Inlägg från: Anonym (Gripes) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gripes)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Anonym (Kalle) skrev 2024-06-05 20:29:27 följande:
    Du får tycka att min inställning är absurd. Det finns säkert många överviktiga som håller med dig.
    Du begriper säkert inte det själv att en sån inställning bidrar till ett mindre hälsosamt samhälle. Tror också att ditt missnöje beror på dig själv och andra psykologiska faktorer, ditt missnöje har antagligen att gör med att du själv inte känner dig fullt ut accepterad som människa i visst sammanhang. Troligen någon som nobbat dig/ eller att du känt var otillgänglig och ett trauma som du försöker projicera på andra. Den som nobbat dig/ eller att du känner ett avvisande var antagligen en smalis. Du projicerar därför ditt missnöje på tjockisar. Hela tänket avslöjar ett självberättigande till att döma andra människor, en slags självupptagen förväntan att andra ska anpassa sig runt dig. Jag hoppas att det här är en väckarklocka för dig och att du behöver göra en ansträngning för att utvecklas som medmänniska.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-05 21:29:13 följande:
    Jag anser bara att man inte ska vara så jäkla kroppspositiv mot personer med fetma. Det är allt.
    Du vill ju att arbetsgivare inte ska anställa överviktiga. Det är en form av utstötning ur samhället.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:39:32 följande:
    Det är ju en viss skillnad om ens nära och kära blir överviktiga med tiden. Då hade jag försökt få in dem på rätt spår vilket är rätt handling om man faktiskt bryr sig om personen som utvecklar dessa skadliga beteenden.

Skulle dock aldrig gå in i en relation med någon som redan var överviktig. De är ofta ohälsosamma på fler sätt också. Övervikten kommer inte sällan med andra dåliga vanor som helgsuperi, rökning, snusande, tatueringar, sunkig hygien o.s.v. 
    Det är dina alldeles egna fördomar och dömande, att feta människor är si eller så. Dvs en typ av fettfobi. Det är ingen som tvingar dig till en relation med en fet människa heller. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 23:35:14 följande:
    Sedan hänger det inre och det yttre ihop. Hur man sköter sin kropp säger faktiskt rätt mycket om vem man är. 

Det är en fullständigt bisarr åsikt att det yttre skulle stå i något slags motsatsförhållande till det inre. Där då ett fint yttre skulle betyda en sämre personlighet.
    Det är dina egna fördomar och dömande som talar. Vem påstår att ett "fint" yttre (jag antar att du menar smal person) skulle vara en sämre människa? Eller bättre för den delen? För att de är joggande veganer? Kvalificeras en människa som en potentiell vän till dig då alltså?
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 02:17:04 följande:
    Handlar inte om fördomar utan om att se personen för vem den är. 

Man bör också vara rädd för lågintelligenta människor som är självdestruktiva. Iallafall nog för att hålla sig borta från dem då de bara förstör för sig själva och de närmaste runt omkring.

Allt för att nära sitt egoistiska och skadliga missbruk, det viktigaste av allt tydligen. De borde bli lämnade åt sitt öde, såna egotrippade typer. De förtjänar inte mer än att vara ensamma.
    Det är ingen som tvingar dig att vara vän med en överviktig heller. Och ja, det är fördomar att en överviktig skulle vara en dålig vän. Det är dessutom betydligt mer egotrippat att förvänta sig att omgivningen ska uppfylla dina krav på deras kroppar. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 02:51:59 följande:
    Nej, det är inga fördomar. En människa som förstör sin kropp och sin hälsa är ingen bra vän till någon. Ännu mindre ett föredöme med sitt skadliga leverne.

Nej, det är inte egoistiskt alls att förvänta sig att en vuxen människa tar ansvar för sin kropp och sin hälsa. Det är vanligt sunt förnuft. Skulle aldrig anställa en tjock person heller av den anledningen enbart.
    Ja, det är i högsta grad fördomar OCH dömande av andra. Och ja, det är egoistiskt att förvänta sig att andra uppfyller din vision genom att du på olika sätt stöter ut denne ur samhället. Du borde lägga av med dömandet. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 04:19:39 följande:
    Det där är en annan myt som felaktigt sprids. 

Tittar man på människor i yngre åldrar och medelåldern är det mycket tydligt att ett BMI runt 20-25 är optimalt. Upp till 25-30 i BMI är bara lite negativt men +30 blir det riktigt illa.

De där myterna om att hög BMI är bra kommer av att man tittar på äldre personer BMI (t.e.x. 80+ år) med BMI på 25-30 och bortser från att bibehållen aptit är ett tecken på hälsa.

Att vissa lyckas att bortse från all den information som finns från expertisen på området rörande hälsosam livsstil är helt otroligt.

Cherry picking återigen. Istället för att lyssna på den samlade bilden letar vissa upp något som stödjer det de påstår och glömmer sedan hela bilden.
    Du har fått det om bakfoten. Lägst risk att dö i förtid är människor med ett BMI mellan 25-30. Dvs lätt övervikt.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 04:23:34 följande:
    Jag säger inte att du tycker det. Jag säger att det finns de som hävdar att ett fint yttre är ett tecken på en sämre personlighet.

Finns många delar i att vara en bra människa. Något som man inte kommer runt är faktorer som att vara en hälsosam förebild för kommande generationer och att bidra till familjen,umgänget och samhället. Båda dessa delarna försvåras markant med fetma.
    Nej, ingen säger att ett "fint" yttre tyder på en sämre personlighet. Du är en dömande person.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 13:52:11 följande:

Som jag skrev. Du klipper och klistrar som det behagar dig. För personer under 80 har man lägst dödsrisk vid BMI på 20-25. 

80+ drar den sig uppåt något vilket inte är det minsta konstigt då många människor som får allvarliga sjukdomar tappar aptiten.

Ditt inlägg är ett mycket bra exempel på hur man ljuger med statistik. Att du förordar BMI på 25+ för unga mänbiskor och människor i medelåldern visar att du är helt lost.

Som sagt. Lägst risk att dö i förtid är personer med ett BMI mellan 25-30, dvs lätt övervikt. Detta i förhållande till normalviktiga också. Det du påstår är felaktigt.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 13:54:18 följande:
    Så du vet vad alla på jorden tycker?

Snacka om brist på ödmjukhet.
    Har aldrig hört något liknande förutom från dig. Du verkar vara en person som vill klistra in en offermentalitet på "fina" personer. Säger mer om dig. Verkar som du vill framställa "fina" personer som ett offer för överviktiga. Det är helt absurt.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 14:36:14 följande:

Nej, det du inte förstår är att de flesta som dör gör det när de är över 80. Därför blir statistiken som de blir.

För alla åldrar under 80 har man lägst dödsrisk med BMI mellan 20-25.

Tror du verkligen att all vetenskaplig expertis rekommenderar BMI mellan 20-25 om det vore dåligt?

Vad är det du inte förstår med "risk att dö i förtid"? Lägst risk att dö i förtid har man om vikten är lätt övervikt enligt nya rön.
  • Anonym (Gripes)

ha ett BMI på 30-35 är lika ohälsosamt som att ha ett BMI på18,5-25

https://www.colorado.edu/today/2023/02/23/excess-weight-obesity-more-deadly-previously-believed

Instead, in what some call the ?obesity paradox,? most studies show a U-shaped curve: Those in the ?overweight? category (BMI 25?30) surprisingly have the lowest mortality risk. Those in the ?obese? category (30?35) have little or no increased risk over the so-called ?healthy? category (18.5?25). And both the ?underweight? (less than 18.5) and extremely obese (35 and higher) are at increased risk of death.

• Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 16:32:25 följande:

Om man inte kan läsa statistik så kommer man lätt till den typen av huvudlösa slutsatser som du gör. Så sluta gissa och lyssna på expertisen.

Här har du grafer som tydligt visar att 20-25 är bästa BMI för ett hälsosamt liv för alla under 80 år. Studie som gjorts på över 3,6 miljoner britter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6249991/figure/fig3/

Att vissa blandar in att sjuka på ålderns höst tappar i vikt förändrar inte det. Det är riktigt illa att du sprider desinformation om att det skulle vara hälsovådligt att ha normalvikt sett till BMI. Du borde skämmas.

Studien:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6249991/

Det är inte så att en hel världs hälsoexperter pläderar för normalvikt för skoj skull. Utan för att det är bästa sättet att få ett långt och hälsosamt liv.

According to the results presented herein, overweight (defined as a BMI of 25?<30) is associated with significantly lower mortality overall relative to the normal weight category

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4855514/

Lätt övervikt innebär lägre mortalitet om du nu är intresserad av statistik. Jag blir förbannad över din retorik.

• Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 21:12:01 följande:
    Fast det är ju det som är grejen med dig. Du hittar en sak som talar som du hoppas och bortser sedan från allt annat. Du är ett fullständigt klockrent exempel på någon som inte kan hantera informationsflödet på ett korrekt sätt. För allt det du hävdat om normalviktiga här ovan är helt åt fanders och det visade jag också.
    Vad är det som gör att du tycker att det jag länkar till är desinformation? Finns absolut ingenting i det jag säger som är falskt. Du agerar som en lättkränkt barnrumpa som projicerar vartenda ord.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 22:34:12 följande:
    Nej, det är det inte. Jag påpekar bara den ofiltrerade sanningen. Att feta människor är oansvariga, på samma sätt som rökare och alkisar.

Nej, det är inte egoistiskt att vilja se sina närmaste ha självrespekt i att sköta sin hälsa för ett långt och friskt liv. 

Att äta sig fet och ohälsosam är både egoistiskt och oansvarigt så det skriker om det.
    Det är fruktansvärt egoistiskt att föreställa sig att andra ska anpassa sig runt det du tycker, så pass att du inte ens kan bli vän med en överviktig eller fet. Det är milsvid skillnad mellan det och värna om någons hälsa. Smala människor är inte per automatik hälsosamma för den delen heller.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 22:23:25 följande:
    Som sagt. Du stirrar de blind på enskilda faktorer och missar hela bilden. Du ljuger med statistik. 

Det är rent struntprat att rekommendera BMI över 25 för människor. Risken att de dör i förtid ökar tvärtemot vad du hävdar.

Därför jag postar rekommendationerna från WHO.
    Du påstår att forskningen jag delat med mig är lögner. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 23:38:12 följande:
    Nej som sagt. Det är inte egoistiskt att vilja se folk vara hälsosamma istället för att välja den destruktiva vägen genom diverse missbruk, i detta fallet med mat.

Egot ligger helt hos den part som fördärvar sitt liv med missbruket, inte hos nån annan. 

Självklart vill jag inte vara vän med någon tjockis som förstör sin hälsa. Jag är en smart person som väljer smarta vänner vilka i sin tur gör smarta livsval. 
    Du är fri att bli vän med vem du vill. Du borde sluta med dömandet av andra oavsett. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-07 05:45:34 följande:
    Din tolkning av den forskningen är lögner.

Som jag har sagt. För människor under 80 så har man lägst risk att dö med ett BMI på normalt. Det finns också anledningar till att statistiken ser ut som den gör för de 80+ då minskad aptit är ett symptom för många ålders sjukdomar. 

Dina påståenden går emot forskningen samt expertisens råd på området.
    Nej, det säger den inte. Du kanske ska läsa den själv.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-07 07:17:28 följande:
    Alla överviktiga älskar detta kryphål. Vad dom har letat efter forskning som gör att dom kan fortsätta äta med gott samvete.

Ät vara lite överviktig(25+) är bara en fördel om du är över 80 och lider av någon sjukdom vars symtom är avmagring. Vilket inte är ovanligt när du är 80+

Det gäller inte dig som är 43 och gillar att ligga i soffan och äta glass.
    Nej, det säger den inte. Du lägger också in dina egna tolkningar.
  • Anonym (Gripes)

Du skulle kunna bemöda dig att läsa det jag tidigare länkat om obesity paradox.

Som exempel kan vi ta tom cruise, vars bmi var 31,5 vid ett tillfälle. Dvs obese.

Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället