Inlägg från: Anonym (Frustrerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frustrerad)

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Anonym (P) skrev 2024-05-30 10:38:16 följande:

Du har två val i det här. Antingen accepterar du läget, eller så gör du inte det och lämnar relationen. Det tjänar absolut ingenting till att sitta här och gnälla på dottern och pappan. De har en överenskommelse som inte passar dig. Det är detta du måste förhålla dig till, inte till att försöka ändra dem.

Du har så rätt!
    Min särbo mår jättedåligt av att försöka ha oss båda i sitt liv och kan inte välja en av oss. Han vill inte förlora henne och inte heller mig. Så just nu känns det som att han bara försöker göra allt för att jag ska må bra så länge som möjligt av särbo situationen, så att jag inte får ett spel och lämnar. Och skulle jag mot förmodan lämna så kommer han att vara ledsen och beskylla dottern omedveten. Skulle hon flytta pga att jag flyttar in så kommer han beskylla mig.

Inget av alternativen är bra, så antingen måste jag bara acceptera särbo livet i flera år till, eller så måste jag lämna och bestämma mig och bara gå vidare, vad han än lovar mig nästa gång om att NU kommer jag komma i första hand och NU kommer hon snart att flytta och vi kommer bo ihop.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-30 10:59:49 följande:
    Aldrig! Bara vägra. Jag tror inte gästrum kommer funka eftersom det då kommer låta "jaaa men det står ju bara tomt annars" och även om dottern skulle ha eget boende så kan du ge dig tusan på att hon vill bo hos lilla pappsen titt som tätt ändå. Eller så ställer du villkoret att det är just GÄSTrum för de som bor långt bort och hälsar på, inte för dottern som lär ha boende i samma stad eller nära. Även om hon bor tio mil bort så är det dagsbesök som gäller om det inte är något väldigt särskilt tillfälle då det blir sent eller alkohol så hon inte kan köra. Och är det då så att GÄSTrummet missköts så flyttar ni isär, och det behöver mannen fatta innan, och då måste du sätta ner foten snabbt. Så nej, dottern ska inte sova en enda natt där om hon bor nära.

Bästa sättet att eliminera problemet är tyvärr att inte ha något gästrum alls, även om det går ut över de andra också.
    JA exakt, vi borde ha en 2:a bara, för det hade räckt för oss. Men han har varit tydlig med att när han har sålt huset så skaffar vi en 3:a ihop, där det ska finnas ett rum till hans 21 åring. Jag frågade då om mitt barn som kommer då och då på besök, men då säger han bara att isåfall få hon komma någon gång när inte hans dotter är där, för det kommer vara hennes rum och han är villig att betala mer av hyran för det. Helt otroligt! 
    Det kommer nog aldrig ta slut, även om hon flyttar, som du skriver, utan rummet kommer nog vara hennes resten av livet känns det som.

Den enda gången han inser att han gör fel med curlandet av detta barn är när man säger att det är slut och träffar någon annan, för då erkänner han att han gör fel som låter detta barn styra och ställa över honom. Problemet är att han snabbt återgår till samma beteende igen när han vet var han har mig.

Jag tror att skilsmässan och att han har haft ny relation har gjort att denna tjej känner sig otrygg av någon anledning, men skilsmässor är inte ovanliga nuförtiden. För övrigt så har de aldrig flyttat runt och alltid samma vänner och samma skola. Dessutom har båda försäldrarna prioriterat barnen före relationer. Inget otryggt i den barndomen.
  • Anonym (Frustrerad)
    olof 45 skrev 2024-05-30 11:54:08 följande:

Jag tycker du är för vek. Mannen är bekväm. Han borde också fatta att det iten är läge att "driva gratishotell för vuxna" som någon så pikant skrev. Och dottern tjänar mer än honom, men hon betalar inte för sig? Jag baxnar!

Skriv ett brev. Lägg inte in några värderingssord BARA fakta han inte kommer kunna säga emot typ
    - det har gått mer än 2 år sedan jag skaffade min 2:a, något som vi sa skulle vara en tillfällig lösning
    - din dotter är myndig med eget fulltids-jobb, och tjänar xxx, vilket är mera än vad du tjänar.
    - din dotter betalar inte hyra, mat, el eller något av gemensamma kostnader eller driftskostnader
    - det finns lediga lägenheter i denna satd, både att köpa eller hyra
    - Du tycker att kräva att en ung vuxen flyttar är samma som att "kasta ut" ett "barn", vilket inte är en värdering jag lägger till samma handling. För mig handlar föräldraskap om att förbereda barn för vuxenvärlden, och när man slutat studera och börjat jobba, då har vuxenlivet startat och man bör inte bo tillsammans med sina föräldrar mera utan vara självständig. Om detta påkallar ångest, så är något i relationen mellan barn och förälder som skapat hinder för vad som borde vara en normal utveckling.

Jag vill inte lägga mig i era relation, som jag hoppas ska fortsätta vara stark och fin men i form av "ung självständig vuxen-+förälder" istället för "barn +curlande förälder", men jag har ändå rätt att känna att allt det jag skrev ovan är för mycket för mig att acceptera och bara titta på. 

Jag har tidigare satt tidsgräns men det har itne fått dig att ta några steg alls för att öka dotterns självständighet eller locka henne till vuxenlivet med självständigt boende. Istället göra hennes nuvarande livssituation oerhört attraktivt, och jag kan itne se att hon själv kommer vilja bryta detta nuvarande mönster, tyvärr, utan det kommer kräva handling från din sida.

Denna handling från din sida har jag hoppats på, länge, men hoppet har sinat. Kanske inte helt - kanske hoppas jag att du tar mig på allvar och ser till att vår situation ändras? Men jag tänker inte bara sitta och vänta och hoppas.

Från och mednästa månadsskifte räknar jag mig som singel. Vi kan träffas och gå på dejt om jag inte har något annat för mig, men jag komemr så smått börja träffa andra. I den sorgsna tron att jag måste försöka hitta någon som jag kan skapa det liv jag vill leva tillsammans med. Jag vill leva i två-samhet. Inte som tredje hjulet, som jag tyvärr är idag. 

Med sorg,
    Anna-Greta (eller vad du nu heter)

Inga tomma hot! Gå ut på nån dejt!

Riktigt bra skrivet! Exakt så känner jag och så måste jag lägga fram det!
    Även om det kan bli så att jag förlorar honom, vilket det blir till 99% för han kommer inte välja mig framför dottern. Aldrig!
    Så då får han leva med det!
    Jag vill ha TVÅSAMHET. inte tresamhet, där jag är som ett barn som tittar på utifrån när de fortsätter leva och bo ihop och jag kommer och hälsar på. Det måste ta slut.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (?.) skrev 2024-05-31 07:24:35 följande:

Finns ?barn? som är 40-50 år som fortfarande bor hemma pga man kan unna sig lite mera lyx i vardagen.

men som 21 åring är det inget ovanligt och dessutom i många städer rent omöjligt att hitta eget boende.

Som jag skrev, detta är inget storstad, utan man kan hitta boenden på 1 månad om man vill, eftersom dottern jobbar i en liten by och vill ha nära dit. Detta är ren bekvämlighet och hon lever ett gott liv som hon inte vill ändra på, medan jag och min särbo har precis så att vi klarar oss varje månad, därav försöker han sälja sitt hus. Det går inte runt för honom. Han har ett par tusen över varje månad och måste jobba extra, medan hon bor där gratis och tjänar mer. Och jag har det knapert eftersom jag bor en större stad och betalar dyr hyra. Vi vill båda bo ihop för att vi älskar varandra och för det ekonomiska. Men detta vuxna barn sätter käppar i hjulet år efter år.

Jag hade flyttat in i huset OM det inte var till försäljning och om hon hade sagt att hon kanske flyttar inom 6 månader då hon blir 22 år. Men hon säger att hon vill bo hemma minst tills hon är 23 och helst längre. Det är ohållbart.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-31 11:37:54 följande:
    Bry sig är en sak, det här är björntjänster, curlande utan dess like och mini wife syndrome.
    Exakt. Det är fint att föräldrar bryr sig, sträcker ut en hand, finns där, visar att de älskar sitt barn och hjälper till. Men att curla och skämma bort och göra de vuxna barnen till småbarn där de slipper ta ansvar är en annan sak. Ännu mer när det går ut över föräldrens vuxna liv som i det här fallet. Pappan har själv sagt både till mig och barnet att han gärna vill skapa en framtid med mig och att frågat hur hon har tänkt sig med sin egen framtid. Då flippar hon helt och då blir han rädd såklart och vågar inte ta upp det med henne igen. Han är  nog rädd att hon ska bli deppig och göra sig själv illa, eftersom hon säger att hon mår dåligt och har ångest. Jag har sett att hon inte har någon ångest och att det bara är ett spel för galleriet för att bo kvar hemma och se till att vi inte kommer bo ihop. Men i slutäånden är det ju han som måste inse detta, vilket han inte gör. Han faller gång på gång i hennes fälla, och sedan ångrar han sig och mår dåligt, för han vet att det är så fel, men förmår sig inte att göra någonting åt det och då tycker jag synd om honom och vill stötta honom. Samtidigt som jag ju måste tänka på mig själv och min och hans framtid. Det är som ett gift som tagit sig in i vår relation.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-31 11:09:14 följande:

Så vad ska du göra ts...?

Så svårt!!

Gör jag slut, så lär väl dottern flytta och han får huset sålt inom 3 månader. Och nästa tjej får allt det bästa, medan jag fick vänta helt förgäves.

Gör jag inte slut, så bor hon väl kvar hemma i 3 år till och huset blir inte sålt.

Inte lätt beslut alls, när man väntat i snart ett decennium på att ha något gemensamt med denne man.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (?.) skrev 2024-06-01 06:35:21 följande:
    Om huset är till försäljning så kommer hon väll behöva flytta ändå.
    bara att säga att mannen skall flytta hem till dig.
    Jag hoppades på det. Men han säger att om vi flyttar och har en lägenhet så ska hon ha ett rum. Jag trodde att vi då skulle börja om tillsammans han och jag utan henne. Han vill inte flytta in i min 2 rok, för han säger att då kommer hon inte kunna bo hos oss. Han vill försäkra sig om att hon ska bo i lägenheten. det betyder att det ändå aldrig kommer att ta slut, även om vi flyttar!! Sedan har ju jag vuxna barn som vill komma på besök, men om hon ockuperar det rummet, så kommer ju ingen annan kunna komma, utan hon kommer för evigt ha ett rum hos honom.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Eh) skrev 2024-06-04 12:39:13 följande:
    Men då har du ju svart på vitt - ni två kommer aldrig få bo ensamma bara ni två utan henne. Du borde ha lämnat honom när han berättade det, han kommer aldrig klippa navelsträngen.
    Det har du rätt i...men tror ni inte att hon kommer att flytta snart om hon måste bo i samma lägenhet eller hus som mig, som hon hatar.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Igen) skrev 2024-06-04 15:56:00 följande:
    Hur snabbt gick det för henne att flytta när ni var sammanboende?
    Hon har aldrig flyttat så vet inte vad du menar?
  • Anonym (Frustrerad)
    Goneril skrev 2024-06-04 19:10:56 följande:

Jag har läst tråden, åtminstone summariskt. Per definition lever inte TS i ett jämlikt särboförhållande i dag utan nöjer sig med smulorna från mannens bord, hon kan ju till exempel inte sova över där. Hur ser det ut med aktiviteter, resor, hotellövernattningar, vardagslyx? Kan semestrar planeras för TS och mannen utan dottern lägger hinder i vägen?                                                                                                                                                        Mitt särboförhållande sedan många år tillbaka, inga barn, bygger på att vi delar alla helger och företar alla resor tillsammans. Varsin stor bekväm lägenhet - och det känns bra, vi delar inte alla intressen och heller inte inredningssmak. Det viktiga är att alla beslut tas tillsammans, vi är ett etablerat par med stor gemensam vänkrets. Den springande punkten är att ingen av oss ska ge vika eller falla undan för den andres önskemål, jämställdhet är lika viktigt i ett särboförhållande som i ett dito sambo.                                                                                                                                                                                    TS, han håller dig på halster. Ingenting kommer att ändras i ert förhållande. Dessvärre arbetar inte tiden för dig; gör slag i saken nu medan du har attraktionskraft kvar. Börja ragga eller åtminstone dejta! Köp nya snygga kläder, fixa till dig och gå ut på klubb eller lokal! Avskedsbrevet till mannen kan du lägga på lådan när du går ut och kollar läget.

Han och jag semestrar ihop ensamma utan dottern 2 ggr/år så det är bra (då bor hon hos sin mamma) och varannan helg är vi ensamma i huset och har det toppen, men varannan vecka och helg är hon ju hos honom och då rör hon sig sällan ur fläcken utan är oftast hemma och väntar på att vi ska gå nånstans så att hon får vara ensam i huset.

Men när han och jag är ensamma och på resor så är det topp
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?