Inlägg från: Anonym (Tvåsidigt mynt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvåsidigt mynt)

Chef som fryser ut pga graviditet

Anonym (Orolig gravid) skrev 2024-05-30 14:20:07 följande:
    Chef som fryser ut pga graviditet
    Jag har nyligen fått fast tjänst på en arbetsplats där jag jobbat i samma roll men som konsult i ett år. Strax efter jag fått fast fick jag reda på att jag är gravid. Det var helt oplanerat och jag åt p-piller men vi valde att behålla och är jätteglada över graviditeten. Jag berättade för min chef nu i veckan (är i vecka 13). Han reagerade inte så bra. Han sa visserligen grattis men lät i övrigt stressad och sa uttryckligen att det är dålig tajmning. Min roll är svår att ersätta och den tiden jag är föräldraledig kommer många av mina ansvarsområden bli lidande under tiden. Han sa även att han inte tycker jag ska berätta för någon annan på arbetsplatsen för än efter semestern (kommer då vara i vecka 22). Det är andra barnet för mig och min mage syns redan så vet inte hur han tänker. 
    Nu har jag märkt att han börjat frysa ut mig. Han undviker att svara på mina meddelanden och mejl och är kort i tonen. Mår verkligen dåligt över detta. Några tips vad man kan göra? Känns som han kommer hitta alla anledningar han kan för att bli av med mig.
    Jag förstår både dig och din chef. Både arbetsplatsen och dina kollegor kommer att lida av att du är föräldraledig. Det är ingen ursäkt för honom att bete sig illa mot dig,  och jag tycker inte att du ska må dåligt över din graviditet, det är inte som att du med flit undanhöll några planer på att bli gravid för att få en tillsvidareanställning, för att sedan släppa bomben samma minut som kontraktet var påskrivet. Ibland händer det oförutsägbara saker, och den är din chefs jobb att hantera denna situation. Men om du är svår att ersätta, kan jag förstå hans frustration och dina kollegors oro. Det är en besvärlig situation för alla inblandade.

Finns det sätt som du kan minska det besvär som din frånvaro kommer att orsaka? Saker du kan göra innan du går på föräldraledighet?

Och du, grattis till graviditeten. Det blir bra i slutändan, ska du se.
    Anonym (K) skrev 2024-05-31 20:13:08 följande:
    Med tanke på hur chefen behandlar henne så har hon verkligen ingen anledning att vara sjysst mot arbetsplatsen. Lojalitet går bara åt ett håll, så fort man lämnat en plats är man glömd på fem minuter.
    Inte konstigt att världen ser ut som den gör om många tänker så kortsiktigt och själviskt. En arbetsplats är mer än chefen.

Jag behandlar mina kollegor som jag själv vill bli behandlad. Det finns gränser naturligtvis, jag står mig själv närmast, men jag försöker undvika att göra jobbet svårare för mina kollegor.
    Anonym (K) skrev 2024-05-31 20:44:30 följande:
    Det är sanningen på de allra flesta platser och det är inte bara chefen. Ta och tänk efter några sekunder kring de kollegor som lämnat dina arbetsplatser. Nämns de personerna ens en vecka efter...? Visst, det händer, men isf för att någon råkar komma på en rolig situation där personen var med, men ärligt talat, inse att man är glömd i samma stund som man går ut genom dörrarna.
    Det är inte min erfarenhet från de jobb jag haft, i alla fall inte när det handlar om folk man arbetat väldigt nära och/eller länge med.
    FruTe skrev 2024-05-31 21:17:17 följande:

Fast det får han ju liksom hålla för sig själv isf om han tycker så. Hon ska inte behöva få dåligt samvete för att hon är gravid. 

Förstår inte hur man kan försvara sånt här beteende från chefer. Det är verkligen inte ok.

När någon inte stryker TS medhårs och/eller kan se saken ur fler perspektiv än TS, är det inte samma sak som att försvara chefens beteende. Det är inte svart/vitt.
    FruTe skrev 2024-05-31 22:43:12 följande:
    Jag förstår mycket väl att man som chef kan bli väldigt stressad i en sån situation men det är fortfarande inte ok att uttrycka sig eller bete sig så som han gör. TS gör inget fel.
    Jag har inte sagt att TS gör fel. Jag har också sagt att chefens beteende inte är okej.
Svar på tråden Chef som fryser ut pga graviditet