Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Förväntar ni er att tonåringar har skärmfri tid?

Tonåring (13-19 år) som är hemma på lediga dagar, sommarlov. Det kan ju bli många lediga dagar sträck. Mycket hemmatid. Då kan man ju som förälder känns att det blir oerhört mycket skärmtid. Lätt att drunkna i TikTok. Men vad är det de förväntas göra istället? Vad gjorde vi i samma ålder? Gjorde vi något vettigare? Låg inte vi bara på sängen, lyssnade på musik, tittade upp i taket? Hade tråkigt? 

Man kan ju inte förvänta sig att en tonåring ska gå ut och leka? 

Min 14-åring väljer alla dagar i veckan att hänga med kompisar och spela fotboll ute om han kan. Men när kompisarna är borta så är det svårt. Kompisarna är inte så många och nätverket inte så stort. Så till slut blir det ju mycket tid hemma. 

Vad gör andra tonårskillar när de är ensamma och hemma? Ställer ni krav på skärmfri tid? Hur mycket? Vad sker på den tiden? 

• Svar på tråden Förväntar ni er att tonåringar har skärmfri tid?
  • Anonym (Förälder)
    Lynx123 skrev 2024-06-01 12:30:18 följande:

Läsa, skriva, måla, öva på instrument, lyssna på musik och poddar, spela bordsspel, ut och cykla, springa, gå, simma, kasta frisbee, spela minigolf, badminton, snickra...finns ju hur mycket som helst att göra.

Fast ärligt talat. om jag går tillbaka till mig själv som tonåring, lång före skärmarnas tid. Så var det inte mycket av det där jag hade velat göra. 

Och tråden handlar ju om vad man gör när man är ensam, inte ihop med andra. 

Jag läste böcker i timmar. Men skriva, måla, spela instrument osv, det förutsätter ju någon form av intresse för sånt. Och spela spel, badminton osv är ju sånt man gör när man är flera. 

Så jag tycker faktiskt inte det är superenkelt att sysselsätta sig själv som tonåring.  
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Mamma till tre) skrev 2024-06-01 12:43:42 följande:

Själv hade jag mått rätt dåligt efter ett tag om jag satt vid skärm alla vakna timmar. Låter inte tonåringarna utsätta sig för det. De har inga fasta regler, bara en överenskommelse att de själva ska sätta upp en plan på hur mycket de tycker är lagom och sedan håller sig till den. Så de inte fastnar och tappar greppet. Det har funkat bra. Det blir mer ibland och mindre ibland. Vad de gör på somrarna när de inte sitter vid skärm? Typ samma som jag gjorde. Hänger runt med kompisar, familj, släkt eller själva. Jobbar åtminstone efter 16 års ålder. Drar igång projekt av olika slag typ bygga något, laga något, fixa någon happening. Bada. Sova länge. Ägnar sig åt sina vanliga sporter och intressen. Brädspel. Någon resa på egen hand med kompisar, typ till grannstaden med busskort när de var 13 och senare längre. 

Vi har absolut ingen plan på helt fri skärmtid. Men tråden går ut på att få en bild av hur det är hos andra. 

Och om du läser min ts så handlar frågeställningen om vad en tonåring gör när hen är ensam hemma och inte har några kompisar att träffa. 
Svar på tråden Förväntar ni er att tonåringar har skärmfri tid?