Söker Stöttning: Planerar för Barn Nr 2 med Autism och Arbetslöshet
Hej allihopa,
Jag är en kvinna på 32 år med högfungerande autism. Min man och jag har en 5-årig son som också har autism, och vi planerar nu för vårt andra barn. Min man har en fast anställning, medan jag för närvarande är arbetslös och får stöd från a-kassan. Jag har haft svårt att hitta och behålla jobb på grund av min autism, vilket har begränsat mina möjligheter.
Jag har haft ett fast jobb tidigare men var tvungen att säga upp mig eftersom arbetsmiljön inte fungerade för mig. Annars har jag varit långtidssjukskriven, arbetstränat, gjort praktik, haft lönebidragsanställningar, studerat och haft tidsbegränsade arbeten som inte lett till en fast anställning. Jag har också arbetat som timvikarie, men det är svårt för mig att bara hoppa in var som helst på grund av min autism. Helgarbete fungerar inte heller för mig; jag behöver ett jobb på vardagar.
Det känns frustrerande och ångestfyllt att det inte finns några jobb för mig just nu, men vi vill inte vänta för länge med att skaffa vårt andra barn. Vi känner att tiden rinner iväg, och vi vill gärna ha ett till barn medan det fortfarande är möjligt.
Finns det någon annan här som är i samma situation eller har varit? Jag skulle verkligen uppskatta stöttning och råd.
Tack på förhand för era svar.
---
Lycka till med ditt inlägg!