Konstiga/misslyckade/hemska restaurangbesök.
Hej allihop,
Gå ut och äta är oftast trevligt, oavsett om man tar en schnitzel på den lokala puben eller en femrättersmeny på en lyxrestaurang med Michelinstjärnor. Ibland blir det ju dock inte som man tänkt sig.
Jag vet att det funnits nån tråd om detta för länge sen, men att den tappade fokus med massa off topic, så i stället för att väcka den till liv ur dess djupa sömn tänker jag att jag testar igen.
Har du haft en riktig besvikelse eller bara en märklig upplevelse. Det kan vara lång lång vänta, otrevligt bemötande, äcklig undermålig mat eller bara något annat som stack ut.
TS ska ju börja, ingen av mina berättelser är direkt jättehemska, men jag hoppas på andra historier att förfasas över, och kanske tips om vad som ska undvikas.
Fel pizza
Min kompis fyllde år och vi gick ut ett gäng på den lokala kvarterskrogen i hennes område. Enkelt men egentligen ganska trevligt ställe, typisk pubmat som pizza, hamburgare och fish & chips. Vi var rätt många, runt 10 stycken, men vi var bokade i förväg så de var förvarande. Det var inte heller fullsmockat.
Vi alla beställde på en gång. När de kom med dryckerna saknades min och en till i sällskapet. Kyparen bad oss gå till baren och beställa.
Jag hade beställt pizza, en Quattro Stagioni. Efter ett tag börjar maten komma. Min kom inte. De andra började äta, så inte maten skulle kallna. Efter ett tag, när de flesta ätit kanske en fjärdedel av maten, kommer han med en pizza. En kebabpizza. Jag säger att jag inte beställde detta, utan att jag beställde en quattro stagionio. Han irsäktar sig och försvinner iväg. Efter en stund, när vännerna är halvvägs in i måltiden kommer han igen och har ÅTERIGEN med sig en kebabpizza. Nu är jag hungrig och irriterad och säger, inte så värst trevligt, att jag har INTE beställt den. Jag beställde en quattro stagioni. Nu ursäkt. Efter ytterligare en stund kommer han tillsist med rätt pizza, och alla andra har i stort sett ätit upp. Till deras försvar bjöd de i alla fall på pizzan.
En gäst för lite.
Vi var fyra vänner som hade bokat in oss på en restaurang, också detta var ett ganska enkelt ställe, skulle säga budgetklass om en tidning recenserat den. Kort innan vi skulle dit fick en av oss ett oförutsett förhinder. Vi andra gick dit och sa att vi hade en bokning i *namn* för fyra, men att vi blivit tre. Vi fick ett kort och snäisgt "det skulle ni ringt och sagt!", Okeeej.. men det kom ganska hastigt på.
Vi blev placerade precis vid dörren till köket, där alltså personal gick in ut ut alldles bredvid, trots att fler lediga bord fanns, och när hon tog våra beställningar var hon fortfarande kort i tonen.
Bland annat beställde min kompis en cola till maten, hon frågade "cola zero?" och han sa "nej en vanlig". Hon suckade, himlade med ögonen och sa "vad menar du med vanlig?". En vanlig betyder väl rimligen coca cola original.
Det var så tydligt att vi blev persona non grata för att vi var en för lite. Jag förstår det om man bokat in 17 pers och blir sju så att personalen nekat andra bokning., Men i det här fallet borde skillnaden varit minimal, vi satt vid ett bord för fyra ändå, och lokalen var halvfull.
Så, det var mina historier, men det måste finnas fler där ute. Kör på!