• Hkat

    Får det gå till såhär på fritids?

    Jag kommer och ska hämta min 10-åring igår på fritids. Det har varit final i en talangjakt som några av barnen anordnat. Min dotter (eller hennes kompisar) vann inte och var såklart besvikna. Vann gjorde juryns närmaste kompisar. 

    När vi går därifrån lägger jag märke till att juryn och de som vann äter glass. 

    När vi kommit hem ringer jag fritids för att fråga om glassen och får då veta att juryn frågat om de fått ge ett pris till de som vann. Varpå fritids ger pengar ur fritidskassan och skickar iväg tjejerna till affären. Men det var inte bara pristagarna som åt glass, det gjorde även juryn. Med andra ord betalar fritids för att 7 av 90 elever ska få glass. 

    Vad tycker ni om det här? Vad skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Får det gå till såhär på fritids?
  • Anonym (Klotet)

    Inget. Varför lägga energi på detta? Ge ditt barn en glass. 

  • Anonym
     Vad skulle ni gjort?
    Ingenting mer än att lära barnet att livet inte är rättvist.
  • Anonym (Hm)

    Vår dotter hade också talangjakt i skolan. Ingen vann och ingen fick pris. Däremot kan jag känna att vid 10 år måste man kunna klara av besvikelsen av att förlora och att se andra barn, vinnarna i det här fallet, få ett pris. Juryn borde inte fått något, men det är inte säkert att fritids förstod att juryn skulle handla till sig själv. Vilken 10 åring skulle inte försöka smyga till sig en glass om möjligheten fanns Och pengarna räckte liksom. 

  • Anonym (B)

    Man kan prata med sitt barn om att vissa missgynnar sina vänner och att det är fult gjort. Sedan är det klart.

  • Anonym (Bobo)

    Jag skulle nog inte gjort så mycket. Kanske sagt till mitt barn att jag tyckte att det var lite konstigt arrangerat - förutsatt att barnet själv tog upp det. Men ser inget skäl att blåsa upp något stort över en sån grej. 

  • Sniffmusen

    Herregud, är du på riktigt? Krigar du om precis varenda liten orättvisa där ute? Åk till fronten i Ukraina om du vill göra någon riktig nytta, din lilla rättshaverist.

  • Anonym (P)

    Jag hade pratat med rektorn. Det var tanklöst av fritidspersonalen och bör inte upprepas.

  • Anonym (Ninni)

    Vad sade personalen om det som hänt? Förstod de att juryn och juryns bästisar lurat till sig glass? Och försvarade de det i så fall eller förstod de att de gjort ett misstag?

    Så länge personalen insett att det blev fel tycker jag inte att du behöver göra mer. 

  • Hkat
    Anonym (Ninni) skrev 2024-06-04 19:56:54 följande:

    Vad sade personalen om det som hänt? Förstod de att juryn och juryns bästisar lurat till sig glass? Och försvarade de det i så fall eller förstod de att de gjort ett misstag?

    Så länge personalen insett att det blev fel tycker jag inte att du behöver göra mer. 


    Personalen som godkänt visade ilska och ville skylla ifrån sig men sa samtidigt att hen gjort fel. 

    På så sätt känns det bra, att hen fattar att det blev knasigt. 

    Å andra sidan är det aldrig roligt att påpeka fel, särskilt inte när fritids varit bra. Men nu särbehandlades 7 tjejer på ett sätt som inte är okej. 
  • Hkat

    Till saken hör att jury+vinnare är ett gäng tjejer som gärna ser sig själva som förmer än de andra. Ni vet de där osäkra tjejerna som ska härska över andra. 

    Kan berätta om scenen när jag klev in på fritids efter talangjakten.

    I köket står jury + vinnare och äter sandwich, så det var ingen sketen isglasspinne heller. Städar upp konfetti, bord och stolar gör några andra stackare som varken har uppträtt eller varit i juryn. Juryns "tjänare " typ. Det är DEN typen av tjejer. 

  • Anonym (Hm)
    Hkat skrev 2024-06-04 21:27:36 följande:

    Till saken hör att jury+vinnare är ett gäng tjejer som gärna ser sig själva som förmer än de andra. Ni vet de där osäkra tjejerna som ska härska över andra. 

    Kan berätta om scenen när jag klev in på fritids efter talangjakten.

    I köket står jury + vinnare och äter sandwich, så det var ingen sketen isglasspinne heller. Städar upp konfetti, bord och stolar gör några andra stackare som varken har uppträtt eller varit i juryn. Juryns "tjänare " typ. Det är DEN typen av tjejer. 


    Orättvisa kommer alltid finnas i världen och det bästa du kan göra är att lära ditt barn just det. Världen kommer inte vara rättvis. Det gäller fritids såväl som i tonåren och arbetslivet. I det här fallet var det såklart dumt att personalen inte styrde över inhandling och utdelning av pris, juryn har tydligen dragit nytta av detta. Men jag undrar, är det du eller din dotter som reagerar starkast här? Känns mer som att det är dina egna känslor som får dig att bli så upprörd över situationen. Kan det ligga något i det? Kanske något eget groll från barndomen som spökar?
  • Anonym (P)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-04 21:59:28 följande:
    Orättvisa kommer alltid finnas i världen och det bästa du kan göra är att lära ditt barn just det. Världen kommer inte vara rättvis. Det gäller fritids såväl som i tonåren och arbetslivet. I det här fallet var det såklart dumt att personalen inte styrde över inhandling och utdelning av pris, juryn har tydligen dragit nytta av detta. Men jag undrar, är det du eller din dotter som reagerar starkast här? Känns mer som att det är dina egna känslor som får dig att bli så upprörd över situationen. Kan det ligga något i det? Kanske något eget groll från barndomen som spökar?
    Men man kan väl ha två tankar i huvudet samtidigt? Jag tror knappast att TS kommer kräva att fritids bjuder alla andra barnen på glass om hon inte ska riva skolan. Däremot är det väl ypperligt att tillse att liknande händelser inte sker igen, genom att ta det med rektor/studierektor. Samtidigt kan man prata om rättvisa och orättvisa och kanske också visa på hur man gör för att vara en bra (och inte bra) kompis.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (P) skrev 2024-06-04 22:09:43 följande:
    Men man kan väl ha två tankar i huvudet samtidigt? Jag tror knappast att TS kommer kräva att fritids bjuder alla andra barnen på glass om hon inte ska riva skolan. Däremot är det väl ypperligt att tillse att liknande händelser inte sker igen, genom att ta det med rektor/studierektor. Samtidigt kan man prata om rättvisa och orättvisa och kanske också visa på hur man gör för att vara en bra (och inte bra) kompis.
    Naturligtvis! Det ena utesluter inte det andra. Jag håller klart med att hon ska ta upp frågan, men samtidigt inte lägga mer vikt i det än nödvändigt. På TS låter det som att hon upplever väldigt starka känslor över situationen och det var därför jag frågade vem av de (ts och ta barn) som tagit mest illa upp av situationen. 
  • Anonym (Sanna)

    Är det en engångsföreteelse hade jag inte orkat bry mig. Köp ditt barn en glass och gå vidare

Svar på tråden Får det gå till såhär på fritids?