Inlägg från: Anonym (Rico) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rico)

    Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 19:58:14 följande:
    Det får dom höra hela tiden. Vet inte var du gömt dig? Inte tusan är tjockisförakt ett incitament för en fet person att synas på gymmet.
    Är allmänt kännt att om övervikt är normen så blir folk fetare. 
    Så det där med att smalt är fint och fett är fult skulle göra folk fetare är ren och skär bullshit.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 23:01:41 följande:
    Det är inte normen, det kanske är normalt att vara överviktig, men det är ingenting svenskar eftersträvar (dvs en norm) tvärtom så råder en hel del tjockisförakt i Sverige (även från feta själva) så du kan ju fundera en sväng på sambandet mellan ett ökat antal tjockisar och ett ökat tjockisförakt. Attityden mot feta var inte alls samma sak förut. De tilläts existera på ett annat sätt. På 80-talet så började tjockisföraktet spridas, peakade på 90-talet då "heroin-chic" blev en grej. Ungefär i samma veva så kan man se ett samband på en ökad fetma.

    Ingenting blir åstadkommet med att sprida ett tjockisförakt, att hindra dom från att söka ett jobb eller hindra dom från att få till gymmet genom dömande kommentarer. Tjocka vet att de är tjocka, det är "ingen" som vill vara ohälsosam.

    Sen så är romantiska preferenser en helt annan sak. Ingen som tvingar på dig en tjockis bara för att de har tillåtelse att existera i samhället på samma sätt som smala.

    Ingen kommer att gå ner i vikt för att de möts av dömande och förakt. Sånt förstärker identiteten som fet.
    Att titta ut överviktiga är dåligt tycker jag men man ska vara ärlig och medge att låg status för överviktiga minskar antalet överviktiga i samhället. Om det människor ser upp till är smala individer så kommer självklart också fler att sträva mot det. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-05 14:12:53 följande:
    Samhället tjänar ingenting på att ge "låg status" till somliga baserat på deras ytliga faktorer. Genererar depression och en mer statisk övervikt då övervikten blir en identitet. Finns andra sätt att förebygga ett hälsosamt samhälle. 
    Det finns absolut en vinst i att färre blir överviktiga.

    Jag är dock för en rakare dialog istället.

    Nu är det så många som snackar om att de sköter sin hälsa. Men i praktiken är det något helt annat. Då måste man få lyfta det utan tt det blir massa prat om fatshaming när det bara handlar om att man vill att folk i allmänhet ska få hälsosamma vanor.
  • Anonym (Rico)
    Agda90 skrev 2024-06-05 16:10:49 följande:
    Jag uppskattar människor med ett trevligt inre, som inte är fördomsfulla om sånt de inte kan något om. 
    Sumobrottare är i topp noch hälsa när de är aktiva inom sin sport. Skulle du undvika en sådan person pga dina fördomar?

    Jag skulle undvika dig om du öppet hade den typen av åsikter inför andra. 
    Att vara sumobrottare är ohälsosamt. Det är sådana bisarra uttalanden som gör ovan som gör att man måste tala klarspråk.

    Säg inte att det är nyttigt att vara fet när vi vet att det inte är det.
  • Anonym (Rico)
    Agda90 skrev 2024-06-05 16:29:27 följande:
    Till skillnad från dig har jag tagit del av en studie där man hade gjort hälsoundersökningar på x antal sumo brottare.
    Deras värden låg perfekt. Det var däremot när deras aktiva karriär var över som värdena ändrades till ohälsosamma. 
    En person som har övervikt kan vara mer hälsosam än en som är smal. 
    Med den typen av cherry picking kan man komma fram till vad som helst. 

    Man är faktiskt skrämmande obildad om man inbillar sig att det är hälsosamt att ha sumo-size.

    Som jag skrev är den typen av idiotiska uttalanden rörande överviktiga en anledning till varför outbildade är kraftigt överrepresenterade bland överviktiga. De har inte förmåga att hantera informationsflödet på ett korrekt sätt.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:19:19 följande:
    De har ätit sig till ett ohälsosamt kroppstillstånd ja. Det är så man brukar gå upp i vikt, genom att äta mer än man förbränner.

    Jag hade inte funnit det givande att umgås med en självdestruktiv människa nej.

    Det är just därför man undviker folk med loserbeteenden som rökning, supande och matmissbruk. De förstör sina egna liv medvetet och jag vill hellre umgås med kloka personer som respekterar sig själva, sin omgivning och livet i stort.

    Ja, överviktiga barn har även min sympati. Det är inte deras fel att de har feta föräldrar som formar samma destruktiva beteendemönster i sitt eget kött och blod.
    Det är skillnad på övervikt och övervikt. Jag har inga problem med vänner som har några kilon för mycket. Om det däremot handlar om fetma skulle jag inte acceptera det hos en ny vän. Däremot skulle jag inte sagt upp vänskapen med en vän för att den fick fetma.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:21:16 följande:
    Självklart skulle jag undvika ohälsosamma sumobrottare då även de förstör sin hälsa på sikt. Även om de råkar vara aktiva och alerta i sin sport för en kortare tid. 

    Det är inte fördomsfullt att prioritera hälsa och ett värdigt liv. 
    Sedan hänger det inre och det yttre ihop. Hur man sköter sin kropp säger faktiskt rätt mycket om vem man är. 

    Det är en fullständigt bisarr åsikt att det yttre skulle stå i något slags motsatsförhållande till det inre. Där då ett fint yttre skulle betyda en sämre personlighet.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Övervikt är inte livsfarligt) skrev 2024-06-05 16:55:55 följande:
    Det finns många studier som stödjer det, att personer med övervikt lever längre. Ett BMI kring 27 verkar vara optimalt, då har man lite reserver och klarar en rejäl sjukdom lättare om man skulle drabbas.
    Det där är en annan myt som felaktigt sprids. 

    Tittar man på människor i yngre åldrar och medelåldern är det mycket tydligt att ett BMI runt 20-25 är optimalt. Upp till 25-30 i BMI är bara lite negativt men +30 blir det riktigt illa.

    De där myterna om att hög BMI är bra kommer av att man tittar på äldre personer BMI (t.e.x. 80+ år) med BMI på 25-30 och bortser från att bibehållen aptit är ett tecken på hälsa.

    Att vissa lyckas att bortse från all den information som finns från expertisen på området rörande hälsosam livsstil är helt otroligt.

    Cherry picking återigen. Istället för att lyssna på den samlade bilden letar vissa upp något som stödjer det de påstår och glömmer sedan hela bilden.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 02:07:37 följande:
    Det är dina egna fördomar och dömande som talar. Vem påstår att ett "fint" yttre (jag antar att du menar smal person) skulle vara en sämre människa? Eller bättre för den delen? För att de är joggande veganer? Kvalificeras en människa som en potentiell vän till dig då alltså?
    Jag säger inte att du tycker det. Jag säger att det finns de som hävdar att ett fint yttre är ett tecken på en sämre personlighet.

    Finns många delar i att vara en bra människa. Något som man inte kommer runt är faktorer som att vara en hälsosam förebild för kommande generationer och att bidra till familjen,umgänget och samhället. Båda dessa delarna försvåras markant med fetma.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 13:37:19 följande:
    Du har fått det om bakfoten. Lägst risk att dö i förtid är människor med ett BMI mellan 25-30. Dvs lätt övervikt.

     


    Som jag skrev. Du klipper och klistrar som det behagar dig. För personer under 80 har man lägst dödsrisk vid BMI på 20-25. 


    80+ drar den sig uppåt något vilket inte är det minsta konstigt då många människor som får allvarliga sjukdomar tappar aptiten.

    Ditt inlägg är ett mycket bra exempel på hur man ljuger med statistik. Att du förordar BMI på 25+ för unga mänbiskor och människor i medelåldern visar att du är helt lost.

  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 13:39:41 följande:
    Nej, ingen säger att ett "fint" yttre tyder på en sämre personlighet. Du är en dömande person.
    Så du vet vad alla på jorden tycker?

    Snacka om brist på ödmjukhet.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 14:08:52 följande:
    Som sagt. Lägst risk att dö i förtid är personer med ett BMI mellan 25-30, dvs lätt övervikt. Detta i förhållande till normalviktiga också. Det du påstår är felaktigt.

    Nej, det du inte förstår är att de flesta som dör gör det när de är över 80. Därför blir statistiken som de blir.


    För alla åldrar under 80 har man lägst dödsrisk med BMI mellan 20-25.

    Tror du verkligen att all vetenskaplig expertis rekommenderar BMI mellan 20-25 om det vore dåligt?

  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 15:17:58 följande:

    ha ett BMI på 30-35 är lika ohälsosamt som att ha ett BMI på18,5-25

    https://www.colorado.edu/today/2023/02/23/excess-weight-obesity-more-deadly-previously-believed


    Instead, in what some call the ?obesity paradox,? most studies show a U-shaped curve: Those in the ?overweight? category (BMI 25?30) surprisingly have the lowest mortality risk. Those in the ?obese? category (30?35) have little or no increased risk over the so-called ?healthy? category (18.5?25). And both the ?underweight? (less than 18.5) and extremely obese (35 and higher) are at increased risk of death.


     


    Om man inte kan läsa statistik så kommer man lätt till den typen av huvudlösa slutsatser som du gör. Så sluta gissa och lyssna på expertisen.

    Här har du grafer som tydligt visar att 20-25 är bästa BMI för ett hälsosamt liv för alla under 80 år. Studie som gjorts på över 3,6 miljoner britter.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6249991/figure/fig3/

    Att vissa blandar in att sjuka på ålderns höst tappar i vikt förändrar inte det. Det är riktigt illa att du sprider desinformation om att det skulle vara hälsovådligt att ha normalvikt sett till BMI. Du borde skämmas.

    Studien:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6249991/

    Det är inte så att en hel världs hälsoexperter pläderar för normalvikt för skoj skull. Utan för att det är bästa sättet att få ett långt och hälsosamt liv.

  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 18:11:08 följande:

    According to the results presented herein, overweight (defined as a BMI of 25?<30) is associated with significantly lower mortality overall relative to the normal weight category

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4855514/


    Lätt övervikt innebär lägre mortalitet om du nu är intresserad av statistik. Jag blir förbannad över din retorik.


    Fast det är ju det som är grejen med dig. Du hittar en sak som talar som du hoppas och bortser sedan från allt annat. Du är ett fullständigt klockrent exempel på någon som inte kan hantera informationsflödet på ett korrekt sätt. För allt det du hävdat om normalviktiga här ovan är helt åt fanders och det visade jag också.
  • Anonym (Rico)

    Eftersom det förekommer så mycket desinformation i tråden postar jag WHO:s rekommendationer.

    "A healthy lifestyle


    To ensure a healthy lifestyle, WHO recommends eating lots of fruits and vegetables, reducing fat, sugar and salt intake and exercising. Based on height and weight, people can check their body mass index (BMI) to see if they are overweight. WHO provides a series of publications to promote and support healthy lifestyles.


    12 steps to healthy eating

    Eat a nutritious diet based on a variety of foods originating mainly from plants, rather than animals.

    Eat bread, whole grains, pasta, rice or potatoes several times per day.

    Eat a variety of vegetables and fruits, preferably fresh and local, several times per day (at least 400g per day).

    Maintain body weight between the recommended limits (a BMI of 18.5?25) by taking moderate to vigorous levels of physical activity, preferably daily.

    Control fat intake (not more than 30% of daily energy) and replace most saturated fats with unsaturated fats.

    Replace fatty meat and meat products with beans, legumes, lentils, fish, poultry or lean meat.

    Use milk and dairy products (kefir, sour milk, yoghurt and cheese) that are low in both fat and salt.

    Select foods that are low in sugar, and eat free sugars sparingly, limiting the frequency of sugary drinks and sweets.

    Choose a low-salt diet. Total salt intake should not be more than one teaspoon (5g) per day, including the salt in bread and processed, cured and preserved foods. (Salt iodization should be universal where iodine deficiency is a problem"

    www.who.int/europe/news-room/fact-sheets/item/a-healthy-lifestyle---who-recommendations
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 22:01:24 följande:
    Vad är det som gör att du tycker att det jag länkar till är desinformation? Finns absolut ingenting i det jag säger som är falskt. Du agerar som en lättkränkt barnrumpa som projicerar vartenda ord.
    Som sagt. Du stirrar de blind på enskilda faktorer och missar hela bilden. Du ljuger med statistik. 

    Det är rent struntprat att rekommendera BMI över 25 för människor. Risken att de dör i förtid ökar tvärtemot vad du hävdar.

    Därför jag postar rekommendationerna från WHO.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 23:35:22 följande:
    Du påstår att forskningen jag delat med mig är lögner. 
    Din tolkning av den forskningen är lögner.

    Som jag har sagt. För människor under 80 så har man lägst risk att dö med ett BMI på normalt. Det finns också anledningar till att statistiken ser ut som den gör för de 80+ då minskad aptit är ett symptom för många ålders sjukdomar. 

    Dina påståenden går emot forskningen samt expertisens råd på området.
  • Anonym (Rico)


    Studie på 3,6 miljoner britter. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-07 21:44:38 följande:

    Du skulle kunna bemöda dig att läsa det jag tidigare länkat om obesity paradox.

    Som exempel kan vi ta tom cruise, vars bmi var 31,5 vid ett tillfälle. Dvs obese.


    Obesity paradox är ren smörja.  Tar man bort faktorer som rökning existerar den inte. Men jag kan ge dig den att det är bättre att att vara måttligt överviktig än att röka.

    Siffrorna i grafen här ovan i studien jag hänvisade till gjordes på 3,6 miljoner icke rökare.
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället