Inlägg från: Anonym (Z) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Z)

Äktenskapsförord, han äger huset, allt som amoteras blir väl hans?

Huset är ju hans och ärvs av hans barn. Har hon kapital nog att köpa det vid hans eventuella bortgång så kan hon ju göra det, om barnen går med på det.

Sen hur mycket hon ska betala är ju upp till paret att bestämma om. Någon sorts belopp per månad som de är överens om, för löpande drift och andra löpande kostnader, med någon justering för slitage, vad bostäder kostar i området. Kan vara rimligt att hon betalar mer än enbart halva driften.

Å andra sidan ska hon inte betala renovering och investeringar i huset, det tycker i alla fall jag är ägarens ansvar. Utan ett belopp varje månad för att bo där.

Med det upplägget bör hon se om sin ekonomi och se till att ha långsiktiga investeringar i annat då än boende, samt ett relevant sparande.

• Anonym (Z)
    Anonym (-) skrev 2024-05-31 07:04:59 följande:
    Vad pratar du om? Denna kvinna kommer gifta sig med en man och flytta in i ett boende hon inte äger som kommer att kosta pengar för henne OM inte hon själv också är väldigt vaksam. 

Det finns ju en anledning till att äktenskapet utan äktenskapsförord ger båda parterna vissa förutsättningar och när man bort förhandlar detta bör man förstå vad detta innebär. 

MIN uppfattning är att just det gemensamma boendet inte bör vara ena partens, utifrån att det är en så stor del av hushållets ekonomi. Och att par vanligtvis investerar i detta tillsammans. 
    Fast det gör man väl precis som man vill med. Nu har dom valt detta upplägg, vi vet inte bakgrunden och TS väninna får ordna med sin egna ekonomi och sitt egna sparande till sig och sina barn. Att bo kostar alltid pengar. Det kan ju vara så att upplägget medger ett större sparande för väninnan än om hon tex bott själv i en hyresrätt.
  • Anonym (Z)
    Anonym (-) skrev 2024-05-31 10:08:14 följande:
    Självklart gör hon som hon vill, men hade hon varit min vän skulle jag pratat med henne om att ställa in vigsel och flytt in i hans fastighet.

SEN, när hon bor där och de är gifta går det inte att ställa krav, och det är fullständigt frivilligt att gifta sig och man kan unna sig att låta bli när konsekvenserna går upp för en ....

Det kostar alltid pengar att bo, men det är inte en absolut rättighet att ställa upp vilka villkor som helst och få igenom sin vilja. Något är skumt med en människa som så tydligt "roffar åt sig" redan innan vigseln.
    Vadå roffar åt sig? Vi har ingen aning om bakgrunden till den beskrivna situationen. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (-) skrev 2024-05-31 17:33:04 följande:
    Jo, vi har god koll på bakgrunden, utifrån att det framkommer att TS väninna och dennes framtida make just tänker förhandla bort de skyddsregler som finns gällande äktenskapet och att det också finns lite särkullbarn.

Vi har naturligtvis inte 100% koll på om mannen är snål, eller mest rädd, men vi vet att frågan nu diskuteras här på internet, utifrån att TS vill veta mer.

Vi vet också att ALLA äktenskap slutar med antingen död, eller äktenskapsskillnad och att lagstiftningen försöker anpassa sig så att människor såväl har friheten att välja, som visst ansvar emot varandra, utifrån om de väljer att ingå äktenskap, eller bo tillsammans som sambos. 

Man kan inte kolla bort dessa delar, för det är också en del i bakgrunden. 
    Ja, men att man väljer att styra bort äktenskapets regler vet ju fortfarande inte du bakgrunden till. Kvinnan kanske har ett stort arv att vänta, mannens hus kanske har gått i släkten i generationer, båda vill att barnen ska ärva och inte änka/änkeman, även testamente kan ju finnas som reglerar vad som händer vid dödsfall? Vi vet inte ens varför de gifter sig. Att då bara tycka att den ena roffar åt sig är en märklig kommentar. Det kan väl lika gärna vara kvinnan som ?roffar åt sig? om hon får bo billigt i ett flott hus utan att skeppa in en krona i kapital??

Rimligen har de blivande äkta makarna talat om detta.
  • Anonym (Z)
    Anonym (123) skrev 2024-06-01 05:03:55 följande:
    Hur skulle en hyra kunna se ut?

Hon har ca 27000 efter skatt och han stax över 20000, alla pengar läggs I en pott och därifrån betalas och köps allt de vill ha den månaden, en vecka innan löning är pengarna slut så de kan inte spara något där. Medan amoteringen redan är dragen som ett sparande i början av månaden...

Hon är inte ute efter att roffa åt sig, men hon måste ju också ha förutsättningar att klara sig OM de skulle gå isär...  Han har huset att falla tillbaks på, men hon kan inte spara något för det kommer utgifter som dränering, altanbygge, tak, köket behöver bytas ut, badrummen behöver renoveras... Alla pengar de får över pumpas in i huset....
    Men oj. Varför går hon med på det där? Tänkte mig olika scenarier utifrån din trådstart men det där ar ju allt annat än ok. Din väninna behöver ta ansvar för sin egna ekonomi, särskilt som hon vad jag förstår är förälder med minderåriga barn som hon har försörjningsplikt för.

Spontant verkar mannen inte ha råd med sitt hus - mitt hus drar ca 20.000 / mån, allt inkluderat - och han utnyttjar henne ekonomiskt istället för att ta sitt ansvar för huset.

Kan du försöka få henne till en ekonomisk rådgivare? Kommunen brukar erbjuda det.
  • Anonym (Z)
    Sunflora skrev 2024-06-01 10:11:46 följande:

Han barn hade fått huset även om det inte varit enskild egendom. Hon har inte besittningsrätt utan måste flytta om barnen inte godtar att han köper ut henne. Som jag har förstått det får hon inget för renoveringar och liknande. 

Det stämmer väl inte? Utan äktenskapsförord/enskild egendom blir huset giftorättsgods.
Svar på tråden Äktenskapsförord, han äger huset, allt som amoteras blir väl hans?