Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-06 12:35:38 följande:
Det är ju både idiotiskt och egoistiskt att skilja sig bara för att man själv saknar en enda viktig komponent i livet.
Om man har ett mycket bra familjeliv, med ömsesidig kärlek och en mycket bra relation till barnen, man har ett ekonomiskt och materiellt utmärkt liv tillsammans i allt i övrigt, ett utmärkt liv som man verkligen slitit för tillsammans under många år för att lyckas få till, det vore ju då hemskt mot sig själv och framförallt mot alla nära och kära att själv bestämma att skilja sig bara för en enda sak.
Varför ska man medvetet göra valet att förstöra livet för barnen, skada familjen, sin partner och allt övrigt i livet, genom att skilja sig, när ingen av alla inblandade vill skilja sig?
Jag skulle inte kunna leva tillsmmans med någon jag inte litade på. Tilliten är själva limmet som håller samman relationen.
Ja, man kan fortsätta känna tillit till någon som varit otrogen men berättat vad som hände.
Om hen däremot ljuger och försöker slippa undan, tappar jag förtroendet. Att komma på sin partner med en lögn, om vad det vara må. är lika illa.
I en relation ska man kunna vara ärlig. även när det gäller otrohet. Man tar konsekvensen av den.