Chef som fryser ut pga graviditet
Anonym (Orolig gravid) skrev 2024-05-30 14:20:07 följande:
Chef som fryser ut pga graviditetJag har nyligen fått fast tjänst på en arbetsplats där jag jobbat i samma roll men som konsult i ett år. Strax efter jag fått fast fick jag reda på att jag är gravid. Det var helt oplanerat och jag åt p-piller men vi valde att behålla och är jätteglada över graviditeten. Jag berättade för min chef nu i veckan (är i vecka 13). Han reagerade inte så bra. Han sa visserligen grattis men lät i övrigt stressad och sa uttryckligen att det är dålig tajmning. Min roll är svår att ersätta och den tiden jag är föräldraledig kommer många av mina ansvarsområden bli lidande under tiden. Han sa även att han inte tycker jag ska berätta för någon annan på arbetsplatsen för än efter semestern (kommer då vara i vecka 22). Det är andra barnet för mig och min mage syns redan så vet inte hur han tänker.
Nu har jag märkt att han börjat frysa ut mig. Han undviker att svara på mina meddelanden och mejl och är kort i tonen. Mår verkligen dåligt över detta. Några tips vad man kan göra? Känns som han kommer hitta alla anledningar han kan för att bli av med mig.
Finns det sätt som du kan minska det besvär som din frånvaro kommer att orsaka? Saker du kan göra innan du går på föräldraledighet?
Och du, grattis till graviditeten. Det blir bra i slutändan, ska du se.