Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Ekonomi påverkan på uppväxten

Vi hade väl inte jättebra med pengar, men ändå allt vi behövde. Det var mer att vi bara åkte utomlands två gånger under min uppväxt, samma med fjällen, det var först under tonåren som jag började åka skidor. Vet att pappa hade dubbla jobb en period. De har sagt nu när vi är vuxna att de inte hade råd att köpa vin på helgen. Vi åt typ aldrig ute och aldrig oxfilé och liknande mat. Men vi hade fritidsintressen, jag red och brorsan spelade hockey så alla pengar lades väl på det. Och på att renovera vårt hus.
    De var ekonomiska och prioriterade rätt och det är väl främst det som jag fått med mig. Och inget behov av lyx, jag åker tex hellre på semester och bor enkelt och billigt än att inte göra det alls. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-06 21:55:54 följande:
    Det verkar som du är nöjd med hur ni hade det ekonomiskt? Att du fick en bra miljö även om ni kanske inte kunde göra så många utlandsresor. Får även känslan att du tycker lyx är överdrivet stämmer det? 

Nöjd vet jag inte, hade gärna haft det bättre. Som barn tyckte jag ibland att det var lite pinsamt att vi hade en gammal bil och lite jobbigt när man skulle berätta om sitt sommarlov och alla klasskompisar varit utomlands. Jag hade ?bara? varit på 1-2 ridläger, Liseberg, en vecka i en stuga i Stockholms skärgård. Som vuxen kan jag absolut inte klaga över mina uppväxtförhållanden, hade det väldigt bra, och egen häst hela tonåren vilket jag är otroligt tacksam över. 

Jag gillar lyx och idag blandar jag gärna så jag får både enkelheten och lyxen :)

Svar på tråden Ekonomi påverkan på uppväxten