Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
Läste att övervikt bland unga i Storbritannien kunde spåras tillbaka till politiska beslut.
Läste att övervikt bland unga i Storbritannien kunde spåras tillbaka till politiska beslut.
Sambandet borde man forska vidare på. Fattigdom/ låg inkomst genererar dålig hälsa generellt. Sambandet är signifikant.
Det verkar finnas en föreställning att om man bara skammar fattiga och låginkomsttagare tillräckligt så löser man problemet. Det kommer aldrig att fungera. "Alla" vet hur man ska göra för att vara relativt hälsosam. "Alla" försöker sitt bästa och med de medel de har eftersträva det också. Det är jag helt övertygad om. Sen finns det faktorer som gör att någon inte identifierar sig som hälsosam och fortsätter så.
Man kan ju fundera runt andra sk bra vanor. T ex klimatet, där den största faktorn för att någon t ex återvinner är för att de ser andra runtomkring återvinna.
Sambandet borde man forska vidare på. Fattigdom/ låg inkomst genererar dålig hälsa generellt. Sambandet är signifikant.
Det verkar finnas en föreställning att om man bara skammar fattiga och låginkomsttagare tillräckligt så löser man problemet. Det kommer aldrig att fungera. "Alla" vet hur man ska göra för att vara relativt hälsosam. "Alla" försöker sitt bästa och med de medel de har eftersträva det också. Det är jag helt övertygad om. Sen finns det faktorer som gör att någon inte identifierar sig som hälsosam och fortsätter så.
Man kan ju fundera runt andra sk bra vanor. T ex klimatet, där den största faktorn för att någon t ex återvinner är för att de ser andra runtomkring återvinna.
Har en vän var mamma köpte nutrilett till henne när pubertetsformerna började komma. Hon fick en press på sig att gå ner i vikt. Tror du det har genererat en människa med en hälsosam inställning till mat? Nej, såklart inte, hon lider av grav fetma nu. Fat-Shaming leder inte till något bra. Det kommer att utkristalliseras till anorexia, bulimia eller någon annan mat relaterad sjukdom.
I exemplet du tar upp så borde godis inte vara ett alternativ till mat och en tårtbit tillräckligt för att det handlar om sociala koder. Hela uppfostringsbiten verkar sned men ditt tänk om att tala om för andra hur de ska göra kan mycket väl vara fat-shaming. Min feta vän säger åt sin släktings och dess barn också.
Det tror jag också. Jag tänker också att det inte alls är lika farligt att vara lite jämntjock som barn, som att vara bukfet.
Men bristen på rörelse är ju det som gör barnen muskelsvaga. Och jag tror att vardagsrörelse är den stora boven där.
Vet inte om sockerkonsumtionen var bättre när jag var liten. En vanlig frukost var dessa vämjeliga frosties, lunch kunde vara sockerkräm och skogaholmslimpa. Fick extra smör i maten för att gå upp i vikt, kokad potatis med smör. Kokat bröd i mjölk med smör. Sånt skit.
Jag tror det är vikthetsen som gör att folk blir överviktiga. Det och växa upp i ett låginkomsttagarområde. Finns ingen tillgång till utelek, vad ska man göra i 9-16 års åldern? Hänga på en lekpark? Vem vill släppa ut en 9-åring ensam i en betongdjungel för övrigt?