• Raymondsurne

    Jobb efter föräldraledigheten

    Hej!


    Jag har nyss varit föräldraledig i nästan ett år samtidigt som min hustru varit arbetslös. Vi har helt enkelt levt på min föräldrapenning och hjälpts åt här hemma av olika anledningar, men framförallt för att det är skönt att vara två i början.


    Hur som helst, jag har precis fått ett arbete där lönen är släpande, alltså, jag jobbar i Juni men får lönen i Juli. Samtidigt får jag inte söka föräldrapenning för Juni när jag arbetar, dock utan lön den månaden. Med andra ord så är det en hel månad utan någon som helst inkomst, jag förstår inte riktigt detta systemet. "Jag har fått jobb! Grattis! Men nu blir jag vräkt från lägenheten för lönen kommer nästa månad..." eller något sådant.


    Jag ringde försäkringskassan där dem var ganska otrevliga och gav inga tips eller dylikt heller på hur man gör i en sån här situation. Så hur gör man, jag kan inte tänka mig annat att den här situationen är vanlig då de flesta jobben har en släpande lön om man inte jobbar inom t.ex kommunen då vill säga. Finns det något annat man kan ansöka i "glapp-månaden"

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Jobb efter föräldraledigheten
  • Jemp

    Har inte din fru någon typ av a-kassa eller annan ersättning? Eller kan ta ut FP för juni? 

  • SmulanFnulan

    Dem flesta har utrymme i sin budget för att klara av dylika saker. Inte för inte vi blir drillade att ha ett buffertkonto som ska täcka för bl a sånt här.

  • Anonym (R)

    Är alla f-dagar slut? 
    Låna av familj, vänner, låneinstitut till hyran så ni inte blir vräkta. Och snåla resten av månaden. 

  • Anonym (Vsru)

    Ja tyvärr är det så det fungerar. Ni får försöka sälja av saker, och ta lån av vänner o familj. 

    Absolut nödlösning kan vara att ta en mobil eller något och sälja på blocket sen. Inte att rekommendera men är man desperat så är man. 

  • Anonym (Fråga)

    Man kan alltid fråga snällt om det är möjligt att få ett mindre förskott på lönen. 

    Jag vet också någon som fick ett lån från "soc" som betalades tillbaka när lönen kom, men det var säkert 25 år sedan så reglerna kan ha ändrats många gånger sedan dess. 

  • Anonym (M)

    Det är ju så det fungerar. Det är därför det tjatas hela tiden om buffert, att ha pengar så att man klarar sig en eller några månader innan lön/ersättning kommer igång.

    Varför har din fru ingen ersättning? 


     

  • Raymondsurne

    Tack för svaren.


    Vi har tagit ut våra dubbel dagar redan, och hennes SGI är så låg då hon var sjukskriven innan. Vi har ändå lite sparpengar, det är inte så att vi inte klarar oss, tänker bara att det är retligt. Tänk de som inget har alls, eller ensamstående i liknande situation utan familjer att låna av osv. Tycker det borde finnas ett system som gör att man i alla fall kan få ut sin föräldrapenning tills lönen kommer. Man har ju ändå rätt till själva pengarna för att ta hand om barnen, vi har ju alla betalat skatt i år och dar, sen hur man väljer att ta ut det borde väl ändå vara upp till personen. Det kan väl säkert missbrukas på något sett också såklart, därav reglerna, men ändå.


    Aja, tack för svaren i alla fall! Skrattande

  • cosinus

    Kan du jobba 80 % första månaden och vara ledig en fredag eller en måndag så kan du ta fre-lör-sön eller lör-sön-mån FP då får du iaf ut lite pengar i juni.

  • Jemp
    Raymondsurne skrev 2024-06-07 12:19:39 följande:

    Tack för svaren.


    Vi har tagit ut våra dubbel dagar redan, och hennes SGI är så låg då hon var sjukskriven innan. Vi har ändå lite sparpengar, det är inte så att vi inte klarar oss, tänker bara att det är retligt. Tänk de som inget har alls, eller ensamstående i liknande situation utan familjer att låna av osv. Tycker det borde finnas ett system som gör att man i alla fall kan få ut sin föräldrapenning tills lönen kommer. Man har ju ändå rätt till själva pengarna för att ta hand om barnen, vi har ju alla betalat skatt i år och dar, sen hur man väljer att ta ut det borde väl ändå vara upp till personen. Det kan väl säkert missbrukas på något sett också såklart, därav reglerna, men ändå.


    Aja, tack för svaren i alla fall!  // Skrattande


    Du har såklart inte rätt till FP när du inte tar hand om barnet utan är på jobbet. Mer än att några dagar borde ju släpa även för FP? Minns inte brytdatumet. 


     

Svar på tråden Jobb efter föräldraledigheten