• Anonym (Pappan)

Hur dela upp?

Jag är nybliven sambo med en kvinna utan barn. Hon vill inte betala mat som min tonåring äter. Jag tycker det är jobbigt när hon handlat läsk eller något gott som min tonåring vill ha. Tonåringen är van vid att alltid kunna äta allt som finns hemma går att äta. 

Det har blivit att jag i stort sett handlat all mat för oss alla och flickvännen lite som även tonåringen fått ta av. 

Jag tycker det är så svårt i hur man delar upp det. Egentligen blir det kanske inte en jättestor extra kostnad då flickvännen har lunch med sig till jobbet och tonåringen äter lunch i skolan. Nu närmar sig sommarlov och flickvännen har sagt att hon inte vill betala tonåringens mat. 

Någon som har ett förslag på hur vi delar upp det? Ska jag fortsätta köpa all mat och husgeråd till alla för att det ska bli rättvist? 

• Svar på tråden Hur dela upp?
  • Anonym (Mami)

Herregud! vilken snål kvinna. Skulle slänga ut en sån person 

• Anonym (synen)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-06-07 11:40:51 följande:
    Hur dela upp?

Jag är nybliven sambo med en kvinna utan barn. Hon vill inte betala mat som min tonåring äter. Jag tycker det är jobbigt när hon handlat läsk eller något gott som min tonåring vill ha. Tonåringen är van vid att alltid kunna äta allt som finns hemma går att äta. 

Det har blivit att jag i stort sett handlat all mat för oss alla och flickvännen lite som även tonåringen fått ta av. 

Jag tycker det är så svårt i hur man delar upp det. Egentligen blir det kanske inte en jättestor extra kostnad då flickvännen har lunch med sig till jobbet och tonåringen äter lunch i skolan. Nu närmar sig sommarlov och flickvännen har sagt att hon inte vill betala tonåringens mat. 

Någon som har ett förslag på hur vi delar upp det? Ska jag fortsätta köpa all mat och husgeråd till alla för att det ska bli rättvist? 

Usch, jag får lite ont i magen när jag läser det du skriver. För det känns inte som att det handlar om pengarna, och vem som  betalar vad, utan om att din flickvän ser ditt barn som något nödvändigt ont som hon helst skulle slippa. 

Själva pengadelen kan ni ju lösa genom att ha ett gemensamt matkonto dit du lägger en lite större andel. Och att allt som köps för de pengarna är allas. Om man köpt nåt som ska vara bara till en själv, eller sparas till nåt särskilt så får man skriva en lapp på det. Och husgeråd? Får ditt barn inte använda husgeråden i hemmet?

Men din flickväns syn på ditt barn, den får ni nog jobba lite mer med. Annars blir du nog av med problemet genom att barnet väljer att inte bo med er längre. 
  • Anonym (Plupp)

Ha ett konto med två kort till. Med dem köper ni all mat, toapapper, diskmedel etc. sånt som ni använder allihop. Varje månad för ni med automatik över pengar dit. Du för över dubbelt så mycket som henne eftersom du betalar för två personer. 

• Aniiee

Skaffa ett gemensamt matkonto hos den mataffär som ni handlar mest hos. Du stoppar in konsumentverkets riktlinje för en vuxen och tonåringen i rätt ålder. Hon stoppar i konsumentverkets rikronjwbför en vuxen. Från och med nu betalar alla för sitt egna snax, godis och läsk, inklusive tonåringen som antingen får en liten extrasumma (hundralapp?) i månadspeng för det, eller får helt enkelt stå för det själv med månadspengen han redan har. Endast inför fester och högtider betalas sånt från det gemensamma matkonto. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Nja)

Även om det är egna barn eller andras ungar så tycker jag att man måste få ha vissa saker bara för sig själv.

En rättvis ekonomisk fördelning för matkostnader vore om du betalar 2/3 och hon 1/3.

• Anonym (Plupp)
    Anonym (Plupp) skrev 2024-06-07 11:49:00 följande:

Ha ett konto med två kort till. Med dem köper ni all mat, toapapper, diskmedel etc. sånt som ni använder allihop. Varje månad för ni med automatik över pengar dit. Du för över dubbelt så mycket som henne eftersom du betalar för två personer. 

Och när lovet är slut och ditt barn äter skollunch igen  minskar ni den andel du betalar.  
  • Fiona M

Du betalar mer eftersom du står för 2 av 3 personer i hushållet, hon köper läsk och annat som räcker till 3 personer istället för att bara ha till sig själv.

• Anonym (A)

Skaffa ett gemensamt matkonto med två kort till. Då kan du sätta in dubbelt så mycket pengar på kontot som hon gör så har du automatiskt betalat för två. Om inte du och grabben är väldigt stora i maten förstås. I så fall får du betala en ännu större andel.

Sedan tycker jag att man fortfarande kan få lov att köpa vissa godsaker som man lägger undan till sig själv och som ingen annan tar av. För det känns lite surt att köpa något som man tänkt mumsa på under hela helgen och så slukar någon rubbet redan på fredagen. 

• Anonym
    Anonym (Mami) skrev 2024-06-07 11:45:21 följande:

Herregud! vilken snål kvinna. Skulle slänga ut en sån person 

Snål för att man inte vill föda någon annans tonåring?
    Haha, det vore en ren tjänst du gjorde den kvinnan som du slängde ut!

Vad fan ska hon stå för din unges kostnader för?
  • Anonym (Plupp)
    Fiona M skrev 2024-06-07 11:51:17 följande:

Du betalar mer eftersom du står för 2 av 3 personer i hushållet, hon köper läsk och annat som räcker till 3 personer istället för att bara ha till sig själv.

Fast läsk och godis och sånt är ju inget man normalt har hemma. Sånt kanske är bättre att köpa för egna pengar om man vill ha någon gång. Det gäller ju tonåringen också. Hen har egna pengar att köpa godis mm för, förmodar jag. Däremot mat och toapapper - sånt som man har till vardags - är rimligt att dela på. Till gemensam filmkväll eller liknande tex kan de ju köpa läsk och godis för de gemensamma pengarna eftersom det är något de ska dela på under kvällen. 
Svar på tråden Hur dela upp?