Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Oplanerat gravid. Vad säga till pojkvännen??

Vi har varit tillsammans ett par år, var duktiga med kondom förr men sen har vi slarvat rätt mycket utan att något hänt och har varit helt överens om att vi varit okej med säkra perioder och avbrutet med risken det innebär. Vi har väl invaggats i en falsk trygghet. Tills nu. Står här med ett positivt test och är livrädd att han kommer bli jättearg på mig. Det hade varit helt olikt honom egentligen. Enligt både app och "tros-tolkningar" hade jag ägglossning ett par dagar innan vi hade sex, men min gissning är att jag haft två ägglossningar och att det tog sig på andra. Men jag är rädd att han kommer anklaga mig för att ha lurats, vilket inte alls är fallet. Jag tror att han förlitat sig på att jag skulle säga till om det var högrisk-dagar (vilket jag gjorde!). Våndas över hans reaktion men vill egentligen behålla. Kommer såklart inte tvinga honom dock. Men vi bor bra, jobbar heltid och alla förutsättningar finns, enligt mig. Hur fan lägger man fram den här nyheten på bästa sätt?!
  • Svar på tråden Oplanerat gravid. Vad säga till pojkvännen??
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Loka) skrev 2024-06-01 12:48:40 följande:

Oj, er relation verkar inte vara så bra trots allt, om du är rädd för hans reaktion. 

Det är en sak om han inte vill ha barn nu, en annan om han anklagar dig för att luras. Men om han absolut inte vill ha barn just nu är det konstigt att han inte skyddat sig bättre, utan lagt ansvaret på dig.

Hur gamla är ni, med tanke på er slappa inställning samt brist på kunskap gällande preventivmedel och graviditet? 

Jag tror egentligen att det är min ängslan som slår igenom mycket mer än vad som är befogat. Vi har vad jag skulle kalla för ett stabilt förhållande och han har faktiskt aldrig någonsin ens höjt rösten eller klandrat mig för något, ens när jag faktiskt betett mig som ett as. Men detta känns ju enormt stort. Vi är 30+ och överens om att vi vill ha barn "någon gång" men inte beslutat om när vi skulle göra slag i saken. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (S) skrev 2024-06-01 12:51:15 följande:

Man konstaterar att "duuu det här med säkra perioder var nog ingen bra ide trots allt, men tur att vi var överens om riskerna innan för nu är jag iaf gravid. Jag vill behålla barnet och vi har så bra förutsättningar som möjligt. Vad tänker du?" Och ge honom betänketid om han behöver. Och är det så att han vill abort, fråga då om han 1) öht vill ha barn 2) barn med dig och i så fall 3) ungefärlig tidsplan för det.

Tack för ett bra och tröstande svar. Det är ju faktiskt precis så det är. Jag har bara en tendens att alltid tro det värsta. 
  • Anonym (Hjälp)
    Jofro skrev 2024-06-01 15:24:01 följande:

Hejsan TS, 

Jag tycker det är spännande att så många förutsättet att ni har en dålig relation på grund av din egen rädsla för reaktionen. 
    Min första graviditet kände jag likadant. Hade inget med honom att göra för vi hade en fin relation, det var min egen bild i huvudet och min värsta fada som spelades upp. 

När jag väl tog mod till mig att berätta när han kom hem, visade i princip bara upp testet, så blev han lika glad som mig.

Försök inte linda in det. Det klarar du och det kommer bli toppen ❤️

Åh tack! Precis detta jag ville höra. Jag har nog läst för mycket på forum (Flashback och FL) om män som visar en helt annan sida än vad man tror om dem, när beskedet väl kommer. 
  • Anonym (Hjälp)

Han tog det jättebra. Först trodde han att jag drev med honom men sen blev han mest chockad men inte alls negativ. Min rädsla var helt obefogad. Han är mycket lugnare än jag inför detta nya faktum.

• Anonym (Hjälp)
    DetLillaMolnet skrev 2024-06-03 19:30:56 följande:

Men vad fint att han tog det bra. Nur man ju nyfiken på hur det går för er sen också <3.

Det är sällan helt rätt tidpunkt i livet med en graviditet, och har man ett stabilt förhållande vid 30 plus och råkar bli gravid efter lite slarv så är förutsättningarna ändå rätt bra att allt ska bli bra. Det är ju liksom ett tidsfönster fram till knappa 40 då det är som lugnast och åren kan gå himla fort. Läste ditt inlägg precis som du skrev, dvs att det var dina tankar som snurrade snarare än ett dåligt/opålitligt förhållande som somliga har tolkat det :). Men alla har ju sina erfarenheter.

Grattis!

Nu har vi landat lite i nyheten och min käraste ser väldigt mycket fram emot ett eventuellt litet knyte. Jag med. Men lite läskigt är det. Så nu hoppas vi att allt går som det ska längs vägen. 
Svar på tråden Oplanerat gravid. Vad säga till pojkvännen??