Frågan kvarstår: Dialog med moderatorer?
Det har nu gått en vecka sedan jag frågade exakt vilken regel jag skulle ha brutit mot för att få ett inlägg stängt. Hittills har responsen varit "Tittar på det i morgon" (6 dagar sedan) och "Du är inte bortglömd" (från annan forumsvärd) efter påstötning från min sida. Inte? Det här är inte någon dialog. Vilken regel har jag brutit emot?
Må vara att forumsreglerna inte går att komma åt längre men moderatorerna måste ju rimligtvis ha en kopia av dem sedan gammalt. Kriteriet för att stänga inlägg måste ju vara "brott mot specifik forumsregel", definitivt inte "fel åsikt" eller liknande. Alltså måste det gå att förklara skäl till stängning.
I bägge mina meddelanden till forumsvärd har jag efterlyst svar på frågan om exakt vad jag skulle ha gjort fel. Att inte kunna svara på det på en vecka ger vatten på kvarnen för dem som talar om godtycke etc i modereringen. Jag vill inte gärna tro att det skulle vara så illa. Jag har full förståelse för att man inte vill diskutera enskilda ärenden i öppet forum men här kommenterar jag allmänna förhållanden och emotser svar på min specifika fråga i privat mess.
Sedan finns det förhållanden som enskilda forumsvärdar inte kan påverka men som har en negativ inverkan på möjligheten till dialog. Jag är själv moderator på ett forum som är litet annorlunda upplagt: Varje stängt inlägg anger publikt dels exakt vilken regel man har brutit emot och dels vilken enskild moderator som har ingripit så att man kan diskutera direkt med denne. Att ha samma regler här vore en förbättring.
Jag beklagar att jag ser mig nödgad att starta en ny tråd i ämnet, men min förra blev ju omedelbart låst så fort forumvärd hade läst den