Anonym (L) skrev 2024-06-04 15:16:46 följande:
Hur menar du nu?
Jag skriver inte om torskar utan om en förälder som enligt TS är misstänkt för sexhandel, alltså inte för att köpa prostituerade utan för att handla med prostituerade, vilket kan innebära trafficking genom organiserad brottslighet. Det är en enorm skillnad.
Om man sysslar med sexhandel rör man sig i helt andra kretsar av tungt kriminella, vilket alltid innebär en hotbild, än om man sitter på kontoret och klipper och klistrar med kvitton.
Ekonomisk brottslighet i större omfattning kan också innebära en hotbild men det var inte vad jag avsåg i mitt exempel.
Jag menar på orättvisan i det. Fuska till sig investeringar och bidrag för en verksamhet och istället använda pengarna för annan mer lönsam verksamhet, ett par bluffakturor och kringgå lite bestämmelser om bygglov, arbetsgivar...något, missat att skatta lite för vissa saker, ett par andra punkter. Säger inte att det är ok men gav 4 år påföljd+ näringsförbud.
Sedan lite mer av samma fast med mindre pengar inblandat och trotsa näringsförbud=2 år.
Sexköp= böter som påföljd. Orättvisan i det. Är Ekobrott verkligen värre?