Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
När det gäller barn, är jag övertygad om att bristen på rörelse spelar enorm roll. Jag växte själv upp i en tid när Skogaholmslimpa och fruktkräm stod på menyn i var mans hem. Vi köpte godis på chokladbollar på rasterna i högstadiet. Vi petade inte heller i maten. Men vi rörde oss. Vi gick eller cyklade till skolan och var ute och fördrev tiden. Min dotters åttaåriga kompisar körs i lådcykel, eller så står de på pappas elsparkcykel. När barnen lämnat lekparksålder, ser jag ytterst sällan barn ute och rör på sig, förutom till planerad aktivitet. Därför blev jag så glatt överraskad igår när jag såg ett gäng killar i 10-12-årsåldern och sprang runt och lekte kull. De var högljudda och lite våldsamma mot varandra, men de rusade runt som dårar.
Skulle barnen äta så lite som rörelsen kräver, hade de sannolikt varit vrålhungriga tänker jag.
Jag tänker också att kvaliteten på maten påverkar mer än vi tror. När jag var liten fanns inte många alternativ till färdigmat. Idag finns det en färdigrätt för allt. Man behöver inte ens koka egen béchamelsås. Det finns på tetra.