Anonym (Gåvor) skrev 2024-06-06 22:04:15 följande:
Mina föräldrar hade begränsad ekonomi när vi syskon var små, mamma jobbade deltid, alla pengar gick till att renovera huset. Så småningom fick de bättre och bättre löner, huset var färdigrenoverat, mamma gick upp i tid osv och jag växte upp utan att någonsin fundera på pengar: det var inget överflöd men aldrig någon brist. Vi gjorde mer och mer resor ju äldre jag blev, köpte sommarhus osv.
mina föräldrar betalade körkorten för oss, ville att vi skulle slippa studielån så de betalade våra boenden under studietiden osv. Och vi har som vuxna fått ganska stora gåvor eftersom de hellre vill att vi får glädje av pengarna nu än som arv senare. Och vi kommer självklart betala våra barns körkort, hjälpa våra barn med första boendet så mycket vi kan och om möjligt hjälpa dem att slippa studielån. Vi får se hur vår ekonomi ser ut då.
Du säger att ni hade begränsad ekonomi som små. Sen blev den bättre och låter som ni hade det bra ekonomiskt. Den sämre ekonomi ni hade när du var mindre har du inget minne av. Hur gammal var du då ekonomin blev bättre ungefär?