• Anonym (Orkar inte)

Min 14 åring har utbrott dagligen ........

Och jag  orkar inte med etta mera. Hon skriker, gnäller, uppkäftig och har världens raseriutbrott utan anledning. Det har bara blivit värre och värre. Nån mer därute som har tips på hur man  hanterar det på bästa sätt. Allt öser hon över mig, JAG ORKAR INTE MERA!!!!!

TIPS, RÅD!!!!!!!!!!MOTTAGES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Min 14 åring har utbrott dagligen ........
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2024-06-10 15:57:30 följande:

Sitter mest hemma på fritiden...Hon är helt ensam gällande kompisar ...sen hon började i högstadiet har hon blivit mer och mer ensam...nu har hon ingen att umgås med mera...då alla gamla kompisar lämnat henne. Och inga nya har ens försökt visa intresse av att lära känna henne.....detta har gjort att hon blivit ännu mera blyg och tillbakadragen och väldigt ensam...utfryst är hon 

Lider såå med henne 

Kan ju vara orsaken till hennes utbrott förstås.......

Detta förklarar mycket. Stackars din dotter, även om hon självklart inte får bete sig hur som helst för det.

Har hon alltid haft svårt för det sociala? Eller har hon bara haft otur? Hur fungerade det innan högstadiet? Ibland glider man ifrån varandra, men annars brukar vänner inte bara dra utan anledning. Observera att jag inte lägger skulden på din dotter, men vi vet ju inte orsaken.

Sen kan högstadiet vara en tuff tid. Mycket kan förändras, nya kamratgrupper kanske uppstår. Det låter som din dotter har hamnat i kläm.

Jag tror också att hon är deprimerad samt har mycket ångest över sin situation. Hon tar ut det hemma. Jag tror att hon skulle må bra av samtalskontakt, samt kanske hitta fritidsintressen där hon kan lära känna andra ungdomar? Har ni funderat på skolbyte? Om detta har pågått länge och hon inte trivs i skolan.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker inte att man kan klandra en väldigt ensam och troligen deprimerad fjortonåring för att hon har utbrott, det är ju ett helt normalt symptom vid klinisk depression hos en tonårning. 

Jag läste precis på 1177 och där står det att det är vanligt att föräldrar upplever barnet som argt och irriterat när det i själva verket är ledset och deprimerat. 

Som förälder bör TS ta kontakt med skolan och skolhälsovården som första kontakt och troligen sen även BUP. 

• Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-10 16:27:56 följande:
    Detta förklarar mycket. Stackars din dotter, även om hon självklart inte får bete sig hur som helst för det.

Har hon alltid haft svårt för det sociala? Eller har hon bara haft otur? Hur fungerade det innan högstadiet? Ibland glider man ifrån varandra, men annars brukar vänner inte bara dra utan anledning. Observera att jag inte lägger skulden på din dotter, men vi vet ju inte orsaken.

Sen kan högstadiet vara en tuff tid. Mycket kan förändras, nya kamratgrupper kanske uppstår. Det låter som din dotter har hamnat i kläm.

Jag tror också att hon är deprimerad samt har mycket ångest över sin situation. Hon tar ut det hemma. Jag tror att hon skulle må bra av samtalskontakt, samt kanske hitta fritidsintressen där hon kan lära känna andra ungdomar? Har ni funderat på skolbyte? Om detta har pågått länge och hon inte trivs i skolan.
    Nej hon hade nog det lite lättare i lågstadiet gällande det sociala....men var även utfryst en del då också pga sin blyghet......Hade mer kompisar då, som nu blivit lämnad av dem.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2024-06-04 21:27:32 följande:

...Hon varken lyssnar på mig eller lyder mig. Känns som att hon går bakåt i utvecklingen, istället för att bli mognare blir hon mer barnslig

Pans/pandas? 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Samma) skrev 2024-06-09 12:58:07 följande:

Min 14 Åriga dotter är likada, men hon har svår Adhd/trotssyndrom.
    Det är fruktansvärt och jag hoppas att det blir lättare med tiden. Vi får kämpa på.

Man får inte adhd bara sådär. Menar ts dotter nu.
  • Anonym (p)

Vad fan är det med er? Det är normalt för tonåringar att ha utbrott. Och ni gapar om diagnoser och BUP, ni är fan inte kloka. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (p) skrev 2024-06-10 22:33:47 följande:

Vad fan är det med er? Det är normalt för tonåringar att ha utbrott. Och ni gapar om diagnoser och BUP, ni är fan inte kloka. 

Många ungdomar är deprimerade, man måste skilja mellan vad som är normalt och när någon mår dåligt. Jag tycker detta fall låter mycket värre än normalt tonårshumör. 
  • Tom Araya
    Anonym (Samma) skrev 2024-06-09 12:58:07 följande:

Min 14 Åriga dotter är likada, men hon har svår Adhd/trotssyndrom.
    Det är fruktansvärt och jag hoppas att det blir lättare med tiden. Vi får kämpa på.

Vad är "trotssyndrom"? Är det en medicinsk diagnos?
  • Tom Araya
    Anonym (p) skrev 2024-06-10 22:33:47 följande:

Det TS beskriver är inte alls normalt!
  • Anonym (Annat)

Vissa av oss är värre än andra i tonåren. Jag var en jobbig sådan, långt upp i åldern t.o.m.
    Inga diagnoser, inga problem i skolan, inga problem hemma, jag var bara jvligt arg och oftast på mamma. Fanns ingen förklaring men bara jag öppnade dörren så kunde jag fräsa åt henne för åsynen gjorde mig irriterad.

Nu kom det ju fram senare i tråden att ts dotter är väldigt ensam, det gör det hela än värre såklart och hennes ilska har förmodligen andra grunder än bara hormoner som svallar.

• Lenobia
    Tom Araya skrev 2024-06-11 07:04:20 följande:
    Vad är "trotssyndrom"? Är det en medicinsk diagnos?
    Ja, det är det. 
Svar på tråden Min 14 åring har utbrott dagligen ........