• kalkuta30

inför EU-valet

Tycker att svenska politiker har dåligt moral, vid frågeställningar till
    kandidater för EU-val.

Nästan alla svarade att de skulle aldrig rösta på Trump, om det var aktuellt,
    trots att han avslutade krig, o inte startade nya. Antagligen i Sverige avsky man kapitalister. Men dessa politiker har inget emot att chefer för statliga företag i Sverige tar ut 1,3 miljoner i månadslön!!!
    Sverige är ett litet land i skilnad med UK, där chefslöner som Royal Mail
    chef Simon Thompsons lön : (about £71,400 a year) 
    Därmed en engelsman kan skicka ett paket utomlands redan för £6.
  • Svar på tråden inför EU-valet
  • Anonym (Trumpensstumpen)

Det är väl ett sundhetstecken att välja att inte rösta på Trump och för den delen även Putin 

• KillBill
    kalkuta30 skrev 2024-06-08 12:04:38 följande:
    inför EU-valet

kandidater för EU-val.

trots att han avslutade krig, o inte startade nya. Antagligen i Sverige avsky man kapitalister. Men dessa politiker har inget emot att chefer för statliga företag i Sverige tar ut 1,3 miljoner i månadslön!!!
    Varför ljuger du om Simon Thomssons lön? I själva verkat har han en lön på 500 000 £ vilket motsvarar ca 6,7 Miljoner kronor. Dessutom får han en Pensionsavsättning  på mer än 900 000 kronor per år och en bonus på nästan 2 miljoner kronor. 

news.sky.com/story/royal-mail-boss-grilled-over-140-000-bonus-as-union-threatens-six-more-months-of-strikes-12788802
    en.wikipedia.org/wiki/Simon_Thompson_(Royal_Mail)

I övrigt kan man fråga sig hur någon kan se upp till en fd president som visat sig vara kriminell.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    Anonym (Trumpensstumpen) skrev 2024-06-08 12:59:41 följande:

Det är väl ett sundhetstecken att välja att inte rösta på Trump och för den delen även Putin 

Inte alls.

Men att ens fråga svenska politiker en sådan fråga är inte sunt i ett viktigt val, eftersom det är helt irrelevant, och har inget med svensk politik eller svenska förhållanden att göra. Låter som skvallerblasksäljande fokus. Tragiskt om svenskar baserar sina val på frågor och svar som dessa.
  • Anonym (Trump Scrump)
    kalkuta30 skrev 2024-06-08 12:04:38 följande:
    inför EU-valet

kandidater för EU-val.

Startade han inte nya? Sedan han kom in i amerikans politik har ju en redan hög polarisering i samhället eskalerat flera tusen gånger om. Vad kallar du stormningen av kapitolium? Han har hetsat fram hat och våld till en nivå som hade kunnat leda till ett nytt inbördeskrig i USA. Snacka om att sunt förnuft behöver göra comeback på den sidan om Atlanten. Här hemma också för den delen.
  • Pixxel

Trump har ju såklart sina fördelar med att han inte startade några krav som det var längesedan en amerikansk president inte gjorde. Och att han vågar prata om det viktiga som att bygga en mur.

Problemet är att han är galen och inte statsmannamässig överhuvudtaget. Skyller sin valförlust på valfusk istället för att acceptera resultatet. Där tappade han allt förtroende för mig.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Likadant i nästan hela Europa!)

Trump har dåliga relationer till de flesta länders regeringar i Europa förutom Ungern. 

• KillBill
    kalkuta30 skrev 2024-06-09 11:30:48 följande:
    Inte ett enda ord att några i det landet kammar hem 13.600 miljoner årligen,
    jag skrev fel om Simon Thompson, hans årslön det är ca; 6,700miljoner kr men 
    inte 13,6 och vårt land liknar inte UK.
     Samt engelsmannen köar inte  som vi, efter  fötgiftat skit från Asien, tillverkat av barn. 
    Tråkigt att nästan ingen har rätt verklighetsuppfattning, alla tycker om mumlande, pedofilen Biden. Inte nämna hans son, som levt hela sitt liv på droger. Stödet till Ukraina började just med tanken, att återställa sonens party nästet i Ukraina. Det finns ett fd rysk område  Moldavien, folk lever på gränsen med svält och misär. Under tiden går miljoner till komikern Zelensky.  Dessa i Moldavien hoppades få stöd och hjälp från övriga Europa, var är hjälpen?
    Det med EU-valet,  från svensk sida saknas helt, erfarna och kloka politiker.
    Flesta hänger på klimatet, som Emma W.  trettioåring som ser ut 50+
    har endast klimatet i siktet. Emma har ingen aning att det finns länder, då sopor och avfall kastas rak i havet.  Även om Sverige lyckas uppnå 0-
    utsläpp, då resten i omvärlden kommer att leva med samma takt. 
    Väderfenomenen kommer att fortsätta komma över Sverige ändå!
    Du har sherrypickat lönen för en (1) VD och driver utifrån detta en politisk tes. Men ditt exempel är emellertid dåligt. Nedan ser du vad andra VDar i GB tjänar och i listan finner du löner på som lägst 8 miljoner SEK i månaden upp till 246 miljoner SEK per månad!

Vad anser du om att en brittisk VD kan ha en månadslön på 246 miljoner kronor?

startups.co.uk/people/payroll/ceo-salaries/

• KillBill
    kalkuta30 skrev 2024-06-09 17:06:56 följande:

Jag orkar inte, skrev "chefer för statliga företag"

Menar du att VDar  för viktiga och stora samhällsfunktioner som exempelvis postverket bör ha mindre betalt än VDar för privata företag? I så fall varför då? Om stat och kommun betalar lägre löner finns risken att statlig och kommunala företag leds av ett B-lag.

Som skattebetalare förväntar jag mig att statliga och kommunala företag leds av de bästa på marknaden.
  • kalkuta30
    Royal Mail:  omsättning -154,02 md kr    30% ägs av staten, 
    chefens årslön-  6,7 mn
    PostNord ;  omsättning      39,3 md kr      60% ägs av s-staten  
    chefens årslön-13,6 mn
  • KillBill
    kalkuta30 skrev 2024-06-10 09:25:31 följande:
    Royal Mail:  omsättning -154,02 md kr    30% ägs av staten, 
    chefens årslön-  6,7 mn
    PostNord ;  omsättning      39,3 md kr      60% ägs av s-staten  
    chefens årslön-13,6 mn
    Varför svarar du inte på mina frågor?
    Menar du att VDar  för viktiga och stora samhällsfunktioner som exempelvis postverket bör ha mindre betalt än VDar för privata företag? I så fall varför då? Om stat och kommun betalar lägre löner finns risken att statlig och kommunala företag leds av ett B-lag.

Som skattebetalare förväntar jag mig att statliga och kommunala företag leds av de bästa på marknaden.
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-06-10 10:00:47 följande:
    Varför svarar du inte på mina frågor?
    Menar du att VDar  för viktiga och stora samhällsfunktioner som exempelvis postverket bör ha mindre betalt än VDar för privata företag? I så fall varför då? Om stat och kommun betalar lägre löner finns risken att statlig och kommunala företag leds av ett B-lag.

De stora problem med Postverket i Storbritannien kanske är kopplat till att de bara betalat sin  VDn en bråkdel av vad som är normal VD lön i Storbritannien och därför fått mindre kvalificerade chefer? Som du ser i mitt exempel ovan så kan en VD lön för stora bolag i Storbritannien uppgå till 100 miljoner per år.. 

Här kan du läsa om det dåligt skötta Royal mail.. 

Skandalen vid Brittiska Royal Mail som drivit postombud till självmord:
    sverigesradio.se/avsnitt/skandalen-som-drivit-postombud-till-sjalvmord-och-konkurs
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-06-09 17:24:34 följande:
    Menar du att VDar  för viktiga och stora samhällsfunktioner som exempelvis postverket bör ha mindre betalt än VDar för privata företag? I så fall varför då? Om stat och kommun betalar lägre löner finns risken att statlig och kommunala företag leds av ett B-lag.

Fast man kan kanske se det som att ditt sk b-lag kan vara gott nog. Kanske det inte är rimligt att skattefinansierade funktioner ska slåss om de allra bästa och erbjuda topplönerna och fallskärmarna vika hela tiden stiger, för att det inte behövs den allra bästa spetskompetensen, vilken kanske ofta mest bara krävs för att höja aktiekurserna. Och var ska man dra gränsen mellan a-lag och b-lag; ska det gälla bara vd eller även andra medarbetare? Om en person väljer topplönen men det innebär massor av resor, kanske rätt person skulle nöja sig med mindre lön om den kommer med andra förmåner som mindre resande, flexiblare tider etc.
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2024-06-10 11:07:09 följande:
    Fast man kan kanske se det som att ditt sk b-lag kan vara gott nog. Kanske det inte är rimligt att skattefinansierade funktioner ska slåss om de allra bästa och erbjuda topplönerna och fallskärmarna vika hela tiden stiger, för att det inte behövs den allra bästa spetskompetensen, vilken kanske ofta mest bara krävs för att höja aktiekurserna. Och var ska man dra gränsen mellan a-lag och b-lag; ska det gälla bara vd eller även andra medarbetare? Om en person väljer topplönen men det innebär massor av resor, kanske rätt person skulle nöja sig med mindre lön om den kommer med andra förmåner som mindre resande, flexiblare tider etc.
    Du menar att de som vi sätter för att förvalta våra skattepengar inte behöver vara det allra bästa? Jag tycker tvärtom.

i fallet med brittiska Royal mail så är det tydligt att man har haft mycket stora ledningsproblem och kanske hade situationen varit bättre om man betalat en mer marknadsmässig VD lön? 

Vist kan man kritisera VD löner och där är även jag kritisk men jag har svårt att förstå argumentet att VDar som är satta att förvalta skattebetalarnas pengar ska värderas lägre än andra VDar.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-06-10 13:11:39 följande:
    Du menar att de som vi sätter för att förvalta våra skattepengar inte behöver vara det allra bästa? Jag tycker tvärtom.

i fallet med brittiska Royal mail så är det tydligt att man har haft mycket stora ledningsproblem och kanske hade situationen varit bättre om man betalat en mer marknadsmässig VD lön? 

Vist kan man kritisera VD löner och där är även jag kritisk men jag har svårt att förstå argumentet att VDar som är satta att förvalta skattebetalarnas pengar ska värderas lägre än andra VDar.
    Nej, inte med privata mått mätt. Förvaltning av att skattepengar spenderas rätt kan vara milsvid skillnad till att öka aktiekurser. De sk allra bästa brukar ofta vara visionärer, men de som ser till att allt drivs och funkar rätt är alla andra.
  • KillBill

Herregud. Har ni sett / lyssnat på detta klipp? Hur kan SD låta denna person representera Sverige i EU parlamentet. Han gör både SD och Sverige till åtlöje. Om detta var det bästa som SD kunde skaka fram kommer nog partiet tappa ännu mer  i nästa EU val. 

x.com/FilipHejazi/status/1801198856194998492

• K Markatta
    KillBill skrev 2024-06-15 16:06:32 följande:

Herregud. Har ni sett / lyssnat på detta klipp? Hur kan SD låta denna person representera Sverige i EU parlamentet. Han gör både SD och Sverige till åtlöje. Om detta var det bästa som SD kunde skaka fram kommer nog partiet tappa ännu mer  i nästa EU val. 

x.com/FilipHejazi/status/1801198856194998492

Det finns ju realtidsöversättning i Europaparlamentet så Dick E behöver egentligen inte försöka hanka sig fram med löfvensk engelska.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2024-06-17 16:23:16 följande:
    Det finns ju realtidsöversättning i Europaparlamentet så Dick E behöver egentligen inte försöka hanka sig fram med löfvensk engelska.
    Vad svamlar du om? Stefan Löfven  är duktig på engelska. Saxat från Dagens Industri: 

www.di.se/ledare/frida-wallnor-statsmannen-lofven-presenterade-sig/

"Stefan Löfven visade däremot upp nya sidor under presskonferensen. Statsmannen presenterade sig, just när det gällde som mest. Med oklanderlig engelska och väl avvägda, pålästa formuleringar utstrålade han stor trovärdighet"
Svar på tråden inför EU-valet