-
Hej allihopa,Jag är en kvinna på 32 år med högfungerande autism. Min man och jag har en 5-årig son som också har autism, och vi planerar nu för vårt andra barn. Min man har en fast anställning, medan jag för närvarande är arbetslös och får stöd från a-kassan. Jag har haft svårt att hitta och behålla jobb på grund av min autism, vilket har begränsat mina möjligheter.Jag har haft ett fast jobb tidigare men var tvungen att säga upp mig eftersom arbetsmiljön inte fungerade för mig. Annars har jag varit långtidssjukskriven, arbetstränat, gjort praktik, haft lönebidragsanställningar, studerat och haft tidsbegränsade arbeten som inte lett till en fast anställning. Jag har också arbetat som timvikarie, men det är svårt för mig att bara hoppa in var som helst på grund av min autism. Helgarbete fungerar inte heller för mig; jag behöver ett jobb på vardagar.Det känns frustrerande och ångestfyllt att det inte finns några jobb för mig just nu, men vi vill inte vänta för länge med att skaffa vårt andra barn. Vi känner att tiden rinner iväg, och vi vill gärna ha ett till barn medan det fortfarande är möjligt.Finns det någon annan här som är i samma situation eller har varit? Jag skulle verkligen uppskatta stöttning och råd.Tack på förhand för era svar.---Lycka till med ditt inlägg!
-
Svar på tråden Söker Stöttning: Planerar för Barn Nr 2 med Autism och Arbetslöshet
-
Jag har själv add och autistiska drag.
Jag har 3 barn som samtliga har autism/adhd.
Idag med facit i hand och alla neddragningar i förskolor/skolor hade jag inte valt att skaffa 3 barn.
Risken är stor att barnet får autism och det medför svårigheter för både barnet och dig som vh.
Speciellt om du redan är sjukskriven och gar svårt att sköta jobb mm.
Jag har "bara" add och arbetade 100% tills jag blev ensam med barnen på heltid. Jag pendlar idag mellan 50%-75% och sjukskrivningar. Det medför många möten med olika instanser för att få rätt stöd och det kan nog dränera vem som helst.
Jag hade hållt mig till ett barn och lagt allt mitt krut på det.
Sen gör du som du vill, men tänk på olika scenarier och alla neddragningar. -
Jag är en 39-årig mamma som har ADD med autistiska drag. Jag klarade av att arbeta halvtid innan vi fick vårt barn. Efter barnet har jag inte klarat av att arbeta alls, en kombination av min NPF och ökande fysiska inflammatoriska besvär i min kropp.
Innan vi fick vårt barn så tänkte jag att jag nog ville ha två barn. Men dessa småbarnsår har varit oerhört tunga för mig både fysiskt och psykiskt. Vårt barn har dessutom fått diagnoserna ADHD och autism 1. Så jag har valt att stanna vid att skaffa endast ett barn. Vårt barn behöver alla resurser det kan få från oss föräldrar och det vore inte schysst varken mot oss föräldrar eller mot det barn vi redan har att skaffa ett till barn.
Självklart är det du TS som bestämmer hur du vill göra med fler barn. Men själv känner jag att det är rätt att stanna vid ett barn och lägga mitt fullo fokus och engagemang på det. -
Hej!
Jag har också högfungerande autism. Jag är mamma till 4 barn. För mig har det funkat bättre att vara föräldraledig än vad det har gjort att arbeta. Bara för att man har det svårare socialt eller svårare att anpassa sig på arbetsplatser betyder det inte att man inte klarar av att vara en bra mamma! Det är helt annat! Man är hemma i sin lugna trygga miljö, med sina saker osv. Bestämmer själv när/om man orkar att gå till öppnaförskolan osv.
Men med det sagt så är det ju självklart tufft ibland att ha småbarn, men går inte helt hundra att jämföra med arbete.
-
Du kostar redan samhället massor med pengar, och det kommer även dina barn att göra. Gör oss alla en tjänst och skaffa inte fler.
-
Att döma av svaren här så är fler än ett barn mer än personer med autism eller ADD klarar av när de måste jobba - så lyssna på det och skaffa inte fler. Plus att har du redan ett barn med diagnos är risken stor att barn nr 2 får samma. Är det verkligen schysst?