schmetterling skrev 2024-06-13 18:43:02 följande:
Jag kom på en historia till. Eftersom jag döpte de i trådstarten får jag väl hålla kvar vid det, så det här är Svamprisotton (nästan) utan svamp
Jag var på en kurs med mitt jobb under några dagar. Kursen hölls på hotellet där vi bodde, så vi hade helpension där. Maten de föregående dagarna hade varit bra. Inte fantastisk, men vällagad och habil. Den här kvällen skulle det bli svamprisotto, och det kan ju vara väldigt gott. När den kommer på bordet så är det en skål ris, tre-fyra skivor burkchampioner och en kvist persilja. Det är allt. Ingen buljong, inga kryddor, inga andra grönsaker, ingenting.
Alla bara kollade misstroget på den, men hungrig var man ju, så vi började äta. Så kom vår kypare, vi hade haft samma hela veckan, och frågade om allt smakade bra. En stunds tystnad, och vi säger nej, och visar upp vad vi fått.
Han var väldigt ursäktande, men nån ny mat fick vi inte. Några drog iväg och letade upp ett sushiställe eller nån annan hämtmat, Några satt kvar och åt ris med ris för att i alla fall bli mätt. De bjöd på efterrätt, men den mättade inte direkt.
Jag undrar fortfarande vad som faktiskt hände, hur kan man misslyckas så fatalt med en risotto?
Det vore kul att äta på en härlig ärlig restaurang, där menyn faktiskt stämmer överens med maten som serveras. Rätterna kunde heta Svamprisotto (nästan) utan svamp, Vegansk (smörstekt) skagensmörgås, Oätbart segt kött (skärhjälp ingår) och Rå lax (favorit i repris) 🤭🍄🥪🥩🐟🐟