Inlägg från: Anonym (Social chameleon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Social chameleon)

Otrogen = Offer ???

Anonym (M) skrev 2024-06-03 15:14:59 följande:
    Varför inte skilja sig om man inte får det man vill i relationen?
    Är det så svårt att vara ärlig och rakryggad? 
    Man kanske ser problemet med partnern som övergående och allt annat är bra?

Man har barn ihop som man inte vill riva upp hela livet för?

Man älskar sin partner för allt annat men har behov som partnern inte förstår och vägrar en att få uppleva?

Man har en ekonomiskt komplicerad situation med en massa tillgångar, driver gemensamt företag eller annat som gör att det inte bara är att gå ut genom dörren?

Är det rimligt att förstöra allt det över en sexträff ett par gånger i månaden?
    Anonym (Försvarar sig) skrev 2024-06-04 14:07:15 följande:

Det kan ju helt enkelt vara så att man ljuger för att försvara sig och kanske lyckas behålla sin relation om man kan skylla ifrån sig och ljuga tillräckligt.

Om en otrogen är helt ärlig: "Varför jag vänstrade? Jo för att jag är en självisk kåt jävel och jag sätter mina egna behov först även om det sårar dig. Får jag chansen att vänstra med nån jag vill ha sex med igen så kommer jag ta den." 

Så kommer den otrogna bli dumpad direkt. Är han eller hon ärlig på det sättet är chansen minimal att behålla sin partner och kunna vänstra mot denne igen. Dessutom riskerar den otrogna ett rykte om att vara ett as vilket kan försvåra framtida relationer.

Men ljuger den otrogna, gaslightar, skyller ifrån sig så finns chansen att behålla partnern eller att en framtida partner har överseende. Så även ett riktigt dåligt försök att skylla ifrån sig är bättre än ärlighet. Den otrogna har inget att förlora på att försöka ursäkta sig men allt att förlora på att inte göra det.

"Jag var otrogen för att den andra parten såg mig och ville ha mig så oerhört mycket. De hade drömt om mig i flera år och njöt av sexet på ett sätt som jag faktiskt aldrig har upplevt. Mitt självförtroende höjdes oerhört av att någon uppskattar hur jag är och delar mina fantasier. Självklart kommer det att klinga av med tiden men just nu är det det mest spännande som hänt mig.

Sen har vi dig som inte ens verkar vilja ta i mig i vardagen längre, även om vi funkar bra i våra sysslor, kan sitta i soffan, gillar samma serier och kan ha en konversation om dagens nyheter eller hur vi ska inreda ett rum. Kanske att du kommer på en gång i månaden att man ska ha sex om det ska kallas för en relation. Du vill inte prova något nytt, det ska vara samma rutin varje gång och jag får aldrig leva ut vissa delar av min sexuella person."
    molly50 skrev 2024-06-05 21:59:20 följande:
    Men är de där sexträffarna ett par gånger i månaden värda det om sanningen kommer fram och man ändå lyckats förstöra sitt förhållande?
    Om förhållandet är så bra i övrigt,varför då inte föröska vara ärlig och försöka hitta en lösning på problemet tillsammans?
    Man är två i ett förhållande och båda ska väl få en chans att välja hur man vill leva sitt liv.
    Är sexet så oerhört viktigt att man tycker det är värt att riskera att krossa hela sin familj så är det kanske ärligare att gå skilda vägar ändå.
    Ärligare är det absolut, ja.
    Bättre för familjen- nej, det tycker jag inte alltid.

Det är därför människor ibland agerar på det viset, för om de inte tyckte att det var det minst skadliga sättet att nå sitt mål på så hade de inte gjort så.

Personer kan vara diskret otrogna i 20 år eller mer ibland och den andra parten har ingen aning. Oavsett vad personer säger när de tillfrågas så visar social forskning att majoriteten är beredda att förlåta en otrohet när de faktiskt hamnar i situationen.

Risken att relationen tar slut- om personen ens blir påkommen-
    är alltså reellt ca 30-40%. De materiella argumenten och att inte förstöra för barnen håller ofta kvar den bedragna parten också även om det klart blir jobbigt en tid.

Sin egen partner känner man bättre, och har troligen talat med om hur de ser på otrohet någon gång under många år ihop. Säger personen då att de inte skulle vilja veta i ett hypotetiskt fall så kan det ge vägledning.
    molly50 skrev 2024-06-06 18:51:11 följande:
    Men om man vet att ens partner är beredd att förlåta en otrohet,varför kan man då inte vara ärlig?
    Kanske partnern rentav är ok med att man ligger med andra?
    Tycker du att det är schysst mot en partner att vara otrogen i 20 års tid?
    Om man älskar sin partner så förtjänar väl h*n mer respekt än så?
    Nej,det är inte säkert att det kommer fram.
    Men det finns också en risk att det gör det.
    Var det då värt det att ha förstört allt för att få lite sex om allt i övrigt var bra?
    Alla är inte så förlåtande.
    Om partnern i en allmän diskussion kring ämnet sagt att de inte skulle vilja veta, varför skulle den otrogna då berätta?

Don't ask- don't tell är en princip som tillämpats av många par genom historien.
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-06-06 22:00:40 följande:

Hur många pratar om detta bara sådär i allmän diskussion???

om jag är otrogen vill du veta det då??

om jag fått frågan bara så där allmänt.
    hade jag frågat vad fan händer??
    tänker du vara otrogen??
    har du varit otrogen??

nej du jag tror inte många svarat
    om man vill eller inte vill veta

frågan har nog ett annat ämne innan

kan vi ha ett öppet förhållande??

Don't ask- don't tell

Då pratar man inte otrohet.
    Det handlar om öppet förhållande där det är okej man knullar andra.

tyvärr tycker jag du letar ursäkter att det är okej vara otrogen förutsätter man blir förlåten.

Fråga till dig.
    är det okej med dig om du blev bedragen?

Det är du som upptäcker att du blivit bedragen i typ 2-3 år 2 gånger i veckan ca 70 gånger på år knullar din partner med någon annan.
    för du kan inte knulla lika bra.

Det finns förvisso de som inte kan tala om sin ekonomi och efter 7 år inte vet vad mannen har i lön eller att han aldrig tänker vabba heller, men jag tror att de som har framåtriktat tänkande tar upp alla dessa viktiga saker vid något tillfälle innan man tar beslutet att leva livet ihop.
    molly50 skrev 2024-06-07 16:50:37 följande:
    Varför ska man medvetet ta risken att förstöra livet för barnen och krossa sin familj genom att göra valet att vara otrogen?
    Det finns ju en risk att det kommer fram.
    Och då är ju frågan om det var värt det för att få knulla?

Om förhållandet är bra i övrigt,men man inte kan lösa sexbiten tillsammans så är det nog inte sexet som är problemet.
    Jo, ibland är det faktiskt sexbiten som är det enda problemet, även när man har sex.
    molly50 skrev 2024-06-06 23:06:02 följande:
    Och hur förklarar man det då om man råkat göra den andra kvinnan gravid (eller om man som otrogen kvinna blivit gravid) eller dragit på sig en könssjukdom och smittat sin partner?
    Eller om partnern får reda på det på omvägar?
    Då är man bara en klantskalle och klantskallar ska inte ge sig på saker som kräver diskretion.
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-06-07 20:44:24 följande:
    Hallå ????!

Jag tror inte man tar upp och ämnet att vara otrogen om man vill veta eller inte när man pratar om att leva tillsammans.

Du borde inse hur sjukt samtalet blir då.

?Du nu när vi flyttar tillsamans och gifter oss. Hur tänker vi om jag vill knulla med någon annan för jag inte ger mig tillfredställande behov av sex. Vill du veta om jag är otrogen??

Tror du är vanligt samtal med framåtriktade personer?

Om är framåtriktad blir det inte att leva tillsammans.
    Vem vill ge sig in i ett förhållande med denna start.

Fattar inte att du ens kan ha detta som en åsikt.
    Sjukt.
    Jag hade inte den åsikten från början, saker kan ändras genom livet vet du.

Återkom när du varit i samma relation i 25 år och undrar om du står ut 25 år till.
Svar på tråden Otrogen = Offer ???