Jobb efter föräldraledigheten
Hej!
Jag har nyss varit föräldraledig i nästan ett år samtidigt som min hustru varit arbetslös. Vi har helt enkelt levt på min föräldrapenning och hjälpts åt här hemma av olika anledningar, men framförallt för att det är skönt att vara två i början.
Hur som helst, jag har precis fått ett arbete där lönen är släpande, alltså, jag jobbar i Juni men får lönen i Juli. Samtidigt får jag inte söka föräldrapenning för Juni när jag arbetar, dock utan lön den månaden. Med andra ord så är det en hel månad utan någon som helst inkomst, jag förstår inte riktigt detta systemet. "Jag har fått jobb! Grattis! Men nu blir jag vräkt från lägenheten för lönen kommer nästa månad..." eller något sådant.
Jag ringde försäkringskassan där dem var ganska otrevliga och gav inga tips eller dylikt heller på hur man gör i en sån här situation. Så hur gör man, jag kan inte tänka mig annat att den här situationen är vanlig då de flesta jobben har en släpande lön om man inte jobbar inom t.ex kommunen då vill säga. Finns det något annat man kan ansöka i "glapp-månaden"
Tack på förhand!