Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Anonym (Kalle) skrev 2024-06-02 20:21:36 följande:
    Övervikt är inte farligt? Är det därför vården får punga ut 70miljarder per år pga fetma?

Idag finns ett narrativ som vill normalisera övervikt och fetma.
    Fel. Den enskilt största samhällsekonomiska kostnaden är för förlorad produktion. Inte vården. Och allt ingår i den där sk 70 siffran.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-02 20:36:19 följande:
    Så det vi även kan konstatera är att fetma och övervikt även gör folk lata och att dom förlorar produktivitet? Eller är det bekväma personer som blir feta?

Oavsett så kanske arbetsgivare skulle fundera när man anställer en person med fetma om det nu är bevisat att produktiviteten är betydligt lägre hos dessa.
    Du har helt missat vad det handlar om. Läs på vad siffrorna du postar betyder innan du postar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-02 20:41:21 följande:
    Förklara gärna vad siffran kommer ifrån..
    Du kan googla fram rapporten om du inte vet varifrån du får de siffror du postar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-02 20:48:58 följande:
    Hur kunde jag veta att du inte hade en kort enkel förklaring om du nu har koll på varför det kostar samhället 70miljarder per år? Jag märkte att du läst första meningen när man googlar, nämligen att det handlar om produktionsbortfall, men du verkar ju inte veta vad det står för i detta sammanhang.

Du verkar mest vilja ifrågasätta, men har ingen koll.
    Jag läste rapporten, Den är inte svår att hitta.
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-03 14:57:17 följande:
    Haha, jag måste vara blind! Sorry!!  // Skrattande

Det är i alla fall det jag tror. Tallrikar har blivit större, vi äter mer av alla olika matvaror, vi dricker mer läsk, äter mer sött, äter oftare, större portioner osv. Vi åt sött förr också, vi åt pizza, drack läsk - MEN när jag var barn fick jag bara läsk en gång om året och saft (oftast hemgjord) på kalas, absolut inte varje vecka. Godis då och då, men högst ett sånt litet paket med Nickel, hamburgerrestaurang en gång om året (på skolavslutningen). Det är enorma skillnader när man tänker efter. Brorsan åkte och handlade pizzor på flakmoppen innan de började köra hem pizzor från pizzeriorna hehe. Det hände inte ofta! Mormor åt alltid 2 potatisar till maten och morfar 3. Mer än så blev det helt enkelt inte. Frosseri fanns inte på kartan. Ett halvt päron kunde mormor ta framför tv:n, kanske med en bit Port Salut. 

Vi fick helt enkelt inte ens öppna kylskåpet utan mammas godkännande. Hon hade ju beräknat allt till våra middagar. Det fanns inget som man bara kunde ta utom havregrynsgröt och filmjölk typ. Jag äter säkert två-tre gånger så stora portioner i dag som jag gjorde på 80-talet. 
    Ser inte hur man skulle vilja gå tillbaka till denna fattigdom heller. Tyckte själv var och varannan hade sodastream om man inte hade färdigköpt läsk hemma.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-03 17:44:58 följande:

Det där känner jag inte riktigt igen. Jag är född på sextiotalet och vi fick äta i kylskåpet och mormor och morfar bjöd på fin mat och massor av hembakade kakor som mormor bakat . Glass fick vi också ofta. Och fina efterrätter .

Det jag kan tycka var dåligt var att vi åt väldigt mycket bröd , det har jag undvikit att ge mina barn. Och vi drack saft och läsk, det har jag inte gett mina barn.

Frukt var det ont om. Det fanns typ banan, äpple, päron och apelsin. Vi fick äta så mycket frukt vi ville i vår familj,ingen begränsning. Men det fanns inte några exotiska färska frukter i min stad. Ingen kiwi, mango, ananas . Vindruvor fanns dock. 

En stor skillnad var att det inte fanns snabbmat ! McDonalds kom till stan när jag var tolv år. Det var stort att gå till M Donalds. 

Ni hade inte Sibylla?? 
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället