Inlägg från: Anonym (Frustrerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-18 12:48:04 följande:
    Har du borderline så är det Du som behöver terapi, enskilt.

Parterapi kommer aldrig hjälpa för er då det innebär att BÅDA måste vilja ha varandra. I ert fall är det enbart du som kämpar dig kvar och gnäller.

Sök hjälp för din borderline (rekommenderar MBT eller DBT) och samtal för att kunna bryta helt med en totalt dödsdömd "relation".
    Men du vet ingenting om hur han kämpar för mig? Annars hade jag ju aldrig stannat kvar. Skulle aldrig kämpa och be en man att vara med mig, tvärtom så är det han som kämpar för att jag ska vara kvar, men han har svårt att ta bort sina barn och jag har svårt för att acceptera dem. Det är vad det handlar om. han är rädd för gemensamt boende då han tror att jag då kommer att förbjuda hans barn att komma. 
    För övrigt så ger han mig mer än någon annan man någonsitt gett mig i kärlek och omtanke. Så snälla säg inte att jag är ett klistermärke, när det är han som ber och bönar att jag ska stanna gång efter gång.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (fyllkassan) skrev 2024-09-18 14:14:14 följande:

Har visserligen ingen dålig relation med något av VÅRA 5 barn (hans+mina+våra=våra allihop). Men vi har varit tydliga med våra barn att vi inte slänger ut dem före 25 års ålder. Detta handlar om våra erfarenheter kring att flytta hemifrån tidigt och kämpa sig igenom ekonomiska problem under många år. Vårt upplägg har gynnat samtliga ekonomiskt då de kan få till ett rejält eget sparande (vi har också sparat åt dem i alla år). 

Vi har satt upp regler såhär:

Arbetande: 10% lönen betalas till oss som hushållsavgift. Minst 50% av lönen ska placeras i sparande. Resterande 40% används efter huvudets förnuft. 

Studerande: Bo kvar hemma gratis. Ta fullt studiemedel (bidrag + lån). Hela lånedelen placeras i sparande. Använd bidragsdelen efter huvudets förnuft. Billigare lån än studiemedel kan man inte få. 

Varje person har varsin matlagningsdag och varsin diskdag. Alla tvättar sin egen tvätt och städar sina egna rum. Vill man ha annan mat än den vi köper hem och som lagas vid gemensam middag så får man köpa det för egna pengar. 

Barn 1: 24 år, studerar på universitetet, färdig vid årsskiftet och har arbete klart. Bor hemma mestadels (hos partner ibland), ska köpa lägenhet tillsammans med partner så snart arbetsavtalet är påskrivet. Rejält sparande. 

Barn 2: 23 år, arbetar heltid sedan studenten. Ska flytta hemifrån under hösten, köpt lägenhet för sparade pengar. Har sparat cirka 70% av lönen under alla år. 

Barn 3: 22 år, studerar på universitet i 3 år till. Bor hemma för närvarande och sparar för fullt, men ska flytta ihop med partner i vår då denna börjar på högskola i samma stad. 

Barn 4: 19 år, studerar första året på universitetet. Bor hemma på heltid. 

Barn 5: 17 år, gymnasiestudent. Vill göra lumpen innan vidare högskolestudier. 

Gör era barn en tjänst och lär dom om ekonomi tidigt. 
    Detta låter som ett jättebra upplägg. Vadsomhelst är bra, utom att curla och låta dem bo kvar hemma utan att betala en krona trots att de har fast jobb.Krav på sparande eller att de betalar hyra och man lägger undan det som ett sparande som barnet kan få när den flyttar. Allt är bättre än denna dåliga uppfostran om att jobba och spara pengar, resa upp alla pengar för att komma hem igen och bo gratis och spara pengar och resa igen. Då hade ingen velat flytta, som inte har någon partner eller vilja att bli självständig och ha eget.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (d) skrev 2024-09-18 16:30:50 följande:
    Jag hade gett ett ulitmatum.

Är ungen inte utflyttad inom ett år så är det slut.

Är det viktigt att han ska sälja huset, varför om du tycker det?
    Det viktigaste är väl att den gratisboende vuxna personen flyttar ut?

Jag har full förståelse för att du inte vill bo med den ungen.
    Tack för det! Dottern reser iväg för att finna sig själv men kommer atlltid tillbaka efter någon månad och jobbar ihop till ny resa. Detta kan ju fortgå år efter år om inte han säger ifrån att hon måste börja betala för sig någon gång. 

Jag tycker att ett år är väldigt lång tid med särboskap.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-19 09:36:06 följande:
    Kan detta vara nåt för er? Låta dottern bo i din lägenhet ensam? Hon kan ju fortfarande komma och bada i poolen samt träffa pappan ibland menar jag. 
    Lätt det bästa tipsen!! Men hon vill ju inte betala något, utan vill bo gratis, så där faller den bort. 

Hon gillar att bo på landet, hellre än i stan och gillar att bo med pappsen hellre än i egen fin lägenhet som jag har. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-19 10:38:06 följande:
    Om pappan betalar hyran? Hon borde ju älska att bo i stan i hennes ålder. Själv hade jag fått kraftig lappsjuka efter typ nån vecka på landet. Hua....
    Pappan har inte råd att betala hennes hyra haha. Han är ingen rik man. Hyran är på 8000 kr/mån.

Nej, denna tjej är inte som andra tjejer, utan hon är kär i sin pappa och därför inte vill ha någon pojkvän.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (d) skrev 2024-09-19 11:46:18 följande:
    Som särbo blir man inte utslängd. Fattar du inte det?

Bli avvisad menar du nog.
    Det kan man såklart göra med en särbo.

Med en unge som ts kille har så är det förvånadsvärt att någon kvinna ens vill ha honom.
    Hans ex lämnade honom just pga konstigt barn, så jag är inte den första.
  • Anonym (Frustrerad)
    Lynx123 skrev 2024-09-19 13:38:01 följande:
    Då blir det kanske tredje gången gillt för honom. Någon kommer han passa ihop med.
    Nja, 4:e gången gilt ;) Exfrun och 2 ex till och så jag, dvs 5 gången gilt blir det nog då va?
  • Anonym (Frustrerad)
    Xenia skrev 2024-09-19 16:45:07 följande:
    Antingen så är hon söndercurlad av sin far och det bästa vore om han slutade att curla henne. T ex börja med att kräva att hon betalar för sig. Men han VILL inte att hon flyttar hemifrån, han verkar lika osunt bunden till henne som hon till honom.

Eller så är det verkligen något "fel", dvs hon har ett osynligt funktionshinder. Då borde han känna till det eller försöka få dottern att söka läkare. Och inte heller då är det bästa att dottern bor kvar hos pappa tills han är är så gammal att han flyttar till ett äldreboende. Det finns grupphem för funktionshindrade som inte klarar av att bo ensamma. Eller egen bostad med stöd i hemmet.
    Ja hon har någon slags psykisk störning, eftersom hon beter sig som hon gör, men jag har ingen aning om vad det är, förutom att hon har ständig ångest för något och går till psykolog. Men det betyder inte att man ska bo hemma tills man är 30 år gammal tycker jag. 
    En glad tjej skrev 2024-09-20 06:04:37 följande:
    Jag var 21 när jag flyttade hemifrån. Kan du inte försöka jobba på relationen istället? Och flytta in hos din särbo även om hans dotter bor hemma? Hans dotter kommer ju vara en del av ert liv även om hon inte bor hemma.
    Ja, det är ju hans dröm att jag ska kunna bo där och inte ha några problem med att hon också är där. Men svårt när hon och jag är som hund och katt. Hade aldrig haft problem om det handlade om ett "barn" men att trängas med en vuxen kvinna som ständigt vill vara hemma är svårare att ta, för vem som helst.
  • Anonym (Frustrerad)
    Hermis123 skrev 2024-09-23 12:26:25 följande:

Men lugna ner dig!  om 40 år när pappan har flyttat in på boende så kommer dottern att vara Självständig, vem du är som 21 definierar inte ditt liv eller framtid! 
    Jag bodde hemma som 21 åring och idag är jag helt självständig! 
    Varför ska dottern flytta in till en lägenhet med ockerhyror bara för att en kärring vill flytta in i hennes hem och få lägre kostnader ? Varför ska mannen som i första hand har lojalitet mot sin dotter tvinga henne till andrahandsmarknaden eller till en bostadsrätt med galet hög ränta bara för att jag kärring som är över 50 klagar på det ? 
    Hon är 21, hon vill resa och leva sina unga dagar, inte spendera all sin lön på hyror eller ränta, det är inte att inte vara självständig ä, hon jobbar i slutet av dagen hon tittar inte på Tv hela dagen! 

Dessutom är tiden man har sina barn boendes hemma kort varför ha så bråttom? Snart blir hon kär skaffar barn och då har man inte samma tid till sin ursprungsfamilj, han vill ta vara på den tiden och inte förstöra det bara för att en ny flickvän som kan bytas när som helst vill det!

Och i slutet av dagen så är han och dottern nöjda och ni andra som har problem och åsikter om hur dom lever, så problemet sitter ändå inte hos dom utan er!

Har jag sagt att jag är 50 år? Hur vet du att hon inte sitter och tittar på TV hela dagarna och kvällarna? För det är precis vad hon gör. Hon jobbar, men så fort hon kommer hem är hon varken med kompisar eller har någon pojkvän, utan då är det bara TV som gäller och att hänga i samma hus som oss. Lite roligare än så hade man väl ändå när man var 21 snart 22 ?

Sen VILL pappan att hon ska flytta men pga hennes så kallade ångest som hon säger att hon har så fort han nämner och frågar om hon inte vill skaffa något eget, så kan han inte förmå sig att kasta ut henne. Men såklart vill han ha en dotter som alla andra som pluggar i andra städer, flyttar till en storstad eller kanske hittar något man trivs med. Denna dotter vet inte alls vad hon vill eller vad hon trivs med. När vi pratar med andra vänner till honom som har barn i samma ålder så har alla flyttat för något år sedan eller direkt efter gymnasiet, så NEJ det är inte jättevanligt att bo hemma hos pappa i en lite håla vid snart 22!!! Dessutom har hon pengar så hon kan köpa vilket boende hon vill, om hon hade velat.

Men man gör henne bara en björntjänst för hon lär aldrig lära sig hur det är att bli vuxen.
  • Anonym (Frustrerad)
    Xenia skrev 2024-09-22 01:34:03 följande:
    Var har TS skrivit att hon ställt det som ett krav?

Det är skillnad på vuxna barn med eget boende som hälsar på ibland och på vuxna barn som fortfarande bor kvar hemma som eviga snyltgäster.
    Exakt! Var står det att hon aldrig ska få komma till huset? Ren påhitt! Alla är välkomna såklart till sina föräldrar när de vill "på besök" när de är vuxna, närnare 22 år och har fast jobb etc. Det betyder inte samma som att bo där hela tiden! Vad är det du inte förstår i detta resonemang? 

Hälsa på när man vill!
    Inte bo ihop när man är vuxen på heltid.
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?