• Mentat

    Frågan kvarstår: Dialog med moderatorer?

    Det har nu gått en vecka sedan jag frågade exakt vilken regel jag skulle ha brutit mot för att få ett inlägg stängt. Hittills har responsen varit "Tittar på det i morgon" (6 dagar sedan) och "Du är inte bortglömd" (från annan forumsvärd) efter påstötning från min sida. Inte? Det här är inte någon dialog. Vilken regel har jag brutit emot?

    Må vara att forumsreglerna inte går att komma åt längre men moderatorerna måste ju rimligtvis ha en kopia av dem sedan gammalt. Kriteriet för att stänga inlägg måste ju vara "brott mot specifik forumsregel", definitivt inte "fel åsikt" eller liknande. Alltså måste det gå att förklara skäl till stängning.

    I bägge mina meddelanden till forumsvärd har jag efterlyst svar på frågan om exakt vad jag skulle ha gjort fel. Att inte kunna svara på det på en vecka ger vatten på kvarnen för dem som talar om godtycke etc i modereringen. Jag vill inte gärna tro att det skulle vara så illa. Jag har full förståelse för att man inte vill diskutera enskilda ärenden i öppet forum men här kommenterar jag allmänna förhållanden och emotser svar på min specifika fråga i privat mess.

    Sedan finns det förhållanden som enskilda forumsvärdar inte kan påverka men som har en negativ inverkan på möjligheten till dialog. Jag är själv moderator på ett forum som är litet annorlunda upplagt: Varje stängt inlägg anger publikt dels exakt vilken regel man har brutit emot och dels vilken enskild moderator som har ingripit så att man kan diskutera direkt med denne. Att ha samma regler här vore en förbättring.

    Jag beklagar att jag ser mig nödgad att starta en ny tråd i ämnet, men min förra blev ju omedelbart låst så fort forumvärd hade läst den

  • Svar på tråden Frågan kvarstår: Dialog med moderatorer?
  • Mentat
    Fjäril kär skrev 2024-05-31 08:51:37 följande:

    www.familjeliv.se/forum/thread/24127501-forumregler-andringar-i-fetstil/18


    Tack, konstruktivt svar! Jag ser ju att rätt gott om inlägg skulle kunna tas bort i största allmänhet från forumet även om jag inte ser någon regel som vore tillämpligt på det specifika fall jag försöker få respons på.

    Nu vet jag inte om du är moderator eller inte men länken är intressant för många.
  • Fjäril kär
    Mentat skrev 2024-05-31 09:42:10 följande:
    Tack, konstruktivt svar! Jag ser ju att rätt gott om inlägg skulle kunna tas bort i största allmänhet från forumet även om jag inte ser någon regel som vore tillämpligt på det specifika fall jag försöker få respons på.

    Nu vet jag inte om du är moderator eller inte men länken är intressant för många.
    Jag är inte moderator men jag brukar lägga in länken i just såna här typer av  trådar för att förhoppningsvis ge lite information i väntan på återkoppling av sajten. Det kan även ibland dämpa stridslystet humör på en del.  

    Hoppas du får svar på det du undrar så småningom Solig
  • Mentat

    Sorgligt nog tvingas jag alltså konstatera att en dialog med moderatorer tydligen är en utopi som saknar representation i sinnevärlden. Efter ytterligare en vecka har jag fortfarande inte kunnat få besked om vilken regel jag skulle ha brutit mot för att få inlägg stängt och en dags munkavel.

    Det måste sägas vara underkänt, inte sant? Där jag är moderator är det en enkel självklarhet att kunna föra en dialog.

  • Anonym (Windows Vista)
    Mentat skrev 2024-06-14 22:37:20 följande:

    Sorgligt nog tvingas jag alltså konstatera att en dialog med moderatorer tydligen är en utopi som saknar representation i sinnevärlden. Efter ytterligare en vecka har jag fortfarande inte kunnat få besked om vilken regel jag skulle ha brutit mot för att få inlägg stängt och en dags munkavel.

    Det måste sägas vara underkänt, inte sant? Där jag är moderator är det en enkel självklarhet att kunna föra en dialog.


    Inte för att vara sån men du tror på riktigt att du är den enda som skriver till en moderator?  En vecka utan svar är ingenting när jag vet vilket tryck det är på både mail och moderering . 
    Ditt ärende är inte mer prioriterat bara för att du startar en tråd , det startas såna här trådar dagligen och ibland flera gånger om dagen från folk som undrar varför deras tråd är borttagen.  Det är massor av såna här ärenden hos moderaterna.  Konstant. 
    9 gånger av 10 är det ganska uppenbart varför nånting tas bort även om dom själva inte vill inse det. Den 10:e gången är det borttaget pga svaren i tråden. 

    Sluta lipa och gå vidare. 
  • Mentat
    Anonym (Windows Vista) skrev 2024-06-15 08:53:46 följande:
    Inte för att vara sån men du tror på riktigt att du är den enda som skriver till en moderator?  En vecka utan svar är ingenting när jag vet vilket tryck det är på både mail och moderering . 
    Ditt ärende är inte mer prioriterat bara för att du startar en tråd , det startas såna här trådar dagligen och ibland flera gånger om dagen från folk som undrar varför deras tråd är borttagen.  Det är massor av såna här ärenden hos moderaterna.  Konstant. 
    9 gånger av 10 är det ganska uppenbart varför nånting tas bort även om dom själva inte vill inse det. Den 10:e gången är det borttaget pga svaren i tråden. 

    Sluta lipa och gå vidare. 
    Självklart är jag inte den ende. Det har jag aldrig inbillat mig. Det jag efterlyser är motiveringar till att inlägg stängs med hänvisning till forumsreglerna. Det är ett generellt problem att ingen sådan återkoppling ges över huvud taget.
  • Mentat

    Heder till moderatorer Nova och Arvid som faktiskt gav återkoppling! Det var dock i ett fall då jag inte hade gjort något fel så i de fallen fall står jag lika frågande som innan.

    Tydligen är "ärendenummer" något moderatorerna behöver för att kunna referera till ett viss fall men detta ingår inte i det meddelande man får. Det är ett problem för sitens funktionalitet. Kanske skulle det ingå i det mail som tyvärr inte skickas ut?

  • ClumsySmurf
    Mentat skrev 2024-06-18 09:12:51 följande:

    Heder till moderatorer Nova och Arvid som faktiskt gav återkoppling! Det var dock i ett fall då jag inte hade gjort något fel så i de fallen fall står jag lika frågande som innan.

    Tydligen är "ärendenummer" något moderatorerna behöver för att kunna referera till ett viss fall men detta ingår inte i det meddelande man får. Det är ett problem för sitens funktionalitet. Kanske skulle det ingå i det mail som tyvärr inte skickas ut?


    När de uppgraderade något på sidan 2023 nedgraderade de något annat

    förr
    Ärende: 501462 Hej! Ett inlägg som du har skrivit under rubriken "X" har tagits bort. Vi vill påminna dig om att alla medlemmar har ett ansvar för hur man uttrycker sig så att diskussionerna inte urartar i provokationer och pajkastning. Hälsningar från oss som jobbar med Familjeliv.se Kopia på ditt meddelande följer här: "
    Ärende: 497862 Ett inlägg som du skrivit under rubriken "X" har plockats bort. Det är viktigt att respektera trådens ämne. Inlägg som anses Off topic i det allmänna forumet kan komma att tas bort om det anses störande för tråden. (Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet) Här är en kopia på inlägget du skrev: "
    mitt inlägg blev raderat för det inlägg jag citerade blev anmält och raderat
    Ärende: 496796 0
    nu
    Ditt meddelande har raderats av en moderator (
    }

  • Mentat

    Jag har noterat att inlägg med inbäddade YouTube-filmer ofta raderas (N.B: Filmer som är relevanta för den diskussion som förs).

    Vilken regel bryter detta emot? Är det OK om folk postar bara länken i stället för att filmen bäddas in i inlägget?

Svar på tråden Frågan kvarstår: Dialog med moderatorer?