Anonym (Orkar inte) skrev 2024-06-10 15:57:30 följande:
Sitter mest hemma på fritiden...Hon är helt ensam gällande kompisar ...sen hon började i högstadiet har hon blivit mer och mer ensam...nu har hon ingen att umgås med mera...då alla gamla kompisar lämnat henne. Och inga nya har ens försökt visa intresse av att lära känna henne.....detta har gjort att hon blivit ännu mera blyg och tillbakadragen och väldigt ensam...utfryst är hon
Lider såå med henne
Kan ju vara orsaken till hennes utbrott förstås.......
Detta förklarar mycket. Stackars din dotter, även om hon självklart inte får bete sig hur som helst för det.
Har hon alltid haft svårt för det sociala? Eller har hon bara haft otur? Hur fungerade det innan högstadiet? Ibland glider man ifrån varandra, men annars brukar vänner inte bara dra utan anledning. Observera att jag inte lägger skulden på din dotter, men vi vet ju inte orsaken.
Sen kan högstadiet vara en tuff tid. Mycket kan förändras, nya kamratgrupper kanske uppstår. Det låter som din dotter har hamnat i kläm.
Jag tror också att hon är deprimerad samt har mycket ångest över sin situation. Hon tar ut det hemma. Jag tror att hon skulle må bra av samtalskontakt, samt kanske hitta fritidsintressen där hon kan lära känna andra ungdomar? Har ni funderat på skolbyte? Om detta har pågått länge och hon inte trivs i skolan.