Inlägg från: Anonym (Plupp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Plupp)

Hur dela upp?

Ha ett konto med två kort till. Med dem köper ni all mat, toapapper, diskmedel etc. sånt som ni använder allihop. Varje månad för ni med automatik över pengar dit. Du för över dubbelt så mycket som henne eftersom du betalar för två personer. 

• Anonym (Plupp)
    Anonym (Plupp) skrev 2024-06-07 11:49:00 följande:

Ha ett konto med två kort till. Med dem köper ni all mat, toapapper, diskmedel etc. sånt som ni använder allihop. Varje månad för ni med automatik över pengar dit. Du för över dubbelt så mycket som henne eftersom du betalar för två personer. 

Och när lovet är slut och ditt barn äter skollunch igen  minskar ni den andel du betalar.  
  • Anonym (Plupp)
    Fiona M skrev 2024-06-07 11:51:17 följande:

Du betalar mer eftersom du står för 2 av 3 personer i hushållet, hon köper läsk och annat som räcker till 3 personer istället för att bara ha till sig själv.

Fast läsk och godis och sånt är ju inget man normalt har hemma. Sånt kanske är bättre att köpa för egna pengar om man vill ha någon gång. Det gäller ju tonåringen också. Hen har egna pengar att köpa godis mm för, förmodar jag. Däremot mat och toapapper - sånt som man har till vardags - är rimligt att dela på. Till gemensam filmkväll eller liknande tex kan de ju köpa läsk och godis för de gemensamma pengarna eftersom det är något de ska dela på under kvällen. 
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-06-07 14:18:29 följande:

Hon tjänar mer då jag är sjukskriven 50%  i väntan på operation så det lär dröja innan vi tjänar lika. Jag köper i stort sett allting nu för att jag inte vill att hon ska könna att  det blir hyfsat rättvis.

Ert upplägg låter ju annars som ett bra upplägg.

Det låter som att ni behöver styra upp er ekonomi generellt. Det är ju helt galet att du betalar all mat. Ställ upp alla utgifter. Räkna ut hur stor del av utgifterna var och en står för. Du betalar sen för dig och ditt barn. 

Om ni vill kan ni göra så att ni delar procentuellt utifrån inkomst. 

Att göra som ni verkar göra nu är som upplagt för att någon i slutänden känner sig förfördelad. 

Svar på tråden Hur dela upp?