Inlägg från: Anonym (Gripes) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gripes)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Anonym (Kalle) skrev 2024-06-04 20:18:26 följande:
    Jag menar om dom INTE fick höra detta. Om det inte fanns som oskriven regel att smalt är fint och fett är fult. Men jag vet att det gör det och det gör säkert att några tar tag i det emellanåt.

Om detta inte fanns så skulle det vara fler som helt sket i detta och bara fortsatte att äta onyttigt och sitta i soffan.

Min feta vän får höra det hela tiden. Vilken Sten har du gömt dig under? Det existerar ett tjockisförakt i samhället, inte tusan är det ett incitament att höra att man är icke önskvärd. Känsloätarna kommer då att låsa dörren med sin chipspåse. 

"alla" förstår hur man ska göra för att ha en hälsosam livsstil. Det här handlar om mänsklig psykologi där man behöver välkomna tjockisarna in i samhället i stället.

• Anonym (Gripes)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-04 20:33:24 följande:
    Läs mitt inlägg igen. Jag vet att överviktiga får höra detta på olika sätt.

Jag ger upp att försöka konversera med dig om du inte fattar nu.
    Du bidrar själv med tjockisföraktet då du tror att det finns ett narrativ som vill normalisera fetma och att arbetsgivare inte borde anställa tjockisar.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-04 21:55:20 följande:
    Är allmänt kännt att om övervikt är normen så blir folk fetare. 
    Så det där med att smalt är fint och fett är fult skulle göra folk fetare är ren och skär bullshit.

Övervikt är inte normen i vårat samhälle, tvärtom, finns så mycket fettfobi och rent av förakt och aggressivitet mot överviktiga. vem mår bättre av att känna självförakt? Eller förakt från samhället då? Ens fetma blir självidentifierande då.

Jag tycker tjockisar borde välkomnas på ett bättre sätt. Det är positivt med tjocka fitnessinfluencers t ex, få människor att få en positiv bild av sig själva och via hälsosamma förebilder som de faktiskt kan identifiera sig med, leda tjockisar på en bättre hälsosam resa.

Det ligger så mycket psykologi bakom det.

• Anonym (Gripes)
    Hjelm skrev 2024-06-04 22:24:02 följande:
    Fast det är det. Enligt Folkhälsomyndigheten är det numera fler svenskar som är överviktiga än som INTE är det. Då är det norm.

Att något är vanligt är inte samma sak som att det är bra eller rätt. Man ska inte normalisera vad som är farligt för hälsan. Skulle över 50 procent av befolkningen röka skulle det vara norm, men inte bra för det. Hade det varit fel att påpeka att det är farligt att röka menar du, för det hade kunnat orsaka självförakt?
    Det är inte normen, det kanske är normalt att vara överviktig, men det är ingenting svenskar eftersträvar (dvs en norm) tvärtom så råder en hel del tjockisförakt i Sverige (även från feta själva) så du kan ju fundera en sväng på sambandet mellan ett ökat antal tjockisar och ett ökat tjockisförakt. Attityden mot feta var inte alls samma sak förut. De tilläts existera på ett annat sätt. På 80-talet så började tjockisföraktet spridas, peakade på 90-talet då "heroin-chic" blev en grej. Ungefär i samma veva så kan man se ett samband på en ökad fetma.

Ingenting blir åstadkommet med att sprida ett tjockisförakt, att hindra dom från att söka ett jobb eller hindra dom från att få till gymmet genom dömande kommentarer. Tjocka vet att de är tjocka, det är "ingen" som vill vara ohälsosam.

Sen så är romantiska preferenser en helt annan sak. Ingen som tvingar på dig en tjockis bara för att de har tillåtelse att existera i samhället på samma sätt som smala.

Ingen kommer att gå ner i vikt för att de möts av dömande och förakt. Sånt förstärker identiteten som fet.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 05:45:36 följande:
    Att titta ut överviktiga är dåligt tycker jag men man ska vara ärlig och medge att låg status för överviktiga minskar antalet överviktiga i samhället. Om det människor ser upp till är smala individer så kommer självklart också fler att sträva mot det. 
    Samhället tjänar ingenting på att ge "låg status" till somliga baserat på deras ytliga faktorer. Genererar depression och en mer statisk övervikt då övervikten blir en identitet. Finns andra sätt att förebygga ett hälsosamt samhälle. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 15:06:50 följande:
    Det finns absolut en vinst i att färre blir överviktiga.

Jag är dock för en rakare dialog istället.

Nu är det så många som snackar om att de sköter sin hälsa. Men i praktiken är det något helt annat. Då måste man få lyfta det utan tt det blir massa prat om fatshaming när det bara handlar om att man vill att folk i allmänhet ska få hälsosamma vanor.
    Vad snackar du om? Ge människor "låg status" pga att någon är överviktig är i högsta grad fatshaming. Så uppnås INTE en hälsosam befolkning. Sen så kan en läkare t ex rekommendera viktnedgång till patienter med en medföljande remiss. Det är inte fatshaming. Du som privatperson borde rimligen skita i folks yttre attribut. Känner du av ett behov av att påpeka andras yttre så borde du klara av att kväva det. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 16:15:43 följande:
    Att vara sumobrottare är ohälsosamt. Det är sådana bisarra uttalanden som gör ovan som gör att man måste tala klarspråk.

Säg inte att det är nyttigt att vara fet när vi vet att det inte är det.
    Sumobrottare är inte hälsosamma. Däremot är en viss övervikt (för kvinnor) hälsosamt. Dvs deras hälsa och livslängd maximeras.
  • Anonym (Gripes)
    Agda90 skrev 2024-06-05 16:29:27 följande:
    Till skillnad från dig har jag tagit del av en studie där man hade gjort hälsoundersökningar på x antal sumo brottare.
    Deras värden låg perfekt. Det var däremot när deras aktiva karriär var över som värdena ändrades till ohälsosamma. 
    En person som har övervikt kan vara mer hälsosam än en som är smal. 
    Jag tror deras livslängd är signifikant lägre
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Övervikt är inte livsfarligt) skrev 2024-06-05 16:55:55 följande:
    Det finns många studier som stödjer det, att personer med övervikt lever längre. Ett BMI kring 27 verkar vara optimalt, då har man lite reserver och klarar en rejäl sjukdom lättare om man skulle drabbas.
    Sumobrottares BMI är betydligt högre.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-05 20:16:44 följande:
    Tjockiskramare griper efter halmstrån. Det är inte hälsosamt att gå runt med fetma. Det är inte bra för psyket heller eftersom man hela tiden påminns av att man är just överviktig.
    Din inställning till tjockisar är absurd. Du borde inte värdera andra utifrån deras ytliga aspekter. 
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället