

Inte alls.

Men att ens fråga svenska politiker en sådan fråga är inte sunt i ett viktigt val, eftersom det är helt irrelevant, och har inget med svensk politik eller svenska förhållanden att göra. Låter som skvallerblasksäljande fokus. Tragiskt om svenskar baserar sina val på frågor och svar som dessa.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-06-09 17:24:34 följande:
    Menar du att VDar  för viktiga och stora samhällsfunktioner som exempelvis postverket bör ha mindre betalt än VDar för privata företag? I så fall varför då? Om stat och kommun betalar lägre löner finns risken att statlig och kommunala företag leds av ett B-lag.

Som skattebetalare förväntar jag mig att statliga och kommunala företag leds av de bästa på marknaden.
    Fast man kan kanske se det som att ditt sk b-lag kan vara gott nog. Kanske det inte är rimligt att skattefinansierade funktioner ska slåss om de allra bästa och erbjuda topplönerna och fallskärmarna vika hela tiden stiger, för att det inte behövs den allra bästa spetskompetensen, vilken kanske ofta mest bara krävs för att höja aktiekurserna. Och var ska man dra gränsen mellan a-lag och b-lag; ska det gälla bara vd eller även andra medarbetare? Om en person väljer topplönen men det innebär massor av resor, kanske rätt person skulle nöja sig med mindre lön om den kommer med andra förmåner som mindre resande, flexiblare tider etc.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-06-10 13:11:39 följande:
    Du menar att de som vi sätter för att förvalta våra skattepengar inte behöver vara det allra bästa? Jag tycker tvärtom.

i fallet med brittiska Royal mail så är det tydligt att man har haft mycket stora ledningsproblem och kanske hade situationen varit bättre om man betalat en mer marknadsmässig VD lön? 

Vist kan man kritisera VD löner och där är även jag kritisk men jag har svårt att förstå argumentet att VDar som är satta att förvalta skattebetalarnas pengar ska värderas lägre än andra VDar.
    Nej, inte med privata mått mätt. Förvaltning av att skattepengar spenderas rätt kan vara milsvid skillnad till att öka aktiekurser. De sk allra bästa brukar ofta vara visionärer, men de som ser till att allt drivs och funkar rätt är alla andra.
Svar på tråden inför EU-valet