Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!
Jag hade tagit bort de ledsna helt. Ingen blir glad och harmonisk av att bli påmind om och om igen om sina misslyckanden. Det är betydligt mer effektivt att belöna!
Försök skilja på dåligt beteende och att ni är oeniga. Det är ju ok att tycka olika. Men man ska kunna uttrycka det på ett bra sätt. Om han inte håller med dig men lyckas säga det på ett ok sätt ska det belönas - trots att ni är oense i sakfrågan.
Att ta bort lördagsgodiset som straff är jag övertygad är fel väg. Straff funkar inte. Omedelbara konsekvenser kan funka. Men inte heller det funkar på ett barn som vill bete sig rätt men inte klarar det.
Du behöver klura ut vad orsaken till hans beteende är. Vill han bete sig bra? Vad är det i så fall som gör att han inte klarar det?
Blir det skillnad om han hela tiden vet i förväg vad som ska hända? Vissa barn behöver förberedas in absurdum. Bildschema kan vara en bra grej. Och så tittar ni tillsammans på det under dagen. Påminn direkt när du hämtar på föris vad som ska hända under kvällen - även om det är exakt samma saker som alla andra dagar.
Håller inte med att ta bort de ledsna gubbarna. Ska mamman och systern också ta bort sina ledsna miner och se glada ut när det blir misshandlade eftersom det inte gör honom glad och harmonisk? Konsekvensen av att göra andra illa är att det blir ledsna ingen mening att hymla om det.
Tycker det viktigaste i denna situation är att först få stopp på misshandeln av systern, det är inte ok att ett barn blir misshandlat. Spelar ingen roll att det är ett barn som utför misshandeln. Hon måste få känna sig trygg i sitt hem. Kan du och pappan dela på barnen ett tag så ni bara har en i taget? Då slipper systern bli misshandlad och ni har mer tid att reda ut och ta tag i sonens beteende.