Inlägg från: Anonym (My) |Visa alla inlägg
  • Anonym (My)

    Min man börjar bli tjock

    Japp, det är så illa. Min man börjar få en rejäl kagge. Och det är inte så konstigt, så mycket som han äter numera. Han erkänner glatt att han är som en alkoholist, fast gällande glass. Han kan gå och längta efter glass och verkligen njuta när han äter. En halv burk slinker lätt ner på kvällen.

    När han handlade senast passade han på att köpa choklad, både till mig och till honom. Till sig köpte han choklad med hasselnötter som jag inte tål. Nu skulle jag ta en bit från "min" choklad, men då han han tryckt i sig halva den också. Plus stora delar av chokladen med nötter.

    Mat kan aldrig sparas. Blir det skvätt kvar, måste det ätas upp på en gång. Han försöker alltid trycka i mig lite till, men när jag nekar äter han upp det själv, även om han är mätt. Det kan vara en portion som skulle kunnat passa något barn innan träning till exempel, eller en halv lunch. Men inte. Allt ska ätas upp nu.

    Han rör sig inte särskilt mycket heller. Han går förvisso en del, men vägrar gym eller löpning. Varje sommar säger han att han ska börja träna, men det slutar med att han springer två-tre gånger och sen är det bra.
    Själv springer jag två-tre gånger i veckan och styrketränar på det, året runt. Jag har föreslagit att vi ska träna tillsammans, men det går han inte med på.

    Det "roliga" är också att han ofta pratar om hur han behållit kroppen. Han kan också kommentera att jag minsann ätit choklad (när det faktiskt huvudsakligen är han som ätit. Jag tar en ruta eller två och är nöjd för dagen).

    Jag vill så klart inte såra, men jag vill ändå på något vis framföra det hela. I vårt fall har han tappat sexlusten, inte jag, så det kan jag inte "hota" med heller.

  • Svar på tråden Min man börjar bli tjock
  • Anonym (My)

    Han lever verkligen inte något stressigt liv. Han vill heller inte prata om detta, utan skjuter då genast tillbaka med kommentar om att jag ätit något. Eftersom jag i många år lidit av ätstörningar, tar jag åt mig oerhört av sådana kommentarer och jag avstår därför att säga något till honom.

    Men idag kom jag hem och hörde frysen stängas. Då hade han blivit så sugen på glass att han var tvungen att ta en sked.

    Sexlivet har alltid varit så här, så det är ingenting nytt. Det har inget med detta att göra.

  • Anonym (My)
    Anonym (Spring i benen) skrev 2024-06-07 16:36:52 följande:

    Hur gammal är han? Många avråder från att springa, speciellt när man åldras. Vanligt att man får skador av det. Alla gillar inte att springa.
    Vad tycker du om när du ser kvinnor på film skopa i sig glass från en hink?


    Han är 50 år. Han behöver inte springa, men det är rätt tröttsamt att ständigt höra klagande på ont rygg, men att inget görs åt det.
  • Anonym (My)
    Anonym (Mx) skrev 2024-06-07 16:28:19 följande:

    Var ganska rak mot honom. Vad tänker du om att du lagt på dig en del på sistone? Män är raka och inte lika benägna att bli kränkta. Då får du nog ett hum om var han står och hur han tänker.


    Han blev jättekränkt och kommenterade ett tag varenda sak jag stoppade i munnen. Vilket i sin tur triggar min gamla ätstörning.
  • Anonym (My)

    Det här mer och mer likna någon form av matmissbruk. Ny tryckte han i sig en rejäl bulle (alltså caféstor) till kaffet, samtidigt som han nekade barnen fika med hänvisning till att vi ska på kalas i eftermiddag. Det är ju korrekt i sak, vi kommer få fika efter lunch och ingen behöver något fika nu. Men han kan liksom inte avstå och sitter då hellre och mular i sig en bulle framför barnen som fick fruktsallad, som så klart också vill ha något sött.

    Nu orkade jag inte vara vänlig och visa enad front för barnen, utan uttryckte att jag tyckte att pappa gjorde fel, men att han hade rätt som menade på att det blir fika sen.

    Ingenting går fram till honom. Han fortsätter äta och prata om hur häftigt det är att han som är 50 fortfarande kan behålla kroppen.

Svar på tråden Min man börjar bli tjock