Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!
Jag har en god vän som har två söner. Den äldsta sonen är nu 11 år, och han har sedan han var två, tre år varit våldsam mot sina föräldrar. Jag minns när han var så liten och min kompis berättade att han sparkades och slogs, men man trodde ju att det var en fas.
Tyvärr var det ingen fas, utan nu har de haft dagliga problem med honom i snart tio år. När han blir arg, lyssnar han inte, utan han blir våldsam och/eller elak. När han är lugn, kan han be om förlåtelse och säga att han inte vill slåss, men att han inte kan kontrollera sig när han blir arg.
De har varit hos allehanda psykologer och annat, och nu under våren har han gjort nåt slags test där de ställer en massa olika frågor för att försöka ringa in orsaken. De skulle få resultatet nu i veckan, det blir intressant att höra.
Han har problem med kompisarna i skolan, han upplever att de är dumma mot honom, men de upplever nog att han blir orimligt arg ibland. Hans lillebror, som är "normal", har delvis anpassat sig och går t.ex. in på sitt rum när storebrodern får sina utbrott.
Hur som helst - det kan ju vara bara en fas, men det kan också vara nåt annat. Kanske bra att försöka utreda det.